Gå til innhold

Seksåringen hoster med vilje.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Seksåringen har i lang tid hostet etter en forkjølelse.

Helt tørr og bjeffende hoste og den er HØY. Bare ett skarpt host.

Etter tur til lege og spesialist er konklusjonen at hun gjør det med vilje eller at det er en uvane. Den jevnlige hosten opprettholder en irritasjon i luftveien så derfor er det så skarp og høy.

Så nå skal vi altså si at hun ikke må hoste.

Selvsagt blir hun sint og sår og mener vi ikke bryr oss.

Jeg har lagt merke til selv at hosten kommer i situasjoner der det er fremmede rundt oss og hun søker oppmerksomhet, tidlig på morgenen når hun vil stå opp men vi sier det er for tidlig, da hoster hun høyt så lillesøster våkner og vi MÅ stå opp.

Noen som har fått beskjed om dette med sine barn?

Hvordan løste dere det?

Vi oppmuntrer til å heller forsøke å kremte og har forklart at halsen trenger ro slik at hosten gir seg.

Så lang har vi ikke hatt særlig fremgang.

Er dette en "normal" diagnose?

Anonymous poster hash: 34df5...8e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Unger kan gjøre mye rart for oppmerksomhet. Kanskje det kan hjelpe å ignorere det? Vekker hun søsteren så ikke kjeft på henne, for da får hun oppmerksomhet. Ikke kommenter det heller. Hvor tidlig vil hun opp? Om det er barnetv da kan hun stå opp alene? Eller se en film alene?

Anonymous poster hash: edda2...a56

Skrevet

Nå fikk jeg flashbacks! Min eldste hadde samme problem i førsteklasse, eller hun kremtet. Utrolig slitsomt, hun merket det ikke selv. Vi påpekte det hver gang og det gikk over.

Anonymous poster hash: 6de8f...bde

Skrevet

Unger kan gjøre mye rart for oppmerksomhet. Kanskje det kan hjelpe å ignorere det? Vekker hun søsteren så ikke kjeft på henne, for da får hun oppmerksomhet. Ikke kommenter det heller. Hvor tidlig vil hun opp? Om det er barnetv da kan hun stå opp alene? Eller se en film alene?

Anonymous poster hash: edda2...a56

Vi har ikke gitt det oppmerksomhet.

Har aldri fått kjeft fordi hun vekker søster. Vi har sagt at hun ikke må hoste utenfor rommet hennes bare og det har hun respektert.

Hun er av typen som ikke klarer være oppe alene. Må si noe hele tiden.

Har hatt mistanke om at det bare er en uvane selv egentlig.

HI

Skrevet

Er hun typen som har respekt for "autoriteter". Vil hun lytte mer til legen enn dere? Si at legen har sagt at hun ikke skal hoste, fordi halsen må få ro til å bli bra?

Skrevet

Lillesøsteren min kremtet endel som mindre. Viste seg at det faktisk var en mild form for tourrets (eller hvordan det skrives). Hun fikk det under kontroll og det er ikke tilstede nå.

Skrevet

Gi henne hostemedisin som smaker skikkelig fælt og si at dette må hun ta 3 ganger dagen til hun slutter å hoste. Og at hun bare må drikke vann, ikke vann, saft osv til hosten gir seg

Anonymous poster hash: 42d2c...1f1

Skrevet

Gi henne hostemedisin som smaker skikkelig fælt og si at dette må hun ta 3 ganger dagen til hun slutter å hoste. Og at hun bare må drikke vann, ikke vann, saft osv til hosten gir seg

Anonymous poster hash: 42d2c...1f1

Hostesaft rett etter hvert host er kanskje bedre.

Anonymous poster hash: 89a22...920

Skrevet

Takk for svar.

Jeg skal forsøke å forklare igjen hva legen sa.

Vil helst ikke true med diverse ting som hostesaft og bare vann til hosten gir seg. Da blir det bare enda mer negativt fokus.

Kan hende hun trenger litt tid på å fordøye beskjeden om at legen sier det er en uvane.

HI

Skrevet

Jeg gjør det , begynte en gang det var mye stress rundt meg . Også stopper det aldri :/ halsen har blitt kronisk irritert :/ har perioder det ikke er noe host/kremt. Men det er ikke vilje styrt dessverre :/

Anonymous poster hash: 4ce22...662

Skrevet

Jeg gjør det , begynte en gang det var mye stress rundt meg . Også stopper det aldri :/ halsen har blitt kronisk irritert :/ har perioder det ikke er noe host/kremt. Men det er ikke vilje styrt dessverre :/

Anonymous poster hash: 4ce22...662

Det er nok ikke helt viljestyrt alltid hos henne heller.

Men hun hostet på oppfordring hos legen og fulgte instrukser, - host en gang, host to ganger og vent host så én gang. Hun hostet høyt og stygt etter instrukser så legen sa hun hadde god kontroll på den derfor mente han det mest var en uvane som gjorde at den til tider var utenfor kontroll.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...