Gå til innhold

Noen siv.ing/ing el lign som jobber som lærer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet som siving i 10 år, men trives ikke lengre og vurderer å ta PPU. Kan du fortelle litt om hvordan det er? Hva underviser du i? Hvilket trinn? Har du påbygning med PPU? Hvordan var det å ta det? Måtte du slutte i jobben eller tok du det ved siden av? Lett å få jobb etterpå? Og alle andre ting du kan komme på😊

Takker for alle svar!

Anonymous poster hash: c51c0...812

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følger, lurer på å gjøre noe liknende selv! :-)

Anonymous poster hash: 9e5d9...24d

Skrevet

Jeg er siving og tok PPU rett etter masteren som et "hvileår". Vær obs på at du trenger 60 stp i matte for å komme inn på PPU, så jeg tok ekstra mattefag i løpet av sivingstudiet (NTNU). Begynte å jobbe som siving, men pga oljekrisa mistet jeg jobben for halvannet år siden. Fikk meg kjapt et lærervikariat, og deretter fast jobb. Jobber på vgs og underviser matte, fysikk og naturfag.

Jeg stortrives! Har alltid vært opptatt av realfagsundervisning og skole da, men føler nå at jeg virkelig har funnet min plass. Følte ikke det samme i sivingjobben. Føler også jeg bidrar mer til samfunnet, og ikke bare kapitalistisk om dere skjønner.

Jeg fikk meg ganske lett jobb, det er mangel på realfagslærere, og særlig kvinnelige innen fysikk. Biologi og kjemi "sliter" ikke på samme måte. Jeg fikk fast jobb på første forsøk, det var over 70 søkere til stillingen med stor overvekt av mannlige søkere.

PPU kan vel også tas på deltid, men det har ikke jeg gjort, så der må nok andre fortelle 😊

Anbefaler virkelig læreryrket på vgs. Det er så artig og givende å jobbe med ungdom, og den følelsen når de faktisk har matte som yndlingsfag når de har hatet det før 😊 Har fått veldig mange gode tilbakemeldinger fra elevene, og jeg tror jeg stiller litt sterkere i klasserommet siden jeg har erfaring med realfag utenfor akademia og trekker det inn når jeg kan (hva bruker vi det her til?) Jeg kommer aldri til å jobbe på ungdomsskole, rett og slett fordi de blir for små for meg. Da er det mye mer oppdragelse og lite fag. Jeg trives best med vg2 og vg3 siden det er mest fokus på fag der.

Anonymous poster hash: c5027...86a

Skrevet

Selve PPU-studiet syns jeg var en vits, men kom meg igjennom for var jo ganske enkelt sammenliknet med siving-studiet 😊 Hadde mange jobbtilbud underveis, men valgte å fullføre for å ha litt flere bein å stå på (og glad er jeg for det nå!)

Skrevet

Og som alle andre yrker er det jo aspekter ved jobben som er kjipt, da tenker jeg spesielt på kontaktlærerrollen.

Det beste med jobben er helt klart selvstendigheten og fleksibiliteten. Jeg bestemmer selv hvordan øktene skal gjennomføres, så kan legge lista akkurat der jeg vil så lenge vi kommer oss igjennom læreplanen. Noen uker er det hektisk hjemme og det blir litt enkel undervisning. Andre ganger kommer jeg på noe lurt og det blir litt mer spennende 😊 Nå legger jeg vel lista generelt høyt for jeg syns det er så gøy. Men skal ærlig innrømme at jeg har funnet en film å se på en gang da jeg var syk dagen før og virkelig ikke orket å finne på noe annet. Det skjer. Men har også lært meg mye nytt innen ikt og også innen fagene, kjempegøy!

Skrevet

Og som alle andre yrker er det jo aspekter ved jobben som er kjipt, da tenker jeg spesielt på kontaktlærerrollen.

Det beste med jobben er helt klart selvstendigheten og fleksibiliteten. Jeg bestemmer selv hvordan øktene skal gjennomføres, så kan legge lista akkurat der jeg vil så lenge vi kommer oss igjennom læreplanen. Noen uker er det hektisk hjemme og det blir litt enkel undervisning. Andre ganger kommer jeg på noe lurt og det blir litt mer spennende 😊 Nå legger jeg vel lista generelt høyt for jeg syns det er så gøy. Men skal ærlig innrømme at jeg har funnet en film å se på en gang da jeg var syk dagen før og virkelig ikke orket å finne på noe annet. Det skjer. Men har også lært meg mye nytt innen ikt og også innen fagene, kjempegøy!

Nå ble jeg veldig inspirert!

Kanskje dumt spm, men syns du matten/fysikken er vanskelig? Jeg husker ikke helt hva vi hadde på videregående, men husker jeg syns noe var vanskelig da i alle fall.. Og matten på NTNU syns jeg var veldig vanskelig de første årene.

Hvordan er det å stå forran 30 ungdommer da? Jeg blir alltid så nervøs når jeg skal presentere noe på jobb..

Skrevet

Nå ble jeg veldig inspirert!

Kanskje dumt spm, men syns du matten/fysikken er vanskelig? Jeg husker ikke helt hva vi hadde på videregående, men husker jeg syns noe var vanskelig da i alle fall.. Og matten på NTNU syns jeg var veldig vanskelig de første årene.

Hvordan er det å stå forran 30 ungdommer da? Jeg blir alltid så nervøs når jeg skal presentere noe på jobb..

Ja, noe av det er selvfølgekig vanskelig for er jo ikke alt man kan like godt. Men jeg syns hvertfall det er utrolig gøy å lære meg det skikkelig, og det må du jo for skal jo lære det bort til andre. Og den typiske realfagseleven er jo hakket mer oppegående enn andre også. Positiv utfordring altså 😊

Jeg hatet å holde presentasjoner før, syns det var skikkelig ekkelt, men å stå foran klassen er helt topp (og nå bryr jeg meg ikke om andre presentasjoner heller). Elevene har jo gått en del år på skolen når de kommer til vgs, så gjerne bare første halvdel av vg1 det trengs mer "masing" om å være stille, følge med osv, for da er de sååå kuuuule som har begynt på vgs 😅

Kan også føye til at jeg syns det er tipp topp kombo med læreryrket og småbarn. Ja, jeg har jobbet utrolig mye, hver kveld nesten og stort sett noen timer i helgene, men det å kunne levere sent eller hente tidlig, og heller jobbe når barna sover eller er i svømmehallen med pappa er helt supert. Føler jeg er mye mer fleksibel og har bedre tid med barna enn da jeg jobbet som siving, selvom jeg tror jeg jobber flere timer pr uke nå. Men det er litt fordi jeg legger opp til det selv også, vil jo ha bra undervisning 😊 Etterhvert som jeg har gjennomgått flere av fagene også så blir det jo ikke like mye jobb neste gang fordi jeg da har presentasjoner og opplegg "klart" (noe å ta av og jobbe videre med)

Skrevet

Ja, noe av det er selvfølgekig vanskelig for er jo ikke alt man kan like godt. Men jeg syns hvertfall det er utrolig gøy å lære meg det skikkelig, og det må du jo for skal jo lære det bort til andre. Og den typiske realfagseleven er jo hakket mer oppegående enn andre også. Positiv utfordring altså 😊

Jeg hatet å holde presentasjoner før, syns det var skikkelig ekkelt, men å stå foran klassen er helt topp (og nå bryr jeg meg ikke om andre presentasjoner heller). Elevene har jo gått en del år på skolen når de kommer til vgs, så gjerne bare første halvdel av vg1 det trengs mer "masing" om å være stille, følge med osv, for da er de sååå kuuuule som har begynt på vgs 😅

Kan også føye til at jeg syns det er tipp topp kombo med læreryrket og småbarn. Ja, jeg har jobbet utrolig mye, hver kveld nesten og stort sett noen timer i helgene, men det å kunne levere sent eller hente tidlig, og heller jobbe når barna sover eller er i svømmehallen med pappa er helt supert. Føler jeg er mye mer fleksibel og har bedre tid med barna enn da jeg jobbet som siving, selvom jeg tror jeg jobber flere timer pr uke nå. Men det er litt fordi jeg legger opp til det selv også, vil jo ha bra undervisning 😊 Etterhvert som jeg har gjennomgått flere av fagene også så blir det jo ikke like mye jobb neste gang fordi jeg da har presentasjoner og opplegg "klart" (noe å ta av og jobbe videre med)

Kan jeg spørre hvilken siving du er utdannet som? Utrolig gøy å høre om hverdagen din😊

Skrevet

Har gått maskin på NTNU 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...