Gå til innhold

Kvalifikasjoner jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt en jobb, og har gode papirer, både jobbmessig og utdanningsmessig.

Jeg ble ikke innkalt på intervju, og de har ansatt en person som ikke har noe som helst erfaring eller utdanning på feltet.

Jeg fikk en Mail der det sto at det hadde funnet en som er bedre kvalifisert.

Er dette lov???

Anonymous poster hash: e29d8...15f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs om det er privat eller offentlig, og hva spesifikt som står i utlysningen.

Skrevet

Det er i kommunesektor. Det er krav til utdanning og relevant arbeidserfaring er en fordel.

Jeg har både utdanning og mange års relevant arbeidserfaring i kommunen innenfor samme felt. Har topp karakterer og gode attester.

Vedkommende som ble ansatt er i utdanning, men innenfor ett helt annet felt, og har ingen erfaring overhode.

HI

Anonymous poster hash: e29d8...15f

Skrevet

Jeg har opplevd dette i det offentlige. Kunne gått til sak, for jeg hadde både mer utdannelse innen faget og mange års erfaring, mens den som ble ansatt der ikke hadde er faring. Men jeg fant ut at jeg ikke orker å tvinge meg inn et sted på den måten. Er ikke interessert i å jobbe et sted som har slike uproffe ledere, for slike takler sjelden å få en slik ripe i lakken som de ville fått om jeg og andre hadde tatt det opp. Dette var i en kommunal stilling. De valgte også å vente flere måneder med å varsle om at stillingen var besatt, og opplyste ikke hvem som hadde fått jobben, det sjekket jeg selv. Tror de rett og slett spekulerte i at ingen ville ta det opp så lang tid etter. Jeg burde ha tatt saken, men valgte å heller fokusere på noe mer konstruktivt.

Anonymous poster hash: fd1da...3ee
Skrevet

Samme her. Det var privat

Noen mente personen låg seg til jobben

Anonymous poster hash: ee838...70b

Skrevet

Jeg har opplevd dette i det offentlige. Kunne gått til sak, for jeg hadde både mer utdannelse innen faget og mange års erfaring, mens den som ble ansatt der ikke hadde er faring. Men jeg fant ut at jeg ikke orker å tvinge meg inn et sted på den måten. Er ikke interessert i å jobbe et sted som har slike uproffe ledere, for slike takler sjelden å få en slik ripe i lakken som de ville fått om jeg og andre hadde tatt det opp. Dette var i en kommunal stilling. De valgte også å vente flere måneder med å varsle om at stillingen var besatt, og opplyste ikke hvem som hadde fått jobben, det sjekket jeg selv. Tror de rett og slett spekulerte i at ingen ville ta det opp så lang tid etter. Jeg burde ha tatt saken, men valgte å heller fokusere på noe mer konstruktivt. Anonymous poster hash: fd1da...3ee

Om du hadde vunnet fram med en klage, så hadde du uansett ikke fått stillingen altså...... Den som ble ansatt er ikke skyld i en evt feil hos arbeidsgiver og ville derfor beholdt jobben selv om klagen din ble tatt til følge

Anonymous poster hash: 03610...da6

Skrevet

Jeg har søkt en jobb, og har gode papirer, både jobbmessig og utdanningsmessig.

Jeg ble ikke innkalt på intervju, og de har ansatt en person som ikke har noe som helst erfaring eller utdanning på feltet.

Jeg fikk en Mail der det sto at det hadde funnet en som er bedre kvalifisert.

Er dette lov???Anonymous poster hash: e29d8...15f

Så fremt vedkommende fyller minstekravene i utlysningen så er det lov. Man MÅ ikke ansette den med lengst erfaring eller utdanning dersom noen andre fyller formalkravene.

F.eks: dersom kravet er en bachelor utdanning er det ikke sånn at du går foran dersom du har en master.

Dessuten har de fleste stillingsannonser noe om personlige egenskaper og egnethet, og kanskje at relevant erfaring kan kompensere for utdanningskrav.

Anonymous poster hash: 03610...da6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...