Anonym bruker Skrevet 8. desember 2016 #1 Skrevet 8. desember 2016 Min gutt på 9 måneder har blitt fullammet fra start. Når han var 3-4 måneder var han helt sluttet å spise om natten, sov fra 19-06 ca hver natt før han skulle ha mat igjen. Men etter at han begynte med fast føde i tillegg til amming har han begynt å spise om natten igjen. Nå er vi oppe i 3-6 ganger fra han tar kveld til vi står opp 😩 Noen som har vært borti lignende? Hva gjorde dere for å få babyen til å sove natten gjennom igjen? Han gråter ustoppelig og våkner skikkelig om han ikke får pupp... Men nå er jeg desperat etter å få sovet sammenhengende noen timer! 😬 Anonymous poster hash: 5f7fa...33a
LillePunk Skrevet 8. desember 2016 #2 Skrevet 8. desember 2016 Her går det veldig opp og ned. Noen ganger sover hun lenger, andre ganger spiser hun veldig mye på natten. Hun er 15 mnd straks. Har igjen råd... ville bare si at vi har det slik i perioder vi og. Har funnet ut at med litt mer kveldsmat, så kan hun sover lenger da. Men det kom først når hun ble rundt 11 mnd. Før den tid hadde ikke grøt på kvelden noe effekt fra eller til.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2016 #3 Skrevet 8. desember 2016 Min spiste hver time om natten da han var 9 mnd. Så da nattavvente jeg, og da tok han endelig smokken når han ikke fikk noe annet. Han sov aldri en hel natt før han var 15 mnd, men han sov i alle fall mer sammenhengende enn før noen dager etter nattavvenningen. Anonymous poster hash: c4228...cbd
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2016 #4 Skrevet 8. desember 2016 Min er nesten 3,5 år og det er først den siste måneden han bare våkner for å amme 1 gang i løpet av natten (ammes også når jeg legger meg). Eldstejenta sov ikke natten gjennom før hun var 4 år, selv om hun da var avvent for lengst (da hun var rundt 1 år). Anonymous poster hash: c1b39...506
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2016 #5 Skrevet 8. desember 2016 Godt å se at det er "normalt" iallefall, og flere enn meg.. Men, hjelp så trøtt man blir av det her! Trodde hyppig amming om natten kun var når de var spedbarn Anonymous poster hash: 5f7fa...33a
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2016 #6 Skrevet 8. desember 2016 Godt å se at det er "normalt" iallefall, og flere enn meg.. Men, hjelp så trøtt man blir av det her! Trodde hyppig amming om natten kun var når de var spedbarn Anonymous poster hash: 5f7fa...33a Neida, det kan fort bli en (u)vane også, det var i alle fall det det var her. Han var ikke sulten, trengte bare hjelp til å sovne. Merket det ved at han etter et par slurker faktisk ikke svelget melken, men lot den renne ut av munnen for så å fortsette å suge. Eller bare hadde puppen i munnen uten å suge i det hele tatt. Anonymous poster hash: c4228...cbd
Mammatassar Skrevet 8. desember 2016 #7 Skrevet 8. desember 2016 Vi haddde/har det likedan. Forrige natt orka jeg ikke mer. Bestemte meg for at mini skulle få ved legging, rundt 23-24 og tidlig på morgenen, men ikke ellers. Første natt våknet hun hyppig fram til tolv og skrek, sov deretter til fem! Fikk pupp, men klarte ikke å legge henne igjen uten å sovne på puppen. Og det skal hun ikk mer. Ble tidlig morgen. I natt våknet hun til noen ganger, men spurte ikke etter pupp, var nok å ligge ved siden av meg. Ammet kl 23 og 5. Denne gangen fikk jeg henne til slutt til å sovne også, kl seks, og sov til vanlig tid kl sju. Hurra, håper det fortsetter slik. Og at hun skjønner poenget med de to ammingene.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2016 #8 Skrevet 8. desember 2016 Her hjalp det å la mannen ta seg av barnet om natten, før skulle hun bare ha pupp flere ganger om natten. Etter at mannen tok henne så sluttet hun å våkne om natten for hun visste at hun ikke ville få pupp av meg lenger. Anonymous poster hash: a917a...239
