Gå til innhold

Mandel i grøten, må man la barn "vinne"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hos oss har vi aldri lagt mandelen i en skål som så blir gitt til barnet for å være sikker på at barnet vinner. Her i familien har alle stilt likt og alle har hatt en mulighet.

Må et av barna i samlingen alltid få mandelen hvis ikke så raser verden sammen lissom?

Anonymous poster hash: 44760...cad

Fortsetter under...

Skrevet

Ikke når jeg vokste opp.

Anonymous poster hash: 837e8...3e8
Skrevet

Om bare ett barn vinner blir det jo urettferdig likevel. Hvorfor akkurat DET barnet liksom? Nei, jeg ville bare latt det være tilfeldig slik det er meningen at det skal være 😊

Skrevet

Her stiller alle likt. Aldri hørt om noen som lar barn vinne.

Anonymous poster hash: 5a3c3...5be

Skrevet

Vi pleier å legge mandelen i skålen til et av barna, ja. Er åtte barn, så vi legger mandelen i bunnen av en skål, fyller på riskrem og blander skålene, men fordeler dem blant barna. Rett og slett fordi de har mer glede av det enn oss voksne. Men det er ikke noe vi MÅ gjøre, og verden ville nok ikke falt sammen. Tror ikke en gang de legger merke til at det er et barn som får mandelen hvert år. 

Anonymous poster hash: eb013...3da
Skrevet

Jeg var ikke med på det så mange ganger som barn, men da ble det gjort som hos dere. Mandelen ble lagt i gryta og ingen visste hvem som fikk den. Jeg husker at bestefar fikk den en gang og fikk en liten marsipangris, noe som var litt komisk, store, alvorlige mannen satt der og var nesten litt flau over å få marsipangris :)

Et år på en tidligere jobb skulle vi ha grøt med to mandler i som julelunsj. Jeg fikk ene mandelen i første skeien, og han som satt rett overfor meg fikk den andre på tredje-fjerde skje. Vi forstod på hverandre at vi hadde fått mandlene, men holdt maska. Folk spiste såååå mye grøt, for det var jo ingen som fikk mandlene, og jo nærmere bunnen av gryta de kom jo større sjanse måtte det jo være for at de snart fikk mandelen, så gryta måtte tømmes. Vi avslørte det da gryta var tom ;)

Anonymous poster hash: 57068...3a7

Annonse

Skrevet

Ikke når jeg vokste opp.

Hver gang du vokste opp? 😉 😂 Sorry, klarte ikke la vær 😁

Skrevet

Hver gang du vokste opp? Sorry, klarte ikke la vær

Jeg er sikkert dum, sorry, men jeg skjønte den ikke helt... :(

Skrevet

Jeg er sikkert dum, sorry, men jeg skjønte den ikke helt... :(

Den gang da, alltid når.

Skrevet

Jeg var ikke med på det så mange ganger som barn, men da ble det gjort som hos dere. Mandelen ble lagt i gryta og ingen visste hvem som fikk den. Jeg husker at bestefar fikk den en gang og fikk en liten marsipangris, noe som var litt komisk, store, alvorlige mannen satt der og var nesten litt flau over å få marsipangris :)

Et år på en tidligere jobb skulle vi ha grøt med to mandler i som julelunsj. Jeg fikk ene mandelen i første skeien, og han som satt rett overfor meg fikk den andre på tredje-fjerde skje. Vi forstod på hverandre at vi hadde fått mandlene, men holdt maska. Folk spiste såååå mye grøt, for det var jo ingen som fikk mandlene, og jo nærmere bunnen av gryta de kom jo større sjanse måtte det jo være for at de snart fikk mandelen, så gryta måtte tømmes. Vi avslørte det da gryta var tom ;)

Anonymous poster hash: 57068...3a7

Jeg synes det er en stor uting å legge mandelen rett i grøten/riskremen, slik at alt må spises opp for at noen skal være sikker på å få den. Har vært med på det mange ganger, og opplevd at unger (men også voksne!) har spist seg dårlige for å få tømt gryta. Og så har noen sittet med mandeen hele tiden mens noen har presset i seg. Kjempegøy. Egentlig bare grotesk, hele greia. Hos oss har vi alltid lagt mandelen i ei skål og fylt på en liten porsjon med riskrem. De som vil ha mer kan bare ta, men da uten mandel. 

Skrevet

Alle har samme sjanse hos oss. Man kan ikke styre flaks og uflaks.

Anonymous poster hash: a40ed...218

Skrevet

Svigermor driv med det der, å plasserar den i bollen til ein av ungane, og sjølvsagt ikkje den same kvart år. 

Då eg vaks opp gjorde me det ikkje slik.  Eg hugsar aller best det året bestemor mi fekk mandelen, og gøymde den i munnen til all grauten var ete opp og alle sat og såg på kvarandre. 

