Anonym bruker Skrevet 6. desember 2016 #1 Skrevet 6. desember 2016 I denne linken (http://sunnstart.no/ernaering/mat-til-barnet/6-8-mnd/) står det at baby kan få prim fra 6-7 mnd, men andre steder står det at man bør vente pga melken i primen. Hva er riktig? Min er 7,5 mnd å har fått prim på brødskiva. Anonymous poster hash: 999ac...657
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2016 #2 Skrevet 6. desember 2016 Ja, hva er riktig? Er det noen krise liksom? det går nok bra skal du se..... Anonymous poster hash: 0b0fa...f46
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2016 #3 Skrevet 6. desember 2016 Tja, jva som er riktig vet jeg ikke. Men vi gir nå i hvert fall prim på brødskiva på småbarnsavdelingen her, har barn ned i 8 måneder Anonymous poster hash: b55b5...f37
Miss Chocolate Skrevet 6. desember 2016 #4 Skrevet 6. desember 2016 De skal ikke ha melk fordi det kan føre til jernmangel. Litt melk i prim er nok ikke så farlig. Min har fått litt prim fra ca 7 mnd..
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2016 #5 Skrevet 6. desember 2016 Vi begynte med osteprodukter og yoghurt når ungen var 9 mnd i samråd med helsesøster. Fordi da nektet han å drikke mme lengre og trengte jo kalsium. Blir ungen slapp så få sjekket jernet. Anonymous poster hash: 27101...2e1
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2016 #6 Skrevet 6. desember 2016 Min begynte ikke med prim før i bhg. Er mye annet de kan spise. Anonymous poster hash: 3d10e...bfd
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2016 #7 Skrevet 6. desember 2016 Er det noe vits i å gi prim til et så lite barn da? Finnes jo så mange andre gode pålegg... Anonymous poster hash: f5c0e...e27
Appelsinpiken Skrevet 6. desember 2016 #8 Skrevet 6. desember 2016 De skal ikke ha melk fordi det kan føre til jernmangel. Litt melk i prim er nok ikke så farlig. Min har fått litt prim fra ca 7 mnd.. Dette er en klassisk myte. De skal ikke ha melk fordi det kan fortrenge annen jernrik mat. Ikke forhindre, men fortrenge. Det er noe annet.
Miss Chocolate Skrevet 6. desember 2016 #9 Skrevet 6. desember 2016 Dette er en klassisk myte. De skal ikke ha melk fordi det kan fortrenge annen jernrik mat. Ikke forhindre, men fortrenge. Det er noe annet. Eh.. så hva nøyaktig skrev jeg som var feil?
Appelsinpiken Skrevet 6. desember 2016 #10 Skrevet 6. desember 2016 Eh.. så hva nøyaktig skrev jeg som var feil? At de kan få jernmangel av å få i seg melk! DET er en myte. Melk hindrer ikke jernopptaket, men man skal prioritere jernrik mat foran mat med melk i. Men prim på skiva er ikke farlig. Finnes mye ino på dette om man leser litt på bakgrunnen til hvorfor kostholdsrådene er som de er. Google it.
Miss Chocolate Skrevet 6. desember 2016 #11 Skrevet 6. desember 2016 At de kan få jernmangel av å få i seg melk! DET er en myte. Melk hindrer ikke jernopptaket, men man skal prioritere jernrik mat foran mat med melk i. Men prim på skiva er ikke farlig. Finnes mye ino på dette om man leser litt på bakgrunnen til hvorfor kostholdsrådene er som de er. Google it. Jeg googler jeg og det står faktisk at melk nedsetter opptak av jern i tarmen. Eks her: https://www.apotek1.no/hjerte-og-blodaarer/anemi-jernmangel-og-jernmangelanemi "Kalsium (kalk) fra melkeprodukter, syrenøytraliserende legemidler og enkelte antibiotika nedsetter opptaket av jern fra tarmen" Legen min sa det samme
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå