Gå til innhold

Hvor finner dere sauseoppskrifter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så lyst til å slutte med Toro og lære meg å lage knallgode sauser

Anonymous poster hash: 094cb...74f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker ikke oppskrifter, bare smekker sammen noe som går til det jeg skal ha.. lager en base ut i fra type kjøtt eller fisk, og krydrer deretter. Jeg kan ingenting om matlaging, men sauser bare gjør seg selv liksom..

Anonymous poster hash: 05d0d...401

Skrevet

Se om du finner en eller to gode oppskrifter, noen av de kjendiskokkene har sikkert gode oppskrifter på sauser. Hvis du først har fått til en sånn noenlunde så er det egentlig bare å eksperimentere videre selv.

Skal jeg f.eks. lage en god saus til finere fiskemiddag så hakker jeg litt sjalottløk og glasserer den på svak varme med godt smør, så heller jeg i hvitvin og koker opp (sånn at alkoholen fordamper - tilsettes vinen etterpå slik at alkoholen ikke fordamper helt får man en bitter smak). Så tilsetter jeg fløte og kraft, eller vann og (fiske)buljong. Har oppi noen krydder jeg tror passer til, og så lar jeg det stå og småputre leeeeenge slik at jeg reduserer sausen til passe tykkelse.

Om jeg ikke vil ha eller ikke har vin til sausen, eller jeg har dårligere tid kan det være at jeg bare slenger løk oppi en kasserolle med smør, glasseres mens jeg finner frem de andre ingrediensene, litt kraft/buljong, fløte og krydder. Minst vann og mer fløte og pass på at det ikke blir for tykt, da kan det være greit å jevne litt.

Eller har jeg virkelig dårlig tid, løk og smør i en stekepanne først, så creme fraische, salt eller soyasaus, timian, pepper i en stekepanne i et minutt eller to - superraskt og veldig godt! Kanskje litt sitron til.

Rødvinssaus kan man lage på lignende vis, en som man lar putre i timesvis og utvikler masse, masse deilige smaker (varierer du krydder får du f.eks. viltsaus, biffsaus, peppersaus osv.). Eller den superraske hvor jeg, når kjøttet er stekt og fjernet fra stekepannen, bare slenger oppi litt rødvin og fløte, litt krydder, rører rundt et par ganger og man har laget skysaus på ett minutt - og likevel masse god smak.

Bare eksempler. Jeg lærte meg å lage en ordentlig god rødvinssaus, og har etter at jeg forstod prinsippene bare prøvd meg frem videre. Om noe ikke stemmer helt med sausen, prøv litt mer salt, søtt eller surt i, eller kanskje litt mer smør. Etter hvert lærer du deg å smake hva du bør ha mer av når "noe" ikke stemmer.

Anonymous poster hash: bd6b5...0de
Skrevet

Vis du skal lage saus anbefaler jeg at du lager i jerngryte. Det er mye enklere. Jeg lærte meg nettopp å lage brun saus. Det ble mange forsøk som havnet i vasken. Det som var vanskeligst var faktisk å la smøret brune seg nok, så ble mye lys saus først. Smøret skal jo ikke brenne seg heller, så du må røre litt. Det er bare å øve, så går det til slutt. Kan lage hvit saus også, men har lyst til å lære flere sauser. Bruk kraft fra kjøttet i sausen, da får du en saus som passer perfekt til middagen hver gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...