Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #1 Skrevet 11. desember 2016 Gutten min blir 4 i januar, og jeg har så smått begynt å tenke på hvordan vi skal gjøre dette med barnehagebursdag. Han er vår eldste, og det er nå som de blir 4 at de inviterer de i barnehagen, så dette blir en ny opplevelse for oss og jeg lurer på mye...: Han kommer til å være den første på gruppa som har bursdag, så jeg har ingen anelse om hvordan dette pleier å se ut. Hvem inviterer man? Hele gruppa eller bare guttene? De er 12 på gruppa. Men 9 gutter og bare 3 jenter. Egentlig tenkte jeg at det var nok med bare guttene. Men han leker mye med to av jentene også. Og hvis alle guttemødrene bare inviterer guttene, vil det jo være så trist dersom jentene nesten aldri blir invitert i bursdag, og de bare "kan" invitere 2 gjester i sin bursdag. Derfor tenker jeg at jeg bør invitere alle. Hva mener dere? Og er det vanlig at foreldrene blir med? Dette blir som sagt første gang denne gjengen er i barnehagebursdag. Bør jeg forberede mat og kake til foreldre også? Hva er vanlig å servere? Pølser og sjokoladekake, som da vi var små? Og har man godteposer? Tenkte jeg ville prøve å unngå det, og at det kanskje var ok siden de ikke er så rutinerte selskapsgjengere enda. Men vil ungene bli skuffa? Og har dere leker/aktiviteter, eller lar dere dem leke fritt? Og i såfall tips til aktiviteter? Kom med alt av tips og synspunkter:) dette er nytt for meg:) Anonymous poster hash: 35c63...12a
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #2 Skrevet 11. desember 2016 ..og hvor lenge bør et selskap vare? Og hvilken dag i uka synes dere er praktisk? Hi Anonymous poster hash: 35c63...12a
bjørnen*i*det*blå*huset Skrevet 11. desember 2016 #3 Skrevet 11. desember 2016 Barnet mitt er 11 på gruppa med nesten samme fordeling som hos dere. Vi har valgt å invitere alle siden det er så få av det ene kjønnet. Det har alle barna gjort. Hos oss har alle med foreldre i 4 årsdagen. Dette kan nok variere, men min erfaring er at fra 5årsdagen begynner mange (de fleste?) å komme alene. Vi har hatt kaffe/drikke til foreldrene. Og så får de spise det som er igjen etter ungene. Dvs jeg beregner litt ekstra da, men ikke sånn at alle foreldrene skal spise seg mette. Vi har hatt pølser og kake ja. I de fleste bursdagene har det også vært en godtepose på slutten. Dette varierer litt for noen er ikke så veldig glade i for mye sukker.... vi har feiret hjemme og da har jeg ryddet vekk litt leker og satt fram noe som feks duplo og togbane. Jeg har også hatt noen leker på lur som feks sett hale på grisen. De liker også å fiske etter godteriposer eller gå på skattejakt for å finne dem. Somregel har de lekt så greit at de to timene går kjempefort, men det kan være lurt å ha noe organisert i bakhånd.
bjørnen*i*det*blå*huset Skrevet 11. desember 2016 #4 Skrevet 11. desember 2016 Hos oss har alle bursdagene vart i 2 timer. Har vært både i ukedagene og helgene. Jeg liker nok helgene best, men det tror jeg varierer veldig. Har selv januarbarn så kjenner følelsen 😀
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #5 Skrevet 11. desember 2016 1 du utelater ikke tre jenter. Alle inviterte kommer ikke uansett. 2 pølser og sjokoladekake er supert. Og siden dere er først ut trenger dere jo ikke godtepose. 3 trenger ikke arrangert lek. Så lenge det er leker tilgjengelig fikser de der selv. Men et godt tips er hvit engangsbruk og masse billige tusjer. Da kan de tegne på duken og det slår alltid bra ann. Anonymous poster hash: 85dad...5cc
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #6 Skrevet 11. desember 2016 Har alltid feiret bursdag på lørdag eller søndag og fra kl. 14-16, eller 12-14. Noe lenger syns jeg ikke en barnebursdag trenger å være (mens halvannen time igjen kan være litt for lite) Vi har alltid invitert hele sønnens avdeling (18 til sammen, men det er alltid noen som ikke dukker opp så vi ender opp på ca. 8-10 stk) Syns ikke man skal utelate noen barn.De aller, aller fleste foreldrene er til stede i bursdagen så kan være greit å forberede kaffe/rundstykker og/eller ei kake til dem også. Her har vi servert pizzasnurrer, pølser i brød (Har da laget "kiosk" altså en voksen som serverer pølser eller noe annet i en tillaget bod, trenger ikke være noe fancy. Alle barna får noe som ligner på penger og må "kjøpe" seg pølse for disse. Dette har vært en skikkelig slager i barnehagen) hvor de måtte stå i kø for å kjøpe. Har ikke pleid å hatt godteposer, men har opplevd i flere bursdager helt enkle engangskopper med litt frukt i til veien hjem og det var noe alle barna likte godt. p etgull, gele, ei sjokoladekake eller annen kake samt pizza/pølser o.l syns jeg er evig nok. Anonymous poster hash: 40a14...fea
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #7 Skrevet 11. desember 2016 Hos oss inviterer man alle i årskullet på avdelingen, jenter og gutter. Eller man inviterer et kjønn og årskull fra begge avdelinger (barnehage med to 3-5års avd). Varer i to timer. Ettermiddag eller helg. (Jeg foretrekker ukedager, fordi i helgene vil vi helst kunne dra på hytta eller annet. To timer på en lørdag påvirker hele helga. ) Foreldre får kaffe, og pølse/kake etter at barna har spist. Nesten alle har med voksen i 4-års dag, så blir det færre og færre foreldre med. Lurt å ha et alternativ til kake, f.eks gelé, fruktspyd, is... For barn som ikke liker og/eller tåler egg/melk/gluten/nøtter+++ Etter mat pleier barna å sitte i ring og leke flasketuten peker på. Bursdagsbarnet snurrer først, og den flaska peker på gir gave og får snurre flaska, til alle gavene er overrakt og pakket opp. Så er det som regel "frilek". Fiskedam eller skattejakt siste kvarteret, så får barna med posen hjem. Er sjeldent mye i posene. 3-4 smågodt-ting og en kjærlighet eller et par klistremerker er supert. Men det er fordi barna her er "vant til" godteposer. Nå starter du med blanke ark. Engangskopper med litt frukt var et veldig lurt alternativ! Anonymous poster hash: 5d52f...b2d
Tired mama Skrevet 11. desember 2016 #8 Skrevet 11. desember 2016 Gutten min blir 4 i januar, og jeg har så smått begynt å tenke på hvordan vi skal gjøre dette med barnehagebursdag. Han er vår eldste, og det er nå som de blir 4 at de inviterer de i barnehagen, så dette blir en ny opplevelse for oss og jeg lurer på mye...: Han kommer til å være den første på gruppa som har bursdag, så jeg har ingen anelse om hvordan dette pleier å se ut. Hvem inviterer man? Hele gruppa eller bare guttene? De er 12 på gruppa. Men 9 gutter og bare 3 jenter. Egentlig tenkte jeg at det var nok med bare guttene. Men han leker mye med to av jentene også. Og hvis alle guttemødrene bare inviterer guttene, vil det jo være så trist dersom jentene nesten aldri blir invitert i bursdag, og de bare "kan" invitere 2 gjester i sin bursdag. Derfor tenker jeg at jeg bør invitere alle. Hva mener dere? Og er det vanlig at foreldrene blir med? Dette blir som sagt første gang denne gjengen er i barnehagebursdag. Bør jeg forberede mat og kake til foreldre også? Hva er vanlig å servere? Pølser og sjokoladekake, som da vi var små? Og har man godteposer? Tenkte jeg ville prøve å unngå det, og at det kanskje var ok siden de ikke er så rutinerte selskapsgjengere enda. Men vil ungene bli skuffa? Og har dere leker/aktiviteter, eller lar dere dem leke fritt? Og i såfall tips til aktiviteter? Kom med alt av tips og synspunkter:) dette er nytt for meg:) Anonymous poster hash: 35c63...12a Inviter hele gjengen, siden det bare er 3 jenter. Om foreldrene er med kommer veldig an på barna. Noen er komfortable uten foreldre i den alderen, andre ikke. Du trenger ikke tenke på noe ekstra til eventuelle foreldre som er med. Pølser og sjokoladekake er veldig vanlig fortsatt. 😊 Organiserte aktiviteter er absolutt ikke nødvendig i denne alderen. De leker nok helt supert sammen likevel. Og er ikke sååå mye tid de får til feilek i løpet av to timer. Ha gjerne flasketuten peker på i forbindelse med gaveåpning. Veldig hyggelig for barna. Denne godteposen er barna veeeeeldig vant til i bursdager, men ikke et must når de er 4 år og null erfaring fra bursdager. Lykke til! Barna kommer til å ha det helt supert uansett! 😊😊
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #9 Skrevet 11. desember 2016 Min har bursdag i mars. Drøya det ett år før vi inviterer gutta til 5årsdag hjemme i en leilighet. Anonymous poster hash: 03d57...b23
soleia Skrevet 11. desember 2016 #10 Skrevet 11. desember 2016 Vi har invitert alle i årskullet. Barnehagebursdagane har vore i helgene her, og ein del foreldre har vore med, ganske mange i den alderen. Dei har fått tilbod om mat, same som ungane, men det går ikkje så mykje til foreldra. Du treng ikkje arrangere leikar, dei har nok med å gjere seg kjende med leikane de har heime, og kanskje sjå litt på gavene.
Superdolly Skrevet 11. desember 2016 #11 Skrevet 11. desember 2016 Be alle, siden det er bare tre jenter. Jeg foretrekker lørdag eller søndag. Bursdager på ettermiddager etter barnehagetid har for oss vært et sutrende mareritt med slitne unger som ikke orker å lek men bare vil sitte på mammas fang. Regn med at de fleste barna har med seg en forelder. Du trenger ikke beregne noe ekstra til dem, annet en åkoke kaffe. De får kake når barna er ferdige. Sjokoladekake er supert. Mange her inne foreslår flasketuten peker på i forbindelse med gaveåpning. Jeg har aldri fått det til å fungere. Det tar lang tid. Barna blir utålmodige. Flasken peker slett ikke alltid på barn som ikke har fått levert gaven sin. Noen går sin vei og begynner å leke, og da vil resten også det. Du trenger ikke organisere leker for barna. De syns det er spennende å leke med ditt barns leker. Sett unna det dere er redd for, på forhånd. Det er lurt å ha minst et rom i huset som forbudt område, så setter dere det inne der. Vi har stengt av foreldresoverommet. Jeg synes to timer er akkurat litt for lite, så vi satser på to og en halv time.
Blondzilla Skrevet 11. desember 2016 #12 Skrevet 11. desember 2016 (endret) Be alle. Sjelden alle kan komme uansett. 2 timer på en søndag er bra. Jeg liker også ettermiddag på ukedag, men det kan funke litt dårlig på så små barn. Her pleier barna å være her alene, men om foreldre er med får de samme servering som barna. Du trenger ikke å arrangere leker. Godtepose er et must her, men den trenger ikke inneholde mye. Kremmerhus med popcorn er også populært. Endret 11. desember 2016 av Blondzilla
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #13 Skrevet 11. desember 2016 Jeg ville også invitert med de tre jentene. Pølser og sjokoladekake er supert! En ting som har vært populært hos oss er å gjemme noen mynter (f.eks. gullmynter fra Kaptein Sabeltann) i et rom, og så si at de må finne en mynt for å kjøpe is. Hvis dere har plass kan dere sette opp en "isbod" hvor de kan kjøpe pinneis for mynten de finner. P.S. Ikke gjem dem altfor godt i den alderen. Det er nok noen som trenger noen hint/litt hjelp for å finne en mynt. Ellers trenger man ikke så mye organiserte leker, men det er greit å ha noen i bakhånd dersom frileken går litt trått. Hvis dette er første barnebursdagen kan dere nok unngå godteposer, ja. FIsking av godteposer er jo en veldig populær lek, men dere kan evt. fiske noe annet, f.eks. is (i stedet for å finne mynt). 2 timer er passe lengde for bursdag i den alderen. Hos oss har ikke foreldrene vært med i bursdagene, men det varierer vel fra sted til sted. Kan du høre med noen av de andre foreldrene som har større barn hva som er vanlig? Hvis foreldrene kommer, er det hyggelig om de får kaffe, hvis dere lager litt ekstra kake kan dere jo by på det også. Anonymous poster hash: 4a95c...dd9
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #14 Skrevet 11. desember 2016 2 timer holder i den alderen. Enten 12-14 eller 14-16 på en lørdag / søndag ( her i min omkrets feirer man det like godt på en søndag og alle kommer) Av mat så serveres det alt i fra pannekaker til miniburgere. De orker ikke så mye, så en trenger ikke lage i mengder. Til dessert har jeg lagd porsjonsskåler med gele og saus etter behov. Har alltid tatt høyde for at foreldrene blir med og har litt å by de også Anonymous poster hash: 8edad...033