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2016 #9 Skrevet 8. desember 2016 Godt å se at det er "normalt" iallefall, og flere enn meg.. Men, hjelp så trøtt man blir av det her! Trodde hyppig amming om natten kun var når de var spedbarn Anonymous poster hash: 5f7fa...33a De er da fortsatt spedbarn når de er 9 mnd. Etter 6 mnd så blir nattamming som oftest en (u)vane. Selv om det i noen tilfeller også kan være sult, hvis de f eks ikke spiser så godt på dagen. Her har det også vært for å roe ned ved urolige perioder som f eks tannfrembrudd. Min yngste er 1 år og ammes fortsatt ett par ganger om natten. regner med å måtte ta en avvenning snart, hvis han mot formodning ikke skulle ordne det selv. Nettene har vært noe bedre de siste ukene. Min eldste ble nattammet til han var ca 13 mnd(spiste dårlig på dagen fram til da) og det gikk veldig greit å avvenne han da, men nattesøvnen ble ikke bedre. Begynte ikke å sove hele natten før han var 2 og sluttet å sove på dagen.. Nr 2 avvente seg selv når hun var 9 mnd, mye mulig fordi jeg mistet melken da, så ble slutt på amming på dag også. Heller ikke bedre nattesøvn hos henne, var også nærmere to før hun sov hele natten Anonymous poster hash: e373f...061
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2016 #10 Skrevet 8. desember 2016 Jeg husker at 9 mnd perioden var tøff søvnmessig. Jenta mi begynte å få tenner i den perioden, og ønsket derfor mye nærhet på natten. Det handlet nok ikke om sult, men om trøst. Kanskje det er det samme hos dere? Anonymous poster hash: de71e...eb0
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2016 #11 Skrevet 8. desember 2016 Jeg husker at 9 mnd perioden var tøff søvnmessig. Jenta mi begynte å få tenner i den perioden, og ønsket derfor mye nærhet på natten. Det handlet nok ikke om sult, men om trøst. Kanskje det er det samme hos dere? Anonymous poster hash: de71e...eb0 Hm ja han fikk sine første tenner da han var 4 måneder gammel. Så fikk han en ny tann for et par dager siden, så det kan jo absolutt hende at det har med tannfrembrudd å gjøre da. Vi får bare holde ut litt til å håpe det bedrer seg, han har jo hatt så gode netter fra han var nyfødt å frem til vi starta med fast føde Anonymous poster hash: 5f7fa...33a
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2016 #12 Skrevet 8. desember 2016 Min er nesten 3,5 år og det er først den siste måneden han bare våkner for å amme 1 gang i løpet av natten (ammes også når jeg legger meg). Eldstejenta sov ikke natten gjennom før hun var 4 år, selv om hun da var avvent for lengst (da hun var rundt 1 år). Anonymous poster hash: c1b39...506 3,5 år og du ammer flere ganger per natt?? Hvorfor???? Anonymous poster hash: f4d42...0ab
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2016 #13 Skrevet 8. desember 2016 Hvis han hadde sluttet å spise på natt, hvorfor i alle dager begynte du å nattamme igjen?? Den skjønner jeg ikke??? Han fikk fast føde og så begynte du plutselig å gi ham mat på natta igjen? Grunnen er jo såklart at du GA ham puppen.... Og nå er det jo blitt snudd slik at han vil ha melk på natten istedenfor på dagen og det går sikkert ut over matinntak på dag da han sikkert ikke er så sulten. Anonymous poster hash: f4d42...0ab
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2016 #14 Skrevet 8. desember 2016 Hvis han hadde sluttet å spise på natt, hvorfor i alle dager begynte du å nattamme igjen?? Den skjønner jeg ikke??? Han fikk fast føde og så begynte du plutselig å gi ham mat på natta igjen? Grunnen er jo såklart at du GA ham puppen.... Og nå er det jo blitt snudd slik at han vil ha melk på natten istedenfor på dagen og det går sikkert ut over matinntak på dag da han sikkert ikke er så sulten. Anonymous poster hash: f4d42...0ab Det var jo ikke slik at jeg gikk å vekte han å stappa puppen i munnen på han! Han våkna, begynte å gråte og roet seg ikke uansett hva vi gjorde før han fikk melk slik det var når han var mindre og kun ammet hele døgnet. Så han var tydelig tørst/sulten da. Han ammer på dagtid og spiser bra med fast føde også, så det er ikke slik at det har gått noe utover inntaket på dagtid nei.. Generelt ble nettene mye mer urolige omtrent samme dag som vi starta med grøt. Gjorde ikke noe forskjell på ammingen! Anonymous poster hash: 5f7fa...33a
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2016 #15 Skrevet 8. desember 2016 Det var jo ikke slik at jeg gikk å vekte han å stappa puppen i munnen på han! Han våkna, begynte å gråte og roet seg ikke uansett hva vi gjorde før han fikk melk slik det var når han var mindre og kun ammet hele døgnet. Så han var tydelig tørst/sulten da. Han ammer på dagtid og spiser bra med fast føde også, så det er ikke slik at det har gått noe utover inntaket på dagtid nei.. Generelt ble nettene mye mer urolige omtrent samme dag som vi starta med grøt. Gjorde ikke noe forskjell på ammingen! Anonymous poster hash: 5f7fa...33a Hvis du ikke hadde tenkt å begynne å nattamme igjen, burde du jo gitt vann heller. De kan jo bli urolige i magen av grøt, lønner seg ofte å begynne med annen fast føde først. Anonymous poster hash: f4d42...0ab
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2016 #16 Skrevet 8. desember 2016 Kornprodukter er tungfordøyelig og mange babyer blir urolige om natten grunnet magevondt. Det finnes annen mat å gi som er både mer spennende, næringsrikt og mettende. Det er verdt å prøve. Barnet vårt er 2 år nå. Aldri hatt noen som helst plager med magen. Vi begynte med øko eggeplomme som fast føde, siden det er næringsrikt (inneholder alle næringsstoffer utenom vitamin C) og så er det lettfordøyelig. Når det gjelder avvenning med nattamming : Jeg nattammet til lille var 11 mnd. Da var jeg veldig lei pga dårlig søvnkvalitet så vi avvente tvert. Første natta en del skriking og da trøstet bf. Fra neste natt var det som en ny unge, sov 12 timer sammenhengende 😊 Anonymous poster hash: e7543...6bb
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2016 #17 Skrevet 8. desember 2016 Kornprodukter er tungfordøyelig og mange babyer blir urolige om natten grunnet magevondt. Det finnes annen mat å gi som er både mer spennende, næringsrikt og mettende. Det er verdt å prøve. Barnet vårt er 2 år nå. Aldri hatt noen som helst plager med magen. Vi begynte med øko eggeplomme som fast føde, siden det er næringsrikt (inneholder alle næringsstoffer utenom vitamin C) og så er det lettfordøyelig. Når det gjelder avvenning med nattamming : Jeg nattammet til lille var 11 mnd. Da var jeg veldig lei pga dårlig søvnkvalitet så vi avvente tvert. Første natta en del skriking og da trøstet bf. Fra neste natt var det som en ny unge, sov 12 timer sammenhengende Anonymous poster hash: e7543...6bb Hva ga dere til kvelds i stedet for grøt? Han spiser en eggeplomme til lunsj, synes det er veldig godt :-) Men kan selvfølgelig begynne å gi det til kvelds i stedet for grøt. Men hva mer? Har forsøkt med avocadoblandinger i stedet for grøt, men det gjorde ingen forskjell. Anonymous poster hash: 5f7fa...33a
Appelsinpiken Skrevet 8. desember 2016 #18 Skrevet 8. desember 2016 Sannsynligvis er han ikke sulten, men tørst.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2016 #19 Skrevet 8. desember 2016 Vi ga eks søtpotetmos med rørossmør og eggeplomme, ulike middagsrester, matmuffins, eggeplommerøre/eggerøre, smoothier er enkle å lage (noe jeg ikke visste da), men det kan lages av eggeplomme,kokosmelk,avokado,banan. Jeg fikk mye inspirasjon fra gruppa "hjemmelaget babymat" på Facebook 😊 Anonymous poster hash: e7543...6bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå