Gå til innhold

Fastlegen min har henvist meg til mammografi? Hva skjer da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri gjort dette før. Hva pleier de å gjøre. Er det bare mammografi, eller tar de biopsi av alle? Hva kan jeg forvente? Er mammaografi vondt?

Anonymous poster hash: 0658b...37e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fant en kul i puppen, og ble sendt på såkalt trippeldiagnostikk. Hvis du bare skal på rutinescreening er det som regel kun mammografien, hvis du skal av en annen årsak er det gjerne trippeldiagnostikk som brukes.

Først var jeg på mammografi, som var ganske ubehagelig. De klemmer brystet så flatt som mulig mellom to plater mens de tar bildene. Glad jeg ikke hadde eggløsning og vonde pupper :P så ventet jeg litt mens bildene ble vurdert, så kom jeg inn til ultralyd. Hos meg fant de en kul, som de tok biopsi av. Det var ikke vondt i det hele tatt :)

Fikk svar ca en uke etterpå (en sykepleier ringte), det var en godartet svulst som ikke trenger oppfølging

Anonymous poster hash: 538ae...127

Skrevet

Når bør man begynne og ta mammografi? 

Anonymous poster hash: beef8...d31
Skrevet

Jeg fant en kul i puppen, og ble sendt på såkalt trippeldiagnostikk. Hvis du bare skal på rutinescreening er det som regel kun mammografien, hvis du skal av en annen årsak er det gjerne trippeldiagnostikk som brukes.

Først var jeg på mammografi, som var ganske ubehagelig. De klemmer brystet så flatt som mulig mellom to plater mens de tar bildene. Glad jeg ikke hadde eggløsning og vonde pupper :P så ventet jeg litt mens bildene ble vurdert, så kom jeg inn til ultralyd. Hos meg fant de en kul, som de tok biopsi av. Det var ikke vondt i det hele tatt :)

Fikk svar ca en uke etterpå (en sykepleier ringte), det var en godartet svulst som ikke trenger oppfølging

Takk for svar :)

Hvorfor ble du sendt til trippeldiagnostikk, var det fordi du hadde en kul?  Jeg fikk bare beskjed om han skulle henvise meg til mammografi pga to kuler i det ene brystet. han nevnte ikke noe om at det trippeldiagnostikk eller ei.

Skrevet

Når bør man begynne og ta mammografi?

Anonymous poster hash: beef8...d31

Man får innkalling. Tror det er etter 50 eller 55 år.

Anonymous poster hash: 1700f...b12

Skrevet

Jeg syntes ikke det var vondt i det hele tatt, ikke ubehagelig engang faktisk. Men jeg har ganske slappe pupper, det hjelper sikkert. :P Jeg tok bare mammografi, men jeg hadde ingen kul, ble henvist pga smerter som kom og gikk.

Anonymous poster hash: a599c...d47
Skrevet

Takk for svar :)

Hvorfor ble du sendt til trippeldiagnostikk, var det fordi du hadde en kul? Jeg fikk bare beskjed om han skulle henvise meg til mammografi pga to kuler i det ene brystet. han nevnte ikke noe om at det trippeldiagnostikk eller ei.

Det er rutine med trippeldiagnostikk ved kuler ja :) ikke alltid de tar biopsi da, det gjør de hvis de finner noe. Så vil tro du ender opp med mammografi og ultralyd, eventuelt biopsi hvis de finner noe. Det står på innkallingen du får (gjorde iallefall det til meg - var på St.Olavs).

Skrevet

Jeg har fremdeles en stor kul (med fasit i hånd: en vevsknute) som ble funnet når jeg var knapt 20 år. Da utgikk mammografien, både pga høy vevstetthet (det er visst alderen som bestemmer det) men også for å ikke stråle mer enn nødvendig. Fikk ultralyd, og siden den var helt fin slapp jeg biopsi.

Så ingen automatikk i trippeldiagnostikk ved kul.

Anonymous poster hash: 89daa...f1c

Skrevet

Takk for alle svar :)

Så mammografi gjør ikke så vondt altså? Hvor lang tid tar det ca før en før time til mammografi? Glemte helt å spørre legen.

Hi

Skrevet

Takk for alle svar :)

Så mammografi gjør ikke så vondt altså? Hvor lang tid tar det ca før en før time til mammografi? Glemte helt å spørre legen.

Hi

Jeg syntes det gjorde drittvondt. Hele puppestellet dratt ut i lengden og klemt flatt mellom to kalde stekepanner, føltes det som. Men det viktigste er jo riktig diagnose.

Anonymous poster hash: 36551...121

Skrevet

Hva skjer hvis man har så små pupper at de ikke får klemt noe mellom der? Kan ikke se for meg at det skal gå. Hilsen minipupp

Anonymous poster hash: 1d252...c1f

Skrevet

Hva skjer hvis man har så små pupper at de ikke får klemt noe mellom der? Kan ikke se for meg at det skal gå. Hilsen minipupp

Anonymous poster hash: 1d252...c1f

Jeg har noen veldig praktiske lange noen, så jeg spurte hvordan de gjorde det. Pytt, ikke noe problem, det får vi til, sa radiografen og sykepleieren nærmest i kor!

Anonymous poster hash: 36551...121

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...