Gå til innhold

Hva er din kur mot stress?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har havnet i "stressfella", med to barn under fire år. Merker jeg blir syk av det. ikke bra... men hva kan jeg gjøre? Prøver mye forskjellig for ikke å stresse. Mannen min sier: "stress ned!", eller "ikke stress så fælt", men for at jeg ikke skal stresse må han gjøre alt her hjemme. Da mener jeg alt. Og det går jo ikke ;) 

Anonymous poster hash: 41f88...fb3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva stresser du med da?

Er det fordi du skal bli fortest mulig ferdig, er det fordi du har for mange ting å gjøre og ikke rekker alt?

Jeg har 4 barn, og har forlengst innsett at det er umulig å rekke alt. Man må rett og slett prioritere.

Jeg har kjøpt en veldig stor whiteboard-tavle og hengt på veggen, for meg hjelper det å få ting ut av hodet og skrive det ned. Når jeg må gå rundt og være redd for å glemme ting stresser jeg. Når det er skrevet ned og både jeg og andre kan gå bort på tavlen og sjekke hva som skjer når blir det mindre indre stress.

Logistikken her er helt vannvittig noen ganger, denne uken er det torsdag som er verst. Mannen skal utenbys med jobb så hele ettermiddagen/kvelden er jeg alene. Da skal en unge på turn, en unge på ballett, en på fotballtrening og en på juleball. Så skal det helst gjøres lekser, lages middag, settes på en klesvask, ryddes litt osv ;)

Sier seg selv at jeg hadde blitt syk om jeg stresset fra det ene til det andre som en hodeløs høne. Nei, man må bare ta en ting om gangen, ha lave skuldre og si det er greit med enkle løsninger. Jeg må ikke støvsuge akkurat den dagen, de smulene kan ligge til fredag. Det er helt greit med fiskekaker i rundstykker til middag akkurat den dagen osv. Vi kommer oss nok i havn :)

Hva er egentlig det verste som kan skje da? At 13-åringen må vente i 10 min før han blir hentet på fotballtrening fordi 9-åringen er ferdig på turn samtidig et litt annet sted, han tåler det altså.

Anonymous poster hash: 6165e...78e
Skrevet

Hva stresser du med da?

Er det fordi du skal bli fortest mulig ferdig, er det fordi du har for mange ting å gjøre og ikke rekker alt?

Jeg har 4 barn, og har forlengst innsett at det er umulig å rekke alt. Man må rett og slett prioritere.

Jeg har kjøpt en veldig stor whiteboard-tavle og hengt på veggen, for meg hjelper det å få ting ut av hodet og skrive det ned. Når jeg må gå rundt og være redd for å glemme ting stresser jeg. Når det er skrevet ned og både jeg og andre kan gå bort på tavlen og sjekke hva som skjer når blir det mindre indre stress.

Logistikken her er helt vannvittig noen ganger, denne uken er det torsdag som er verst. Mannen skal utenbys med jobb så hele ettermiddagen/kvelden er jeg alene. Da skal en unge på turn, en unge på ballett, en på fotballtrening og en på juleball. Så skal det helst gjøres lekser, lages middag, settes på en klesvask, ryddes litt osv ;)

Sier seg selv at jeg hadde blitt syk om jeg stresset fra det ene til det andre som en hodeløs høne. Nei, man må bare ta en ting om gangen, ha lave skuldre og si det er greit med enkle løsninger. Jeg må ikke støvsuge akkurat den dagen, de smulene kan ligge til fredag. Det er helt greit med fiskekaker i rundstykker til middag akkurat den dagen osv. Vi kommer oss nok i havn :)

Hva er egentlig det verste som kan skje da? At 13-åringen må vente i 10 min før han blir hentet på fotballtrening fordi 9-åringen er ferdig på turn samtidig et litt annet sted, han tåler det altså.

Anonymous poster hash: 6165e...78e

Jeg krisemaksimerer nok, og ja, jeg stresser med "vanlige" ting. Er nok mye av det som du sier, jeg er redd for å glemme det. Whiteboardtavle var veldig smart! Hvor selger de det? 

Verste er nok det at ungene ikke kler på seg selv enda (yngste er 1). Og de finner på så mye bøll, hele tiden. Må ha øyne i nakken. Ser alltid ut som en kråke fordi jeg ikke får vært på badet i mer enn 4 sekunder av gangen. Sikkert mye jeg kunne gjort bedre, kommer bare ikke på det. TV'en f.eks forstår jeg meg ikke på så klarer ikke å sette på barneTV som barnevakt. Trykk der, og der, koble fra dvd-spiller.. nei, glem det :P 

Skrevet

Selger det bla. på IKEA.

Ikke HI

Anonymous poster hash: a9782...936
Skrevet

Jeg krisemaksimerer nok, og ja, jeg stresser med "vanlige" ting. Er nok mye av det som du sier, jeg er redd for å glemme det. Whiteboardtavle var veldig smart! Hvor selger de det? 

Verste er nok det at ungene ikke kler på seg selv enda (yngste er 1). Og de finner på så mye bøll, hele tiden. Må ha øyne i nakken. Ser alltid ut som en kråke fordi jeg ikke får vært på badet i mer enn 4 sekunder av gangen. Sikkert mye jeg kunne gjort bedre, kommer bare ikke på det. TV'en f.eks forstår jeg meg ikke på så klarer ikke å sette på barneTV som barnevakt. Trykk der, og der, koble fra dvd-spiller.. nei, glem det :P

Når det gjelder tv...bruk data/nettbrett. Skriv: nrksuper.no  :)

Anonymous poster hash: b0cad...359

Skrevet

Mindfulness

Anonymous poster hash: 8528e...f43

Skrevet

Jeg har penn og skriveblokk på nattbordet. Kommer alltid på mye jeg må huske når jeg har lagt meg og får bedre ro når jeg skriver dem ned.

Vaskehjelp er verdens beste kur mot stress. Vi har også ryddet hele hus (skap og kott og alle rom) kastet og sortert. Nå har alt sin plass. Trenger jeg skisko vet jeg hvor alle er, og de ligger med resten av vintertøyet osv. Det er også mindre å rydde.

Ungene har en liten lekekasse i stua. Resten står på boden, så bytter jeg ut leker hver uke. Da blir lekene som nye og mindre rot!

Middagsplan! Vi har lister med ulike middager og plukker fra denne hver uke. En voksen (uten barn)handler for hele uka. Middager gjøres klar kvelden før. Da er grønnsaker og poteter klar så det er bare å sette på.

Hver kveld rydder alle i 20 min. Da er huset ryddig, klær lagt fram til neste dag osv.

Når tvillingene sover på dagtid så setter jeg meg ned. Tidligere løp jeg rundt for å ordne alt mulig. Må leser jeg eller sover på sofaen!

Julen kommer hvert år uansett. Nissen kikker ikke i skap og skuffer. Vi har avtalt med familie og venner om å redusere på antall gaver. Er tidlig ute med lister ogble ferdig med gavene en lørdag i november da mannen hadde barna hjemme.

Juletreet er falskt og står klar i kjelleren. Både pinnekjøtt til jul og kalkun til nyttår er kjøpt inn. Bake blir nok kun pepperkaker, det er nok av kaker og julegodt å få kjøpt. Pakkekalender har vi droppet. Vi har en rampenisse som finner på sprell! I tillegg får de heller en julesokk med litt overraskelser på julaften!

Anonymous poster hash: 64b7f...563

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...