Anonym bruker Skrevet 9. desember 2016 #1 Skrevet 9. desember 2016 Først og fremst vil jeg bare si at vi har bestilt legetime, men utfra det jeg finner på nettet ser det ut til at diagnosen uansett er vanskelig å stille på babyer - og jeg skriver derfor her fordi jeg er bekymret for å bare bli avfeid og ikke tatt på alvor når vi skal til legen.. Jeg skrev et innlegg her inne tidligere, har en gutt på 11mnd som innimellom "hveser" når han puster. Det er både på innpust og utpust. Er som om han hiver etter pusten samtidig som det hveser/piper (noe som blokkerer/er tett..?).. Det begynte for mindre enn en uke siden - jeg tror derfor ikke det er snakk om at feks luftrøret er "umodent". Da burde vi vel merket noe før nå? Det er først og fremst under lek, når han er aktiv og blir gira og leker/herjer. Men de siste dagene har det også vært innimellom ellers, når jeg bærer han eller når vi sitter rundt bordet og skal spise.. Er ikke mer enn maks 10 sekunder før han puster normalt igjen, og han avbryter ikke leken selvom det skjer. Altså virker han ikke plaget/stresset av det. Men det skjer mange ganger om dagen!. (og JEG er plaget av det en uke til legetime føles ut som en hel evighet for bekymret mamma...).. Kan legge til at han spiser bra, leker aktivt, og ikke har vært syk (liten forkjølelse for 1.5 mnd siden med tett nese og litt surkling, ingen feber. Var over på en uke). Men! Utfra en del googling ser det ut til at typisk med astma er at babyen da sliter med hoste, spesielt om natten. Han her hoster nesten aldri, og spesielt ikke om natten. Han sover godt, våkner innimellom men aldri med hoste eller pustevansker. Kan det likevel være astma? Har flere i familien med det på begge sider, inkludert halvsøster som hadde barneastma. Anonymous poster hash: 722cb...816
februarprins2013 Skrevet 9. desember 2016 #2 Skrevet 9. desember 2016 min fikk stilt den når han var 8mnd,så det går an
Kira Skrevet 9. desember 2016 #3 Skrevet 9. desember 2016 Om din lille har astma eller ei skal ikke jeg uttale meg om, men det er nok fint å sjekke det Mitt ene barn har ganske kraftig astma, og fikk diagnosen da han var 1 år. Vi var innlagt på sykehuset, hvor de blant annet målte oksygenopptaket. De sa også at på så små barn så kunne det være et tegn hvis de aldri pustet med magen. Dvs kragebenet beveget seg mye ved både inn og utpust. Litt vanskelig å forklare akkurat hvor man ser det. Hoste på natten er også vanlig her, spesielt i fuktige værperioder eller ved forkjølelse. Det er såpass ille at jeg nesten har ringt ambulansen et par ganger. Han sliter fryktelig med pusten til tross for mange forskjellige medisiner og forstøverapparat. Det er ganske ille å se på noen ganger Håper du får noen svar hos legen!
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2016 #4 Skrevet 10. desember 2016 Min fikk diagnose astma. Fikk medisiner og fungerte greit. Han har siden han begynte å gå vært ekstremt aktiv. Nesten hyper. I barnehagen var han en utfordring og BUP ble koblet inn. På godt norsk var han klin gæer'n og forsto lite av det sosiale samspillet. Vi bar ekstremt bekymret og så for oss masse diagnoser. Da han var fire kom vi til en spesialist. Vi gikk gjennom alt med barnet også astmaen. Han ville ha han utredet på nytt. Det viste seg at han ikke hadde astma og i tillegg var han feil dosert. Overdosering av astmamedisin på barn kan gjøre barnet hyperaktiv og gi de adferdsvansker. Jeg gråt når jeg fikk høre det. To måneder etter han sluttet på medisin var han en helt annen gutt. Barnehagen var helt overveldet over endringen i han. BUP er ute av bildet og han er en sosial, fornøyd og glad gutt. Godt mulig ditt barn har astma og det får du undersøkt nå, ville bare dele vår historie da dette ikke er noe alle vet om barn og astmamedisin. Anonymous poster hash: 372f5...a5d
Snøfnugget Skrevet 10. desember 2016 #5 Skrevet 10. desember 2016 Vår lagde samme type lyd rundt 10 mnd alder. Astmalegen ville ikke stille diagnose så tidlig siden han ikke fikk gjort testene skikkelig. Lyden ble etterhvert borte, men han sov fryktelig dårlig, var veldig ofte syk og ble fort anpusten i lek. Begynte utprøving av medisiner rundt 20 mnd og vi fikk en ny gutt. Han begynte å sove (!!) på natten og er nesten aldri syk mer. Er nå 2,5. Plages ikke av det, men vi hører jo han blir andpusten i veldig aktiv lek. Sannsynligvis barneastma.
LivetErEnLek Skrevet 10. desember 2016 #6 Skrevet 10. desember 2016 Ene barnet mitt har astma, fikk diagnosen da hun var 4 mnd, men fikk ventolin allerede på sykehuset da hun ble født. Hun har aldri vært plaget med hoste, men hun kan jo selvfølgelig bli forkjølet som alle andre. Har han en slags stønnelyd når han puster ut? Det er i så fall et typisk tegn.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2016 #7 Skrevet 10. desember 2016 Hi her, vet ikke om det kan kalles stønnelyd akkurat.. Han hveser/hiver etter pusten på innpust, og så har han "tung" utpust der det høres ut som at også stemmen "hjelper til".. Vanskelig å forklare Anonymous poster hash: 722cb...816
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå