Gå til innhold

Hvor barnslig er jeg? Julefeiring og gaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar ikke til meg ubegrunnet, urealistisk og fullstendig søkt drittslenging, nei. Beklager. Det har ikke rot i virkeligheten engang.

Ta det til deg du. Ikke stygt dette da, veldig realistisk vil jeg si.

Anonymous poster hash: 819bf...770

Anonymous poster hash: 3ab46...8b9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sender alltid melding og takker for gavene og skryter av de fine genserne neste gang jeg ser henne. Jeg viser hvertfall takknemlighet helt uavhengig om svigermor er der på julaften eller ikke

Det er bra :) Jeg får øve meg på å skrive takknemlige sms'er ;) Vi har nemlig pleid å feire sammen, men i år blir det jo annerledes. Så det er ukjent for meg.

Skrevet

Det kan kanskje fremstå slik, men det er ikke slik det er. Slik er det:

Jeg ønsker å gi noe, som jeg vet de har ønsket seg. I min familie setter vi pris på det som er hjemmelaget (jeg ønsker meg hjemmelaget!). På den måten knytter vi bånd, opplever jeg. 

Jeg gir noe annet i tillegg (jeg ber om ønskelister, noe jeg får, og der står det "hjemmelaget", men også andre, kjøpte ting, så jeg gir noe som er kjøpt i tillegg siden garn ikke koster allverden :) ). Jeg ønsker ikke skryt, det holder med et blikk som sier takk. Takk for at du tenkte på meg da du laget dette til meg. Akkurat som jeg også ønsker å vise min takknemlighet hvis de gir meg noe de har brukt tid på. 

Men alle familier er såklart forskjellige, jeg kan kun snakke for min familie.

Du ser ikke engang hvor nedlatende du er i svarene dine gjør du?

Vi andre familier "knytter også bånd", vi setter pris på hjemmelagde gaver og blir glad for det.

Jeg har bl.a en søster som er veldig flink med håndarbeid, både jeg og døtrene mine ønsker oss hjemmelaget av henne. I år vet jeg at jeg får et sjal av henne, og det selv om vi ikke er sammen på julaften i år. Jeg blir akkurat like glad for gaven, og jeg kommer til å gi henne en klem og takke for den når jeg ser henne etter jul.

Det blikket du snakker om, og takknemligheten, det er der etter jul også det, og hver gang gaven brukes etterpå.

Anonymous poster hash: 31299...a66

Skrevet

Nei, det blir ofte svært formelt og et generelt, standardisert og innøvd: "takk for gavene". Jeg er sånn selv! I situasjoner der vi f.eks samles (vi er ganske mange, da) til julelunsj, så sier vi "tusen takk for gavene". Vi mener det oppriktig, men vi husker ikke der og da hvem som fikk hva. Særlig jeg, er dårlig til å huske hva de små barna mine fikk av hvem, for de får så utrolig mye. Alle får så mange pakker, så det er lett å gå litt i surr! Men, det skal være bra nok i år :) ! Og så tenker jeg at jeg har brukt mye tid på disse gavene, og så får jeg tenke at jeg håper at de får bruk for gavene, og at det gleder dem :D

Leker går i surr. Hjemmelaget husker man 😉

Skrevet

Du ser ikke engang hvor nedlatende du er i svarene dine gjør du?

Vi andre familier "knytter også bånd", vi setter pris på hjemmelagde gaver og blir glad for det.

Jeg har bl.a en søster som er veldig flink med håndarbeid, både jeg og døtrene mine ønsker oss hjemmelaget av henne. I år vet jeg at jeg får et sjal av henne, og det selv om vi ikke er sammen på julaften i år. Jeg blir akkurat like glad for gaven, og jeg kommer til å gi henne en klem og takke for den når jeg ser henne etter jul.

Det blikket du snakker om, og takknemligheten, det er der etter jul også det, og hver gang gaven brukes etterpå.

Anonymous poster hash: 31299...a66

Jeg er ikke nedlatende, i det hele tatt. Nå dikter du opp og leser ting mellom linjene, som overhodet ikke står der. Ta deg sammen.

Skrevet

Leker går i surr. Hjemmelaget husker man

Ja, du kan ha et poeng der da :) Håper mine barn får noe hjemmelaget og! 

Skrevet

Jeg kan på sett og vis forstå deg, HI, det er hyggelig å gi bort ting man har lagt mye i. Men jeg ville aldri ventet. Hvis det er gaver du vet mottaker blir glad for, hva er da vitsen med å holde på dem? Du vet ingenting om neste år. Kankej er ikke mottaker her, kanskje er ikke du mer. Lev for dagen i dag og gjør det beste ut av den. Om du kan glede noen i dag er det ingen vits i å vente til neste uke.

Skrevet

Jeg kan på sett og vis forstå deg, HI, det er hyggelig å gi bort ting man har lagt mye i. Men jeg ville aldri ventet. Hvis det er gaver du vet mottaker blir glad for, hva er da vitsen med å holde på dem? Du vet ingenting om neste år. Kankej er ikke mottaker her, kanskje er ikke du mer. Lev for dagen i dag og gjør det beste ut av den. Om du kan glede noen i dag er det ingen vits i å vente til neste uke.

Det er kloke ord. Når man ser sånn på det så er det vel ikke noe å tenke over engang :) Takk!

Skrevet

Det er kloke ord. Når man ser sånn på det så er det vel ikke noe å tenke over engang :) Takk!

Og endelig gikk det opp for deg hvorfor man gir gaver. Gratulerer!

Skrevet

Så utrolig stygg du er. Hvordan klarer du å sitte og skrive så stygge ting til en person du verken kjenner eller kan noe som helst om? Les mitt svar over her, og skam deg.

Jeg er hverken stygg eller skal skamme meg. Jeg er et meget oppegående menneske som synes hele problemstillingen din er helt bak mål! Det er min ærlige mening! Jeg synes det er smålig og utrolig barnslig oppførsel av et voksent menneske!

Anonymous poster hash: 5f16b...f48

Skrevet

For en merkelig problemstilling! Jeg bruker også mye tid på hjemmelagede gaver, men trenger da ikke personlig takk og takknemlighet når de åpnes.

Tror jeg hadde blitt litt stresset hvis dettw var så viktig for giveren

Anonymous poster hash: a37e4...29b

Skrevet

Du er veldig selvopptatt. Du fremstår litt selvhøytidelig, det viktige i denne situasjonen her er deg og dine behov. Samtidig gir du noen svulstige og smått nedlatende forklaringer om hvor fantastiske du og din familie er.

Det er mulig du ikke er så kjip i virkeligheten som du fremstår i denne tråden . I denne tråden gjør du en dårlig figur.

Anonymous poster hash: d4de8...115

Skrevet

Nei, det blir ofte svært formelt og et generelt, standardisert og innøvd: "takk for gavene". Jeg er sånn selv! I situasjoner der vi f.eks samles (vi er ganske mange, da) til julelunsj, så sier vi "tusen takk for gavene". Vi mener det oppriktig, men vi husker ikke der og da hvem som fikk hva. Særlig jeg, er dårlig til å huske hva de små barna mine fikk av hvem, for de får så utrolig mye. Alle får så mange pakker, så det er lett å gå litt i surr! Men, det skal være bra nok i år :) ! Og så tenker jeg at jeg har brukt mye tid på disse gavene, og så får jeg tenke at jeg håper at de får bruk for gavene, og at det gleder dem :D

Dette henger jo ikke helt på greip. Du legger mye vekt på hvor viktig det er med hjemmelagede gaver som dere knytter bånd over, men så husker dere ikke engang hva dere har fått av hvem noen dager seinere. Jeg må innrømme at jeg synes problemstillingen er litt merkelig

Anonymous poster hash: e6121...705

Skrevet

Dette henger jo ikke helt på greip. Du legger mye vekt på hvor viktig det er med hjemmelagede gaver som dere knytter bånd over, men så husker dere ikke engang hva dere har fått av hvem noen dager seinere. Jeg må innrømme at jeg synes problemstillingen er litt merkelig

Anonymous poster hash: e6121...705

Ja, dette var rart. Virker som dette er en meget disfunksjonell familie og at eneste måten HI føler seg verdsatt på er et lite blikk over pakken når noen åpner en fra henne. Virker jo ikke som de snakker sammen, eller bruker tid sammen eller ER sammen. Knytter bånd ved å få/gi hjemmelagede gaver? Trenger du virkelig gaver for å knytte bånd til din egen familie? De burde vel være på plass for lengst?

Skrevet

Men du, HI? Hvis du så veldig gjerne vil at andre skal legge merke til deg... Hvorfor legger du deg ikke mer i selen for å legge merke til andre? Det er en relativt grei problemstilling. Dere bruker tid (på å knytte bånd over gavene som du så fint sier) på å pakke opp i ro. Det handler om respekt for giver, glede i øyeblikket og å være sammen. Så bruker du litt tid på å notere ned hva barna får og av hvem hvis det er så mye at det ikke kan huskes. Og så når du treffer folk senere kan du fint takke rett person for rett gave. Noe annet vil jeg synes er direkte uhøflig. 

Du kan ikke forlange mer av andre enn du forlanger av deg selv.

Skrevet

Men du, HI? Hvis du så veldig gjerne vil at andre skal legge merke til deg... Hvorfor legger du deg ikke mer i selen for å legge merke til andre? Det er en relativt grei problemstilling. Dere bruker tid (på å knytte bånd over gavene som du så fint sier) på å pakke opp i ro. Det handler om respekt for giver, glede i øyeblikket og å være sammen. Så bruker du litt tid på å notere ned hva barna får og av hvem hvis det er så mye at det ikke kan huskes. Og så når du treffer folk senere kan du fint takke rett person for rett gave. Noe annet vil jeg synes er direkte uhøflig. 

Du kan ikke forlange mer av andre enn du forlanger av deg selv.

Helt enig. Vi noterer alltid på gavelappen hva barna får og ser over før vi treffer folk om vi ikke greier huske uten juks. Men det er da vel vanlig høflighet det å takke for gaven og bry seg såpass at man husker hva man fikk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...