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #15 Skrevet 11. desember 2016 Tuusen takk for masse gode tips! Da inviterer vi definitivt jentene også, så får vi se om foreldrene blir med eller ikke. Bør vi skrive noe om at foreldre er velkomne i invitasjonen, eller er det unødvendig? Kom gjerne med flere tips!!😊 Ser det er lite enighet rundt hvilken dag i uka som er best. Ukedag, lørdag eller søndag? Hi Anonymous poster hash: 35c63...12a
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #16 Skrevet 11. desember 2016 Tuusen takk for masse gode tips! Da inviterer vi definitivt jentene også, så får vi se om foreldrene blir med eller ikke. Bør vi skrive noe om at foreldre er velkomne i invitasjonen, eller er det unødvendig? Kom gjerne med flere tips!! Ser det er lite enighet rundt hvilken dag i uka som er best. Ukedag, lørdag eller søndag? Hi Anonymous poster hash: 35c63...12a Nei, det er ikke nødvendig. De blir igjen om de føler for det. Her har jeg aldri opplevd å blitt bedt i bursdag i ukedagene før. Det er alltid lørdag, og med få unntak søndager. Anonymous poster hash: 40a14...fea
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #17 Skrevet 11. desember 2016 Bursdag i ukedagene er mer vanlig på skolen, da er ikke lenger ungene så utslitt etter en lang dag i barnehagen. Ville bedt alle ja, og ikke nevnt noe om foreldrene i innbydelsen. De foreldrene som selv ønsker å være igjen eller har barn som ikke tør å være alene i bursdag enda spør gjerne om å få være. Jeg har alltid laget kaffe til de voksne, også spiser de restene etter ungene. Det blir jo alltid mat igjen, så når barna er forsynt kan de voksne som vil ha spise resten. Samme med kakene. Har aldri laget egen mat/kake til de voksne. Veldig koselig at det blir voksne igjen, blir litt bedre kjent med foreldregruppen på den måten. Her forventer barna godtepose, det er en veldig innarbeidet tradisjon. Selv om barna ikke selv har vært i så mange bursdager enda har de jo gjerne eldre søsken som har vært det Jeg droppet det et år og satte snop i boller på bordet isteden, men da spurte ungene når det nærmet seg slutten av selskapet om de ikke skulle få godteposer snart.... Trenger ikke være så mye i dem da, de er fornøyd med noen sjokoladebiter, seigmenn o.l. Anonymous poster hash: 4adeb...d1b
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #18 Skrevet 11. desember 2016 Jeg synes at det er kjekt om du skriver at foreldre er velkomne til å være igjen. Ellers føler jeg meg litt i veien når jeg må be om å få være der hele bursdagen Anonymous poster hash: d12a1...0bd
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #19 Skrevet 11. desember 2016 Jeg synes at det er kjekt om du skriver at foreldre er velkomne til å være igjen. Ellers føler jeg meg litt i veien når jeg må be om å få være der hele bursdagen Anonymous poster hash: d12a1...0bd Ser på det som en selvfølge at foreldrene er igjen med såpass små barn. Har aldri opplevd noe annet enn at foreldre spør om barnehagebarna kan være der alene i såfall, og at de henter når bursdagen er ferdig. Anonymous poster hash: 40a14...fea
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #20 Skrevet 11. desember 2016 1 du utelater ikke tre jenter. Alle inviterte kommer ikke uansett. 2 pølser og sjokoladekake er supert. Og siden dere er først ut trenger dere jo ikke godtepose. 3 trenger ikke arrangert lek. Så lenge det er leker tilgjengelig fikser de der selv. Men et godt tips er hvit engangsbruk og masse billige tusjer. Da kan de tegne på duken og det slår alltid bra ann. Anonymous poster hash: 85dad...5cc Teit å skrive, i våre bursdager har det faktisk bare skjedd 2 ganger at ikke alle inviterte kom. Er dog enig i at man bør be alle når de er så få jenter. Anonymous poster hash: d17cc...6b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå