Gå til innhold

vanlig at symfyse/fundusmål flater ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var 23 uker på vei, målte jordmor livmora mi til å være 23 cm. Den lå altså på det øverste feltet av normalen. Jeg er ganske lita så ble litt nervøs for for å få ut en svær baby. Nå er jeg 27 uker på vei, og synes ikke magen har vokst synlig mye. Målte på meg selv nå og kom til 24,5 cm. Jeg er veldig slank, og målte samtidig som jeg har kynnere, så jeg kjenner den øverste kanten GODT! Den kan umulig være høyere enn det jeg målte til. Var også "raus" med målebåndet, stramte ikke, målte litt slakt. Er det vanlig at man vokser fort I starten, for så å flate ut litt senere I svangerskapet? Er 3.gangs, men er mange år siden forrige graviditet.

Anonymous poster hash: 68cb9...447

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Måler du sjølv så ber du om og bli redd. Detta er ikkje din jobb og du skal lita på jordmora. Det er hennes oppgave og fortsetter du og måle sjølv lager du uroen sjølv.

Anonymous poster hash: 8ae8b...37a
Skrevet

Det er vanskelig å måle selv, så sjansen for at det blir feil er stor. Det er best at det er samme person som måler hver gang, siden "proffene" også gjør det litt forskjellig. Så jeg ville ikke stresset så mye med det. Be evt om en ekstra måling før neste kontroll hvis du ikke klarer å slå deg til ro med det.

Skrevet

Jeg har fått beskjed om at det er normalt å flate ut i slutten av svangerskapet. Jeg har gjort det i alle mine. Når det er sagt så burde du ikke måle selv. Selv om du mener du har målt aldri så rett, så er det mest sannsynlig ikke det. To leger og to jordmødre kan få to veldig ulike resultater. Derfor er det anbefalt at det er samme person som måler hver gang. Er du bekymret så kontakter du lege eller jm, men ville anbefalt deg å la være å måle selv.

Anonymous poster hash: 2fbf5...3de

Skrevet

Med min nr 2 flatet den ut rundt uke 25-30 og gikk plutselig under den grønne streken. Ble sendt på hasteultralyd og alt var ok. Var på to vekstkontroller siste måneden men alt var ok. Baby ble født et par dager over termin og var 3520, frisk og rask. Sannsynligvis hadde baby lagt seg veldig dypt i bekkenet.

Kontakt lege eller jordmor og ikke mål selv! Helst skal samme person måle hver gang.

Skrevet

Det er samme person som bør måle hver gang for at det skal være greiest å sammenlikne. Når det er sagt, avflating bør undersøkes med ultralyd. SF-mål er bare en indikator, og sier ikke alltid noe om sannheten.

Anonymous poster hash: f87d1...992

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...