Anonym bruker Skrevet 10. desember 2016 #1 Skrevet 10. desember 2016 Vi har nesten ingen familie, så jenta våres på fire får fem gaver fra oss og èn gave fra hennes onkel. Vi har kjøpt gaver for 1000,- ca, men føler det blir så tomt under treet. Hører jo om barn som får 20+ gaver. Nå er jo ikke det materielle det viktigste, men blir liksom ikke gave fra "mormor", "tante Kari" osv.. Føler jeg får dårlig samvittig.. Anonymous poster hash: 1cec5...caf
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2016 #2 Skrevet 10. desember 2016 Her blir det også 5-6 gaver per barn. Smågrotesk å skulle kjøpe gaver bare for å fylle opp under treet, da er det bedre å kjøpe noe skikkelig barna blir glade for. Anonymous poster hash: f36bb...ac3
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 10. desember 2016 #3 Skrevet 10. desember 2016 Ja, jeg syns det. Jeg hadde kjøpt 3-5 til fra nissen.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2016 #4 Skrevet 10. desember 2016 Jeg synes du skal legge bort tanken om at det er for lite. Det er mer enn bra nok og jeg er sikker på at datteren deres synes det er superstas uansett. Vi har stor familie og de eneste barna omtrent. Så våre barn får alt for mye gaver. Etter min mening da. Så jeg bekymrer meg for det motsatte. At de blir utakknemlige og ikke får med seg det de får. så av oss foreldre får de kun opplevelser i gaver. Anonymous poster hash: 35e78...aa7
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2016 #5 Skrevet 10. desember 2016 Vi har nesten ingen familie, så jenta våres på fire får fem gaver fra oss og èn gave fra hennes onkel. Vi har kjøpt gaver for 1000,- ca, men føler det blir så tomt under treet. Hører jo om barn som får 20+ gaver. Nå er jo ikke det materielle det viktigste, men blir liksom ikke gave fra "mormor", "tante Kari" osv.. Føler jeg får dårlig samvittig.. Anonymous poster hash: 1cec5...caf Hvis du synes det blir for lite, kan du jo pakke inn litt småtteri som du ellers uansett ville ha kjøpt eller noe som kan være praktisk å ha: nye votter, en stillongs, et rumpeakebrett, noen søte reflekser, eget forkle til baking... Vi har mange gaver under treet fordi jeg pakker inn alt barna uansett ville ha fått. Anonymous poster hash: 1803e...463
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2016 #6 Skrevet 10. desember 2016 Vi er ikke så materialistiske, det er ikke det jula skal handle om. Barnet vårt får to gaver fra oss, en fra besteforeldrene og en fra tanta si. 4 julegaver totalt altså. Men hun er 2 år og bryr seg ikke om antall. Men hun blir kjempeglad for bare én gave også. Vi ga henne bare én gave på bursdagen fordi det var så stas med den ene og det blir for overveldende med mange. Så fikk hun fra besteforeldrene noen dager etterpå. Skjønner det er annerledes når de blir større. Men man trenger ikke sammenligne seg med andre på det. Det viktigste er at barnet har det trygt og godt hjemme med voksne som er glade i det og som oppfører seg stabilt og forutsigbart. De andre tingene (som antall gaver på julaften) er bare bagateller. Anonymous poster hash: 426ba...b87
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2016 #7 Skrevet 10. desember 2016 Du skal ikke ha dårlig samvittighet! Om hun hadde vært vant med stor familie ville hun vel kanskje reagert på gavemengden, men for henne er det slik julen er. Du kan jo gjerne kjøpe et par småting fra nissen om du synes. Men unger på den alderen bedømmer ikke gaver ut fra hva de har kostet. Når hun blir eldre og får egen omgangskrets kan det også dukke opp gaver fra venner. Men om det er 7 eller 27 gaver så er julen spesiel. Og spenningen er der jo. Anonymous poster hash: c535f...e09
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 10. desember 2016 #8 Skrevet 10. desember 2016 Du skal ikke ha dårlig samvittighet! Om hun hadde vært vant med stor familie ville hun vel kanskje reagert på gavemengden, men for henne er det slik julen er. Du kan jo gjerne kjøpe et par småting fra nissen om du synes. Men unger på den alderen bedømmer ikke gaver ut fra hva de har kostet. Når hun blir eldre og får egen omgangskrets kan det også dukke opp gaver fra venner. Men om det er 7 eller 27 gaver så er julen spesiel. Og spenningen er der jo. Anonymous poster hash: c535f...e09 Uansett hvordan du vrir og vender på det, er det kjipt å få kun 7 gaver på julaften etter man er 6-7 år! Hvorfor skal man bruke akkurat julaften til å lære barna måtehold når man har 364 dager ellers i året til å lære de det!
