Gå til innhold

Av og på, svimmel


Anbefalte innlegg

Skrevet

Her for noen dager siden ble jeg plutselig svimmel under kveldsstellet til barna. Skikkelig svimmel, følte meg dårlig. Var like svimmel hele kvelden, følte et trykk bak øynene og litt tunge øyelokk. Kjentes som om hjernen ristet inni hodet også. Dagen etter, hadde det gitt seg litt, men var småsvimmel. Ble normal etter noen dager. Idag kjenner jeg at jeg begynner å bli svimmel igjen. I går før jeg la meg merket jeg "ristingen i hjernen", igjen. Aner ikke hva det er, men jeg har ikke smerter og sånn. Noe dårlig matlyst, men det er mye pga litt småkvalme som har vedvart et par uker. Bøyer jeg meg, blir jeg lett svimmel. Har påvist høyt blodtrykk, men har begynt å trene for å få det ned. Skal på kontroll igjen om en drøy uke (da har jeg trent i 1 måned). Har gått ned i vekt og fått litt sterkere kropp. Men hva kan svimmelheten komme av? Tenkte først et virus på balansenerven da jeg har vært forkjøla en stund, men det kommer jo og går..



Anonymous poster hash: 345f7...0ee
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Krystallsyke?

 

Anonymous poster hash: 14146...223

Skrevet

Krystallsyke?

 

Anonymous poster hash: 14146...223

Står at "anfallene" varer i kortere tid, jeg har jo vært svimmel i 1 døgn osv, før det gradvis har gitt seg. Må jo nevne det for legen, men det er ikke fastlegen (vikar) så vet ikke hvor god han er 

 

Anonymous poster hash: 345f7...0ee

Skrevet

 

Står at "anfallene" varer i kortere tid, jeg har jo vært svimmel i 1 døgn osv, før det gradvis har gitt seg. Må jo nevne det for legen, men det er ikke fastlegen (vikar) så vet ikke hvor god han er

 

Anonymous poster hash: 345f7...0ee

Anfallene ved krystallsyke kan vare i flere dager. Mamma har hatt dette mange ganger.

 

Anonymous poster hash: 14146...223

Skrevet

Jeg har svimlet i over et år nå.

Krystallene som kødder det til.

Får behandling og er fin en uke el to ,så er det på an igjen.

Skrevet

Finnes mange grunner, f.eks for lite jern eller mange forskjellige vestibulære diagnoser. Dra til legen om det fortsetter, ta blodprøver og er de fine så få henvisning til ØNH. Finner ikke ØNH noe så få henvisning til nevrolog som kan noe om vestibulær migrene ol. Jeg har slitt med svimmelhet i 5.5 år og det tok nesten 5 år å få en diagnose fordi leger og ønh er dårlig på vestibulære sykdommer. Jeg fikk diagnosen vestibulær migrene men skal be om mer utredning fordi jeg har symptomer på noe annet og. Ikke gi deg om du ikke får en diagnose med det først.

 

Men som sagt bare dra til legen om dette fortsetter, er ikke noe poeng med utredning om det ikke kommer tilbake :)

 

Anonymous poster hash: 69442...4fd

Skrevet

Anfallene ved krystallsyke kan vare i flere dager. Mamma har hatt dette mange ganger.

 

Anonymous poster hash: 14146...223

ok! Da kan det jo kanskje være det da

 

Anonymous poster hash: 345f7...0ee

Skrevet

Jeg har svimlet i over et år nå.

Krystallene som kødder det til.

Får behandling og er fin en uke el to ,så er det på an igjen.

hva er behandlingen mot det? 

 

Anonymous poster hash: 345f7...0ee

Skrevet

Finnes mange grunner, f.eks for lite jern eller mange forskjellige vestibulære diagnoser. Dra til legen om det fortsetter, ta blodprøver og er de fine så få henvisning til ØNH. Finner ikke ØNH noe så få henvisning til nevrolog som kan noe om vestibulær migrene ol. Jeg har slitt med svimmelhet i 5.5 år og det tok nesten 5 år å få en diagnose fordi leger og ønh er dårlig på vestibulære sykdommer. Jeg fikk diagnosen vestibulær migrene men skal be om mer utredning fordi jeg har symptomer på noe annet og. Ikke gi deg om du ikke får en diagnose med det først.

 

Men som sagt bare dra til legen om dette fortsetter, er ikke noe poeng med utredning om det ikke kommer tilbake :)

 

Anonymous poster hash: 69442...4fd

Jeg har litt lite jern. Har tatt blodprøver i november, ingenting galt bortsett fra litt lite jern og d-vitamin. 

Men det kan absolutt være migrene! Har slitt mye med det (omtrent hver måned, samtidig som mensen), sterk hodepine og skallebank.. i endel år nå.. ikke fått "påvist" migrene, men har hatt alle symptomer. Hjelper dog med ibux.

Men tenkte ikke på at det kan være vestibulær migrene. 

 

Anonymous poster hash: 345f7...0ee

Skrevet

 

Jeg har litt lite jern. Har tatt blodprøver i november, ingenting galt bortsett fra litt lite jern og d-vitamin.

Men det kan absolutt være migrene! Har slitt mye med det (omtrent hver måned, samtidig som mensen), sterk hodepine og skallebank.. i endel år nå.. ikke fått "påvist" migrene, men har hatt alle symptomer. Hjelper dog med ibux.

Men tenkte ikke på at det kan være vestibulær migrene.

 

Anonymous poster hash: 345f7...0ee

Håper det ikke er det siden det ikke er lett å bli kvitt vestibulær migrene :( men er det det så er det viktig å få forebyggende medisiner så det ikke blir verre. Hvor bor du?

 

Anonymous poster hash: 69442...4fd

Skrevet

Håper det ikke er det siden det ikke er lett å bli kvitt vestibulær migrene :( men er det det så er det viktig å få forebyggende medisiner så det ikke blir verre. Hvor bor du?

 

Anonymous poster hash: 69442...4fd

Akershus. 

 

Anonymous poster hash: 345f7...0ee

Skrevet

 

hva er behandlingen mot det?

 

Anonymous poster hash: 345f7...0ee

Jeg får fysioterapi for rygg og bein , og da tar han samtidig og slenger litt på nakken min.

Ligger på rygg på benk uten hodestøtte, han holder hodet mitt litt bakover og slenger det forsiktig opp og til hver side 2-3 ganger. Da detter de liksom på plass 😊

Skrevet

Jeg får fysioterapi for rygg og bein , og da tar han samtidig og slenger litt på nakken min.

Ligger på rygg på benk uten hodestøtte, han holder hodet mitt litt bakover og slenger det forsiktig opp og til hver side 2-3 ganger. Da detter de liksom på plass

Såpass.. kan du ikke få mannen din til å gjøre det ?  :eeeh:

 

Anonymous poster hash: 345f7...0ee

Skrevet

Krystallsyken eller virus på balansenerven? Kan også få det om du har låsninger i nakke/skuldre. Det skjedde med meg, og var sm i 5 mnd.



Anonymous poster hash: 37a49...255
Skrevet

 

Såpass.. kan du ikke få mannen din til å gjøre det ? :eeeh:

 

Anonymous poster hash: 345f7...0ee

Gud bedre😂 Det tør jeg ikke😳

Skrevet

 

Krystallsyken eller virus på balansenerven? Kan også få det om du har låsninger i nakke/skuldre. Det skjedde med meg, og var sm i 5 mnd.

 

Anonymous poster hash: 37a49...255

 

Kan være låsninger, ja.. absolutt.. men en i fam. hadde virus på balansenerven. Ble mye sykere enn meg. Spydde osv! Kunne ikke gå.. trodde man ble skikkelig syk av det? 

 

Anonymous poster hash: 345f7...0ee

Skrevet

 

Kan være låsninger, ja.. absolutt.. men en i fam. hadde virus på balansenerven. Ble mye sykere enn meg. Spydde osv! Kunne ikke gå.. trodde man ble skikkelig syk av det? 

 

Anonymous poster hash: 345f7...0ee

 

Alle sykdommer kommer i flere grader. Mannen til en kollega ble så syk av krystallsyken, spydde bare han beveget på hodet. Lå musestille i over et døgn og var sykemeldt i over to uker.

 

Anonymous poster hash: 14146...223

Skrevet

 

Akershus.

 

Anonymous poster hash: 345f7...0ee

Dra som sagt til legen og ta blodprøver, er de fine så dea til ØNH. Er viktig å få rett diagnose så ikke bare stol på at du har f.eks krystallsyken fordi mange her gjetter det og hvis fastlegen hevder det. Får du feil diagnose så er det deg det går ut over og ingen andre. Kan ikke ØNH hjelpe deg så kan jeg anbefale disse nevrologene i ditt område. Ta et skjermbilde så du har navnene :)

 

- Nevrolog Geir Slapø hos Oslo Nervoklinikk

- Nevrolog Carl-Johan Ramberg ho Sandvika Nervosenter

 

ØNH som er flinke på vestibulære sykdommer:

 

- Øre-nese-hals-spesialist Kirsten Hannisdal hos Klinikk Røa

- Øre-nese-hals-spesialist Karl Fredrik Nordfalk hos Karl Nordfalk ØNH

 

Anonymous poster hash: 69442...4fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...