Gå til innhold

Kutte ned på juleforberedelsene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette blir den 13. julen mannen og jeg feirer sammen som foreldre. I alle år har jeg gjort alt utenom å kjøpe gave til hans foreldre (jeg tar barna, venner, min side av familien, hans søsken og deres barn). Han hjelper også til med stramme skruene på juletrefoten og evt fjerner noen grener nederst hvis det er nødvendig. Han har ved et par anledninger kjøpt en liten gave til meg, men unnskylder seg stort sett med at han ikke har hatt tid.

Dette har vært et vondt år. Noe av det som har skjedd er at min mor, som bor på andre kanten av landet, har fått Alzheimers. Jeg er vokst opp med herlige juler. Mamma og pappa startet tidlig på høsten med plukking av multer, tyttebær og sopp og tørking av pinnekjøtt. Utover mot desember fylte frys og spisskammers seg med masse godt. Alt var team work, og hele familien deltok. Desember var en morsom og hektisk måned, fylt med musikk, lukter, stemning og forventning. Nå har mamma helt sluttet å bake og lage mat. Her har jeg som sagt gjort alt selv. Siden året har vært som det har, er jeg allerede veldig sliten. Derfor tenkte jeg å kutte ned på arbeidet (har allerede kjøpt alle gaver, sørget for pentøy til alle og skrevet og sendt julekort), og spurte min mann hva som var viktigst for ham i julen. Han svarte at ingenting betød noe, og at han uansett ikke hadde noe forhold til julen lenger. Spurte eldstemann på 12 også. For ham var julemiddagen på julaften viktig, ingenting annet. 11 åringen hadde det beste svaret; han gledet seg til skolefri og masse tid og kos sammen, men brydde seg ikke om maten. Seksåringen elsker vørterbrød (det har jeg bakt og frøset ned i dag), men gleder seg ellers mest til pakkene. Toåringen har ikke så sterke meninger.

Dette tatt i betraktning har jeg nå kommet frem til at tiden før jul blir brukt på å vise mine foreldre hvor stor pris jeg setter på alt de har gjort for oss barna. Jeg har kontaktet mammas søsken, og har fått masse bilder fra deres barndom. Disse har jeg samlet i en bok sammen med bilder fra julene vi feiret sammen i barndomshjemmet mitt. Jeg har også bakt engelsk fruktkake etter mormors oppskrift, samt en type kjeks vi alltid hadde. Dette kommer jeg til å gi mamma før jul, sammen med et brev hvor det står hvor glad jeg er for alt hun har gjort, og hvor fantastisk mor og mormor hun er.

Her hjemme fikser jeg et tre (som barna kan pynte) og ordner julemiddag. Vil de ha annen julepynt vet de hvor de finner den. De kan selv ordne med klærne. Hvis de minste trenger å få strøket noe kan de ta det med sin far. Jeg har tenkt å bruke 30 minutter på å fikse meg selv. Ellers vil jeg bruke tiden på utelek, spill og kos med ungene, men overskuddet i år går til mine foreldre. Jeg gidder rett og slett ikke stresse meg ihjel for noe som har null betydning for familien. (Jeg kommer nok til å fikse litt ekstra for de minste, har allerede tatt dem med ut på flere juleaktiviteter. Har også prøvd å engasjere mannen og de eldste, men de har null interesse).

Er dette ok? Har ikke lyst til å ligge som en sur, oppvridd vaskefille i julen mens samvittigheten for foreldrene mine tærer på humøret...

Anonymous poster hash: 7325f...027

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet ikke jeg hva du har kuttet ut da, men her i huset har jeg aldri gjort noe mer enn det du beskriver....

Faste juletradisjoner her er

-baking av pepperkaker

-pynte pepperkakehus

-se en julefilm på kino

-ungene får julestrømpe på julaften.

Ellers har vi da ganske lave skuldre. Huset blir vasket som det gjør hver uke hele året rundt, vi har litt julepynt selvfølgelig men ikke masse styr med bytting av gardiner osv. Juletreet setter vi opp ca en uke før julaften og ungene pynter det.

Her elsker vi julen alle sammen, stemningen, julesangene, lys i vinduene, se julefilmer på TV, kose oss litt ekstra, men vi stresser ikke.

(jeg er også alene med alle forberedelsene til jul, men det er fordi mannen har høysesong på jobb nå og jobber veldig mye og ikke fordi han er lat på hjemmebane)

Senk skuldrene og legg vekk den dårlige samvittigheten, ta vare på foreldrene dine så godt du kan og vit at jul blir det uansett. Det viktigste er å være sammen.

Anonymous poster hash: 2300d...538
Skrevet

Du har allerede gjort mer i år enn jeg har gjort noe foregående år. Så vi har nok HELT ulik terskel for hva som skal til. Vi tar inn treet og pynter huset på lillejulaften, og pentøy finner vi i skapet - vi kjøper ikke nytt. Middagen varierer etter hvem vi feirer med (ryper hos pappa, viltstek hos mamma, and hos svigers og svinesteik hvis jeg må lage den selv) så der tror jeg ungene godtar hva som helst. Vaske gjør jeg som til en helgevask. Utover det får de åpne en kalender med lotterinumre i hver dag.

Anonymous poster hash: 0e0c9...953

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...