skinnfilla Skrevet 10. desember 2016 #9 Skrevet 10. desember 2016 Har dere ikke mer familie,så har dere ikke det. Det Kan du ikke endre på uansett. Men om du vil kan du legge under noen fra nissen,katten,nissemor eller husmusa😉
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2016 #10 Skrevet 10. desember 2016 Får de mange gaver fra dere foreldrr da? Nå mener jeg de familier der barna får 20+ gaver.. Ungene her har 7 tanter/onkler, to sett besteforeldre, et sett oldeforeldre og får gave fra 1-2 venner. Og jeg mener de får mer enn nok. Hvordan har det blitt?? Kjipt å bare få 7 gaver 😨? Jeg kjenner jeg blir litt kvalm. Anonymous poster hash: 11c85...b38
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2016 #11 Skrevet 10. desember 2016 Uansett hvordan du vrir og vender på det, er det kjipt å få kun 7 gaver på julaften etter man er 6-7 år! Hvorfor skal man bruke akkurat julaften til å lære barna måtehold når man har 364 dager ellers i året til å lære de det! Nå skriver hun at barnet er 4 år. Det er det jeg har svart etter. Og det er ikke nødvendigvis slik at julen blir kjip om man ikke får 20+ gaver. Jeg kommer selv fra en liten familie og etter at mine besteforeldre falt fra var det ikke mye pakker unner treet. Det første året reagerte jeg fordi jeg var vant med noe annet. Etter det var det bare slik det var og julen var fantastisk. Mye handler om hva man er vant til og alt det andre som også er julen. Anonymous poster hash: c535f...e09
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2016 #12 Skrevet 10. desember 2016 Jeg husker godt da jeg var liten. Vi fikk alltid mindre enn alle andre. Det er virkelig ikke noe greit. Derfor gjør jeg alt for at barna skal føle de har mange overraskelser å åpne. Jeg bruker ikke så mange penger, men prøver å gi ting jeg vet at de trenger allikevel i tillegg til en litt større ting. Jeg handler gaver året rundt så jeg får greie priser på salg. Å skjemme bort barna er ikke greit, men det er heller ikke greit om de får mye mindre enn alle andre... Hilsen ei som vet hvor sårt det føles... Anonymous poster hash: d4921...f46
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #13 Skrevet 11. desember 2016 Her blir det de minste legoeskene til sjuåringen, fra katta, nissen, lillebror, i tillegg til store gaver fra oss, tre sett besteforeldre, to tanter og min kusine. Vi feirer alene pga lang avstand til resten av familien, men jeg er glad ungene får noe i det hele tatt:) De blir så glade.. og de små legoeskene koster 60kr, så selv med lite penger gjør det ikke så mye å bruke litt på slikt.. Anonymous poster hash: 4a973...241
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #14 Skrevet 11. desember 2016 7 gaver til en på 4 er mer enn nok, tro meg. Så små barn mister interessen etter det. De vil heller ha tid til å leke med gavene de har fått, enn å åpne flere. Hvorfor legge opp til st julen ikke blir bra om man ikke får 15-20 pakker? Anonymous poster hash: 25113...a48
soleia Skrevet 11. desember 2016 #15 Skrevet 11. desember 2016 Uansett hvordan du vrir og vender på det, er det kjipt å få kun 7 gaver på julaften etter man er 6-7 år! Hvorfor skal man bruke akkurat julaften til å lære barna måtehold når man har 364 dager ellers i året til å lære de det! Har foreløpig ikkje fått tilbakemeldingar frå ungane om at julaftta er kjip, altså.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #16 Skrevet 11. desember 2016 Uansett hvordan du vrir og vender på det, er det kjipt å få kun 7 gaver på julaften etter man er 6-7 år! Hvorfor skal man bruke akkurat julaften til å lære barna måtehold når man har 364 dager ellers i året til å lære de det! Er jo ikke rart at ungene krever mer og mer hvis man har foreldre som kjøper i mengder for å få det til å se voldsomt flott ut. Alle har ikke enorm familie som kan være med på å skape en absurd haug under treet. Jeg tenker st ungene har godt av å lære seg at vi kommer fra ulike familiesammensetninger og økonomi, og vi gjør det beste ut av situasjonen. Jeg gir heller noe litt dyrere enn å gi innpakka sokker og småplukk. Ungene her får en av hver besteforelder (2), en av hver tante/onkel (3), fra hverandre (2), fra bestevenn (1), fra julenissen (1) og fra oss (1). Det blir 10 gaver. De er 7,9 og 10, og syntes ikke de hadde en kjip jul i fjor selv om andre fikk 25 gaver. Anonymous poster hash: ccdbe...255
