Gå til innhold

Dere bilstolorakler...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen vokser snart ut av Maxi Cosi babysetet, og vi trenger et nytt. Men det er jo en jungel! Kan dere hjelpe?

Vi har isofix i den ene bilen, men ikke den andre. Bør helst ha et sete som kan brukes i begge, men det er ikke avgjørende. Kan isofix-seter også festes med vanlig sele? Så lenge vi har isofix-fester er vel det det tryggeste?

Jeg ser at de bakovervendte med isofix bare går til 18kg. Babyen er 10kg allerede, så da vil vel ikke denne kategorien kunne vare så lenge? Surt å bruke mange tusen på stol nå og så varer den i ett år liksom... Vi vil ha bakovervendt først og fremst. Og et som scorer bra på testene.

Så, gi meg gjerne en liste over dine anbefalinger! 😃

Anonymous poster hash: aae71...854

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Isofixseter er ikke tryggere enn beltemonterte så lenge de er korrekt monterte.

Vil du ha en stol som helt frem til beltestol? Eller vil du kjøpe to bakovervendte stoler dør barnet er stort nok til å snus?

Det enkleste er nok å velge et beltemontert sete. Kjøp ekstra forankringsremmer som kan sitte fast i den andre bilen, så er det fort gjort å flytte over.

Seter jeg ville sett på er axkid minikid, axkid rekid, britax maxway og besafe izi Plus. Alle til 25 kg. Tror det er axkid sine som er lengst i ryggen.

Du kan også se på joie i-anchor, men dette er bare til 18 kg, så da må du nok kjøpe et større bakovervendt når dette er utvokst.

Rekid og joie kan festes både isofix og belte.

Håper dette var til hjelp :)

Endret av Appelsinpiken
Skrevet

Den viktigste testen er den svenske plus-testen. Den tester kun krefter på barnet, og ikke montering/plasskrevende osv.

Skrevet

Det er ikke så mange seter i neste gruppe som kan festes med enten bilsele eller isofix.

Skal du ha isofix går de bare opp til 18 kg uansett. Men de vokser ikke like raskt opp til fire år som de har gjort nå det første året.

Mine to eldste har ikke hatt problem med å sitte bakovervendt til 4 år. Vektmessig har de vært godt innenfor og lengden har heller ikke vært noe problem.

Skal du ha et sete som du vil flytte mellom bilene bør du nesten velge uten isofix. Evt kjøpe et rimeligere å ha i bil nr to uten isofix.

Vanskelig å anbefale spesifikke stoler da det kommer litt an på hva som passer i bilen også.

Men ang isofixseter kan du jo se på Brita MaxFix. Cybex sirona, Besafe izi Combi,

Og uten isofix(og til 25 kg) Besafe Izi plus, Britax Maxway.

Jeg kjøpte nettopp Britax Maxway til min yngste, det var på kampanje så betalte kun 1700 kr. Så om man følger med litt er det mulig å få gode seter til en rimelig pris.

Anonymous poster hash: 387d8...f05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...