Gå til innhold

Blir barn født musikalske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker som om mange mener musikalitet er en medfødt egenskap. Både jeg og mannen min er ekstremt umusikalske. Vi kan ikke synge en ren tone og er minimalt opptarr av å høre musikk. Vi har nå to barn. De var lenge som oss, men vi ønsket jo at de skulle kunne ha glede av musikk som andre mennesker. Derfor sendte vi dem på musikkskolen for å lære seg et instrument. Nå har de spilt i mange år og har blitt ganske flinke, ikke bare på instrumentet, men også til å synge og plystre. På meg virker det som om musikalitet i mye større grad må være avhengig av miljø enn av arv.

Hva er deres erfaring?

Anonymous poster hash: b4c46...1ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ting som ansolutt gehør er nok medfødt, og noen er helt klart født med et talent, eller en veldig fin sangstemme

Men alle kan øve og lære, lære et instrument, lære de forskjellige tonene, lære å synge rent osv.

Anonymous poster hash: 10aff...b48

Skrevet

Blir som å spørre om de er født med evnen til å lese. De er jo ikke født med visse ferdigheter, men med potensial til å lære ferdighetene.

Men jeg tror anonym over her har et poeng. Noen få ting er medfødt, det meste annet kan øves. Jeg har to barn med absolutt gehør uten at jeg selv har det. Deres far har det - og han sier selv det ikke overhodet har noe med musikalitet å gjøre. De bare gjenkjenner en gitt tones svingetall, slik du ser forskjell på rødt og grønt. Den minste er 9 år, og har ennå ikke forstått at dette er noe spesielt eller at andre ikke nødvendigvis hører det samme som ham.

Og jeg er musiker selv, altså! Men har ikke samme evne som niåringen. Imidlertid underviser jeg i sang, og har ennå ikke møtt "tonedøve" elever - selv om en god del påstår de er det. Et relativt gehør kan trenes opp, og mye av "tonedøvheten" dreier seg om manglende øvelse og dermed liten kontroll på instrumentet (stemmen).

Anonymous poster hash: ac41e...e7f

Skrevet

Det tror jeg.

Min toåring synger faktisk ganske rent. Hun treffer toner (kan ikke ordene) hun er også veldig flink å danse.

I mannens familie er det flere som jobber med musikk eller kunst. Er nok genetisk belastet.

Eldste har desverre arvet mine gener og er totalt tonedøv. 😊

Anonymous poster hash: 39c88...241

Skrevet

Det tror jeg.

Min toåring synger faktisk ganske rent. Hun treffer toner (kan ikke ordene) hun er også veldig flink å danse.

I mannens familie er det flere som jobber med musikk eller kunst. Er nok genetisk belastet.

Eldste har desverre arvet mine gener og er totalt tonedøv. 😊

Det vet du jo først når den eldste har fått timer og har blitt veiledet på en god måte. Tonedøve barn finnes ikke, men veldig mange uøvde!

Anonymous poster hash: ac41e...e7f

Skrevet

Det er både og, umusikalske mennesker kan til en viss grad LÆRE seg musikk, men de som har det med seg i genene vil som oftest være et steg foran, uansett. 

I min familie er vi svært musikalske, og jeg "fikk det inn med morsmelka", så jeg har fått mye gratis, i tillegg til å studere det. Jeg var alltid best i klassen, når det kom til komponering og gehør, og det var lett for meg å øve på instrumenter, eller gjøre andre musikkrelaterte øvelser.

Anonymous poster hash: bd907...dba
Skrevet

Det tror jeg.

Eldste har desverre arvet mine gener og er totalt tonedøv.

Hvordan vet du at toåringen treffer tonene når du er tonedøv? Urovekkende mange tror at å treffe tonene betyr å synge surt. Se hvor mange som er påmeldt talentkonkurranser fordi mammaen har sagt at de er sååå flinke.

Anonymous poster hash: bd907...dba

Skrevet

Alle har sterke å svake sider. Og alle reagerer i en eller annen grad på musikk. Det er noe helt primalt som går rett i instinktene våre. Slike ting som en trommerytme påvirker puls og hjerteslag om vi vil eller ikke. Så det direkte umusikalske menneske finnes vel ikke. Derimot finnes det fryktelig mange mennesker som aldri har brukt tid og krefter på musikk. Da får man selvfølgelig heller ikke utviklet sin musikalske side så mye.

Men noe er også anlegg. Noen er veldig visuelt orientert. Reagerer mye på synsinntrykk osv. Andre har enkelt for å oppfatte nyanser i lyd. Da er det kanskje også enklere å bli opptatt av musikk. Så kommer motoriske utfordringer i tillegg. Om man sliter litt med finmotorikken blir det ikke enklere å skulle lære seg f eks fiolin eller piano - men det betyr jo ikke at man er umusikalsk.

Skrevet

Alle kan lære seg mye. Men for enkelte er det nok enklere enn andre. Likt som for feks realfag eller turn. Alle kan bli vesentlig bedre, og kanskje gode med skikkelig innsats. Men jeg tror nok noen hjerner lærer det ene lettere enn andre.

Min mann har fryktelig godt musikalsk øre. Er vi på klassiskkonsert, klarer han å skille de ulike utøverne fra hverandre og si hvem som spiller feil/for sterkt/svakt/klisjéaktig osv på hver tone. Jeg klarer knapt å skille de ulike gruppene strykere fra hverandre på den samme konserten, mens han etterpå kan si at fiolinen tredjelengst til høyre på andre rad spilte for svakt på fjerde tonen i tredje sats f.eks.

Jeg tror uansett hvor mye jeg hadde trent opp mitt øre, så hadde jeg aldri nådd hans nivå. Han har ikke helt absolutt gehør, i følge seg selv. Men for alle praktiske formål har han tilnærmet absolutt gehør.

Men vi mennesker har en iboende interesse for musikk, det er jo bare å se på små barn. Alle trommer, synger og danser på et tidspunkt. Det er viktig å la dem holde på den gleden ved musikken. Selv om vi ikke alle kan bli virtuos.

Anonymous poster hash: cacc9...766

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...