Hjertefru Skrevet 11. desember 2016 #17 Skrevet 11. desember 2016 Skjønner hva du mener, men tror ikke du skal bekymre deg om dette. Har stor familie og får masse gaver, men min erfaring er at et så lite barn helst vil begynne å leke med den kuleste gaven, og at det er litt uinteressant å pakke opp masse gaver etter at det har fått denne. Hadde det vært et eldre barn er det kanskje mer et poeng antallet gaver
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #18 Skrevet 11. desember 2016 Det er ikke kjipt hvis barnet er vant med dette antallet gaver og ikke vet om noe annet. Anonymous poster hash: 136ac...ed9
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #19 Skrevet 11. desember 2016 Herregud. Hvem faen TELLER antall gaver?! Anonymous poster hash: 74988...b25
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #20 Skrevet 11. desember 2016 Selvsagt er det IKKE lite/feil med 5-6 gaver!!! Det er ikke antallet gaver som er avgjørende for om julen blir magisk eller ikke. Helt utrolig at enkelte av dere mener (og sier) at det er "for lite". Anonymous poster hash: 838f2...2e0
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #21 Skrevet 11. desember 2016 Her kjøper alltid farmor og farfar kjempemye.. det må liksom være 5-6 gaver fra dem til hvert av barnebarna. Det tar lang tid å åpne, barna mister oversikten og blir lei lenge før gavene er ferdig åpnet. Når vi er hos mine foreldre pleier vi ikke å ta med alle gavene fra dem, fordi det blir så mye sammenlignet med det søskenbarna får.. Jeg synes det er bedre med færre gaver, og noe skikkelig inni som barnet har bruk for enn å ha mange gaver. Mer miljøvennlig er det og. Anonymous poster hash: 6a8d8...ab8
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #22 Skrevet 11. desember 2016 Våre unger får gaver fra 12 familier/personer, og vi synes det blir alt for mye. Flere gir flere gaver, og vi har to unger. Åpningen varer gjerne tre-fire timer på julaften og de rekker knapt se på en ting før neste må åpnes for å rekke leggetid før de sovner av utmattelse. Jeg har bedt familie gå sammen og kjøpe sammen og dermed færre gaver. Jula handler heller ikke om dette gavemaset egentlig. Det viktigste for ungene er kvalitetstid og høytid med familie, juletre og nisse etc og de tradisjonene dere skaper for dem. Om det er 5 eller 15 gaver under treet er ikke så viktig. Det er ikke det de kommer til å huske fra barndommens jul uansett. Men om du absolutt vil gi flere gaver så kjøp neste str klærsom vil passe det kommende året, og gi fra nissen feks. Anonymous poster hash: 58460...114
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #23 Skrevet 11. desember 2016 Vi har heller ikke stor familie så blir ikke så mye gaver. Første jula hans så ga sviger han ca 15 pakker! Da sa vi i fra at det var mye, dessuten så var han 2 mnd så det var vi foreldrene som ble sittende å pakke ut mens han sov. Jeg skjønte ikke peonget med det, de kunne pakket mer sammen eller droppet å kjøpe så mye. Var mest klær i str 80 merkelig nok. Men vi sa hovedsaklig fra fordi vi ville ikke at han skal bli vant med 15 pakker fra de. Og det at han får 2-3 fra mine foreldre. Så nå får han ca 3 pakker fra de. Han er det eneste barnebarnet på hver side. Det er som det er og de som skryter av at barna får 20 pakker er nok ganske materalistiske. Vi teller ikke tilsammen hvor mye sønnen vår får. Anonymous poster hash: 2daef...41d
februarprins2013 Skrevet 11. desember 2016 #24 Skrevet 11. desember 2016 kjære deg . trenger ikke ha dårlig samvittighet for det, det viktigste er jo at barnet får noen pakker er jo masse annet kos også, god mat,drikke, godt og familiekos
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #25 Skrevet 11. desember 2016 Jeg syns ikke det er lite - har man liten familie er det færre gaver. Det er ikke noe galt i det! Vår får 2 fra oss (okei én fra oss og én fra julenissen ), og tilsammen 6 gaver fra øvrig familie. Han kommer til å bli kjempeglad. Han vet ikke om at noen andre får så mange flere gaver, og det er nok sannsynligvis slik at det er én eller to gaver som stikker seg ut som favoritten uansett. Når jeg var liten fikk vi hauger av gaver (har noe voldsomt med tanter og onkler, samt gavmilde grandtanter/onkler ) og husker julaften som kjempeartig uavhengig av det - for det var et par-tre gaver som stakk seg veldig ut (og det var aldri noen i barnehagen eller på skolen som la vekt på antallet gaver - vi snakket om og skrøt av FAVORITTgaven), og resten var mer "kjedelige" men praktiske ting (som sikkert foreldrene mine ble veeeldig glad for. Alt av klær etc vi fikk i gave var ting de dermed slapp å kjøpe) Anonymous poster hash: 60ee5...5f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå