Anonym bruker Skrevet 8. desember 2016 #1 Skrevet 8. desember 2016 Jeg har i det siste året deltatt på ulike arrangementer i regi av frivilligheten, f.eks Røde Kors. Her kommer flyktninger og innvandrere fra alle verdens hjørner. Det lages mat, det synges, det danses. Det er åpent for alle. Men det er et fåtall av nordmenn som møter opp. Jeg lurer derfor på, hva skal til for å integreres? Syrerne og de fra Eritrea integreres. Palestinerne og Sudanerne integreres. Med hverandre. Men hvor er vi nordmenn? Skal ikke vi delta? Trenger ikke vi gjøre en innsats for integrering? Jeg har i utgangspunket aldri hatt annet enn norske venner i den lille bygda jeg er fra og jeg har, naturlig nok, noen fordommer selv. Men jeg vil være åpen - og jeg vil lære mer om de som kommer og blir mine nye naboer. Forrige uke var jeg på "julefest", jeg kjente ingen, og var en av kanskje fem etnisk norske som var der. Jeg dro derfra og tenkte at jeg aldri, ALDRI har følt meg så velkommen, så inkludert og så "sett" på et arrangement i min egen bygd - som jeg er født og oppvokst i. Pussig. Det vanket latter, klemmer og mange nye venneforespørsler på facebook etter den kvelden. Vi har noe å lære fra våre nye landsmenn når det kommer til å ta vare på og se hverandre. Oppfordrer alle til å bli med på et slikt arrangement. Det verste som kan skje er at du har det hyggelig. Anonymous poster hash: cd71d...ea3
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2016 #2 Skrevet 8. desember 2016 Jeg har ikke hørt om slike arrangementer her jeg bor, men mulig de finnes. Jeg leste noe i lokalavisen for en stund tilbake, og tenkte at det er jo et godt tiltak, men rart at det ikke også er åpent for nordmenn (det var inntrykket mitt). Når jeg bare blir litt friskere skal jeg sjekke ut hva som skjer her. Synes det er en viktig påminnelse du kommer med. Hvis vi ønsker at de skal integreres må vi være villig til å integrere dem også, de kan faktisk ikke gjøre det på egen hånd. Anonymous poster hash: 07cbc...a1e
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2016 #3 Skrevet 9. desember 2016 Jeg hadde på en måte inntrykk av at slike arrangement ikke var for etniske nordmenn? Kjempeflott hvis det er det altså, men da blir det kanskje opplyses mer om.. Anonymous poster hash: 34721...728
Kira Skrevet 9. desember 2016 #4 Skrevet 9. desember 2016 Jeg har akkurat samme erfaring som deg HI. Jeg har møtt så mange flotte og åpne mennesker, og fått gode venner. Og ikke minst spist masse eksotisk og fantastisk mat Dessverre er det begrenset hvor mye kontakt de har med etniske nordmenn, og jeg vet ikke helt hva man kan gjøre for å forandre dette. Vi har mange arrangementer her, men det er stort sett de som har tilknytning til Frivillighetssentralen som dukker opp. Selv om det blir slått stort opp at arrangementet er for alle.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2016 #5 Skrevet 9. desember 2016 Jeg har i det siste året deltatt på ulike arrangementer i regi av frivilligheten, f.eks Røde Kors. Her kommer flyktninger og innvandrere fra alle verdens hjørner. Det lages mat, det synges, det danses. Det er åpent for alle. Men det er et fåtall av nordmenn som møter opp. Jeg lurer derfor på, hva skal til for å integreres? Syrerne og de fra Eritrea integreres. Palestinerne og Sudanerne integreres. Med hverandre. Men hvor er vi nordmenn? Skal ikke vi delta? Trenger ikke vi gjøre en innsats for integrering? Jeg har i utgangspunket aldri hatt annet enn norske venner i den lille bygda jeg er fra og jeg har, naturlig nok, noen fordommer selv. Men jeg vil være åpen - og jeg vil lære mer om de som kommer og blir mine nye naboer. Forrige uke var jeg på "julefest", jeg kjente ingen, og var en av kanskje fem etnisk norske som var der. Jeg dro derfra og tenkte at jeg aldri, ALDRI har følt meg så velkommen, så inkludert og så "sett" på et arrangement i min egen bygd - som jeg er født og oppvokst i. Pussig. Det vanket latter, klemmer og mange nye venneforespørsler på facebook etter den kvelden. Vi har noe å lære fra våre nye landsmenn når det kommer til å ta vare på og se hverandre. Oppfordrer alle til å bli med på et slikt arrangement. Det verste som kan skje er at du har det hyggelig. Anonymous poster hash: cd71d...ea3 Problemet er jo at mange nordmenn mener at å integreres og å assimileres/fornorskes er det samme. Dessverre. Så derfor tror jeg at slike arrangementer foregår kun for utlendinger. Har selv opplevd mange forsøk på å bli fornorsket, noe jeg synes er veldig leit. Anonymous poster hash: 42891...fdb
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2016 #6 Skrevet 9. desember 2016 "Problemet" er nok ofte at nordmenn i Norge, føler seg godt integrert og ikke har behov for flere venner eller å lære om norsk kultur. Vi har ikke noe eget behov for å være med på slike arrangementer. Det vil være noe vi gjør for å være greie med andre, ikke for vår egen del. I en travel hverdag blir ikke det prioritert. Anonymous poster hash: 56282...af3
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2016 #7 Skrevet 9. desember 2016 "Problemet" er nok ofte at nordmenn i Norge, føler seg godt integrert og ikke har behov for flere venner eller å lære om norsk kultur. Vi har ikke noe eget behov for å være med på slike arrangementer. Det vil være noe vi gjør for å være greie med andre, ikke for vår egen del. I en travel hverdag blir ikke det prioritert. Anonymous poster hash: 56282...af3 Der tror jeg du har poenget. Vi føler at vi ofrer oss litt ved å delta. Anonymous poster hash: a4ebc...ba1
Miss Honey Skrevet 9. desember 2016 #8 Skrevet 9. desember 2016 Jeg har flere "utenlandske" venner enn "norske" faktisk.. Og ja, det anbefales virkelig, du føler deg aldri mer velkommen enn i deres hjem. Mye mer behagelig å vøre sammen med enn nordmenn. Vil bare kommentere en ting til.. Jeg hater ordet integrering og syns det burde bli byttet ut med inkludering.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2016 #9 Skrevet 9. desember 2016 Jeg har flere "utenlandske" venner enn "norske" faktisk.. Og ja, det anbefales virkelig, du føler deg aldri mer velkommen enn i deres hjem. Mye mer behagelig å vøre sammen med enn nordmenn. Vil bare kommentere en ting til.. Jeg hater ordet integrering og syns det burde bli byttet ut med inkludering. Integrering og inkludering er to forskjellige ting. Inkludering er ensidig. Det går bare på å ta med fler på det som skjer. Integrering derimot går på å bli en del av et fellesskap. Anonymous poster hash: 56282...af3
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2016 #10 Skrevet 9. desember 2016 Visste ikke at det fantes Men hadde likevel gruet meg for å gå av flere grunner Anonymous poster hash: 8c822...1a7
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2016 #11 Skrevet 9. desember 2016 Problemet er jo at mange nordmenn mener at å integreres og å assimileres/fornorskes er det samme. Dessverre. Så derfor tror jeg at slike arrangementer foregår kun for utlendinger. Har selv opplevd mange forsøk på å bli fornorsket, noe jeg synes er veldig leit. Anonymous poster hash: 42891...fdb Fornorsking er utelukkende av det gode. Anonymous poster hash: dbcdb...51b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå