Gå til innhold

Krevende voksent"barn"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har verdens fineste familie med to voksne ste-barn og en liten.

Eldste nyter studentlivet og kommer hjem en gang i blandt. Nest eldste er en annen historie. Han er en spesiell gutt og har slitt med depresjon og angst. Nå virker han heldigvis mye lettere. Fått seg en nydelig kjæreste og studerer. Men:

I går kom han igjen innom - som han gjør i hvwr uke. Visste plutselig ikke hva han skal etter jul. Tenker kanskje å jobbe, men har ikke søkt noe. Får se... har ikke søkt seg inn på studier - vil gjøre noe annet.

Som vanlig glemmer han å rydde etter seg, spør ikke med ETT spørsmål hvordan vi har det, men forteller i vei om sine sære interesser. Jeg begynner å lure på om han har en diagnose og ikke bare har fått mye puter under armene. Det hører med til historien at han alltid har "sluppet unna", enten det er oppvask, rydde etter seg selv, konsekvenser av lånt og glemt og lignende.

Jeg er veldig glad i ham, men kjenner også at det er krevende for meg. Nå står julen for døren og jeg antar at han blir mye her. Ferien hans begynner om noen dager. Jeg vet ikke om jeg makter en jul til hvor han går rundt og sukker og stønner fordi han ikke vet hva han skal gjøre, roter til i stue og kjøkken og bare forsvinner når han vil. Han er i begynnelsen av tyveårene, men virker mye yngre i adferd. Han er svært kunnskapsrik og skolesmart.

Når faren snakker med ham om husregler sier han ja, uten å følge opp. Når jeg snakker med ham om at vi alle må rydde etter oss og har felles ansvar blir han lei seg og beklager, men det virker ikke som ordene mine går inn.

Noen gode tips?

Anonymous poster hash: 504c0...5f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde traska etter han og pekt på alt han måtte rydde etter seg, hadde ikke kosta meg en kalori å stå å peke og si hva han måtte gjøre. Hadde aldri rydda etter han. Dere lar en voksen mann slippe unna, hvordan ser det ut der han bor? Dette er ikke greit. Jeg gjør det samme med mine Ungdommer om de glemmer å rydde, da henter jeg de og de må rydde mens jeg følger med.

Anonymous poster hash: ffd72...156

Skrevet

Enig i dette, men ville latt guttens far ta jobben med å følge opp at han gjør det han skal.

Anonymous poster hash: 76044...0d0

Skrevet

Enig i dette, men ville latt guttens far ta jobben med å følge opp at han gjør det han skal.

Anonymous poster hash: 76044...0d0

Hør, hør. Eller selv gjøre det. Men det vil neppe skje.

Anonymous poster hash: 415a9...092

Skrevet

Den flotte kjæresten forsvinner nok temmelig kjapt med den innstillingen til han der, og så har dere han boende resten av livet i kjelleren deres, hvor han spiller xboks hver dag og naver.

Her må noe skje kjapt og aller helst for 20 år siden

Anonymous poster hash: f5baf...f2a

Skrevet

Han høres veldig ut som min datter!

Har han problemer med å forstå HVORFOR han må rydde også?

Det har min datter.... Pluss depresjon, angst, bryr seg ikke om skolen, sære interesser, snakker om merkelige ting...

Hun skal sannsynligvis utredes for personlighetsforstyrrelse.

Anonymous poster hash: d0fac...f84
Skrevet

Jeg tror at det å si at "alle må bidra" ikke sier ham noe som helst. Og hvorfor skulle det si ham noe når han alltid har sluppet unna plikter og ansvar?

Jeg ville tatt et familiemøte. Nå er vi x antall voksne her, skal alle få en trivelig jul, må alle bidra. Du, Per, må hver dag gjøre slik og slik, og det regner vi med at du av deg selv. Kan du gjøre det? Hver uke må du gjøre sånn og sånn, det bør gjøres f.eks. torsdag-lørdag (f.eks. helgevask). Vet du hvordan du gjør sånn og hvor du finner det du trenger, hva trenger du? (støvsuger, vaskebøtte, kluter, vaskemidler osv.). Klærne dine har du selv ansvar for å vaske, vil du ha rene klær må du vaske dem, henge dem opp (eller i tørketrommel) og legge dem sammen selv. Når vi er så mange hjemme må alle rydde etter seg selv hvis det skal være trivelig, dvs. vi rydder etter oss selv etter måltidene, tar med glass fra rom/stue til kjøkkenet med det samme det er brukt, fyller på dopapir osv.

I tillegg til dette må vi bli enige om hvem som gjør hva av selve juleforberedelsene, dette er hva som må gjøres, hvem tar hva?

Og så skriver dere lister over alt som skal gjøres. Om han er helt håpløst, skriv detaljerte lister, f.eks. støvsuge lister, bak sofa/seng, sofaputer osv.

Anonymous poster hash: 672de...33a
Skrevet

Jeg tror at det å si at "alle må bidra" ikke sier ham noe som helst. Og hvorfor skulle det si ham noe når han alltid har sluppet unna plikter og ansvar?

Jeg ville tatt et familiemøte. Nå er vi x antall voksne her, skal alle få en trivelig jul, må alle bidra. Du, Per, må hver dag gjøre slik og slik, og det regner vi med at du av deg selv. Kan du gjøre det? Hver uke må du gjøre sånn og sånn, det bør gjøres f.eks. torsdag-lørdag (f.eks. helgevask). Vet du hvordan du gjør sånn og hvor du finner det du trenger, hva trenger du? (støvsuger, vaskebøtte, kluter, vaskemidler osv.). Klærne dine har du selv ansvar for å vaske, vil du ha rene klær må du vaske dem, henge dem opp (eller i tørketrommel) og legge dem sammen selv. Når vi er så mange hjemme må alle rydde etter seg selv hvis det skal være trivelig, dvs. vi rydder etter oss selv etter måltidene, tar med glass fra rom/stue til kjøkkenet med det samme det er brukt, fyller på dopapir osv.

I tillegg til dette må vi bli enige om hvem som gjør hva av selve juleforberedelsene, dette er hva som må gjøres, hvem tar hva?

Og så skriver dere lister over alt som skal gjøres. Om han er helt håpløst, skriv detaljerte lister, f.eks. støvsuge lister, bak sofa/seng, sofaputer osv.

Anonymous poster hash: 672de...33a

Tusen takk!

Vi gjorde akkurat det i sommer og jeg må bare innse at vi må ta et møte til...

Anonymous poster hash: 86b54...d73

Skrevet

Tusen takk!

Vi gjorde akkurat det i sommer og jeg må bare innse at vi må ta et møte til...

Anonymous poster hash: 86b54...d73

Og dropp "vær så snill"-tonen, si at enten gjør han som han får beskjed om ellers er det rett ut. Han har et hjem regner jeg med. Vil han ha goder som å bo hjemme i ferier skal han oppføre seg som folk.

Anonymous poster hash: 25a8e...4a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...