Men eit tips er å ause opp så mykje graut at ein er sikker på at alt vert oppete, før ein blandar inn mandelen.  Eine året låg den att i gryta då alle var stappmette, så då lærte vi det.

Skrevet

Hos oss har mandelen en tendens til å dele seg og havne i barnas tallerken ;)

En tradisjon på lik linje med julenissens eksistens.

Annonse

Skrevet

Nei. Barna er ikke dumme; de gjennomskuer raskt slikt, og da blir det ingen glede ved å vinne. Dessuten har vi fem barn, så det ville blitt mange mandler😜

Anonymous poster hash: 6df30...bd8

Skrevet

Her er det selvsagt helt tilfeldig hvem som får den,det er jo litt av spenningen med det at ingen vet hvem som får den.

Å putte den oppi barnets fat,blir for meg like dumt som å la "store" barn få vinne i spill.

Når barnet er 4-5 år så må det kunne gå ann å spille ordentlig uten å måtte la barnet vinne.

Det er viktig at barnet lærer at han ikke vinner hver gang men at noen ganger vinner mamma og noen ganger vinner Per.

Anonymous poster hash: 3ba28...b76

Skrevet

Tilfeldig. Er jo det som er gøy! Men den som finner den må dele premien sin. (Alltid marsipangris eller en pose godteri/sjokolade )

Skrevet

Her har alle lik vinnersjanse. Like morsomt hvert år fordi min far vinner omtrent alltid. Ingen sure miner hos noen, det er mer enn nok snop!

Anonymous poster hash: 9e4a6...737

Skrevet

Alle stiller likt. Den legges i gryta, men blandes ikke veldig godt inn. Jeg lager alltid masse riskrem, for vi lik å spise det i flere dager. På julaften fyllr jeg en bolle jeg vet vi spiser oss så en eller annen får mandelen uansett. Har noen lyst på mere kan det enkelt trylles frem.

Når jeg var litn var det alltid meg eller min bestefar som fikk mandelen. Det viktigste med julaften for min bestefar var å leite etter mandelen, og han spist til det ble tomt om ingen fant den. Vi hadde alltid marsipangris som prmie, og jeg likt ikke marsipan så jeg hadde aldri behov for å finne mandelen.

Anonymous poster hash: a7d83...18b

Skrevet

Vært litt forskjellig ut ifra hvor vi spiser grøten. Hjemme er vi 5 "barn" og 2 foreldre, pappa har pleid å legge mandelen i en skål (noen ganger 1 mandel i 2 skåler), så har mamma delt ut skålene uten å vite hvor mandelen ligger. Sjansen har jo da vært stor for at ihvertfall 1 barn får den  :eeeh:

Har av og til hatt hos farmor og farfar. Da blir vi mange både voksne og barn, så da er det også gjerne et par mandler i grøten, og er helt tilfeldig hvem som har fått den siden den bare har blitt lagt oppi gryta. Men er det en liten familie med 2 barn f.eks. hadde det jo vært litt kjipt for ungene om foreldrene satt igjen med premien, ihvertfall hadde jeg fått litt dårlig samvittighet da. Så jeg vil si det kommer litt an på settingen, hvor mange som spiser osv.

Anonymous poster hash: b7e12...e23
Skrevet

Svigermor gjør det. Lar ikke bare 1 barn vinne heller, men alle. Det er så tåpelig. Tom. de som får gele isteden for grøt får mandel i geleen..

Skrevet

Vi skal ha julegrøt neste uke med min familie. 3 barn, og 2 forskjellige typer grøt. Da blir det en mandel i hver grøt type og alle har mulighet til å finne den. Premiene er 1 marsipangris og 1 sjokoladenisse. Jeg liker ikke marsipan og synes at det er greit å ha noe annet tilgjengelig

Anonymous poster hash: ae86c...0ac

Skrevet

Hos oss er det tilfeldig og alle har lik sjanse. Vi har bare ett barn, så vi trenger ikke enda en ting som lærer ham at verden snurrer rundt ham. :P

Jeg synes dessuten poenget er litt borte hvis det ikke er tilfeldig. Men da lillesøsteren min var blitt 10 år uten å ha fått mandelen en eneste gang (vi er 3 søsken) så skjønner jeg likevel godt at mamma bestemte seg for å jukse litt for en gangs skyld. :P

Anonymous poster hash: 1c5e8...4d6
Skrevet

Her legges mandel i en av dessertskålene og en som ikke har vært på kjøkkenet deler ut skåler. Alle er med i jakten på mandelen 😊 Det har ofte vært oldemor eller oldefar som har fått den. Premien er ofte en eske dessertsjokolade som sendes rundt slik at alle får.

Skrevet

I min oppvekst og hos oss nå vet ingen hvem som får mandelen, men vi deler marsipangrisen, med tradisjonen at den som får mandelen får rumpa på grisen ;)

Anonymous poster hash: 7fd25...e94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...