Anonym bruker Skrevet 3. desember 2016 #1 Skrevet 3. desember 2016 Er det noen som gjør det? Eller har gjort det? Er det safe? Vet de ikke anbefaler det. Men er det noen måte man kan spise litt? En gang? Og det ikke er farlig? 😊 Har absolutt ikke tenkt å gjøre noe som kan være farlig for babyen, og kan klare å holde meg unna.... MEN har hatt lyst på risengrynsgrøt med fårepølse ved siden av i heeele graviditeten... Og klarer ikke spise grøt uten fårepølse... Det blir eg bare kvalm av, av en eller annen grunn.. Vaner.. 😉 og hadde vert så digg om eg til den årlige julegrøten på julaften kunne kost med med bittelitt grøt og fårepølse... 😊 noen erfaringer med det? Har termin i romjula, så babyen er så og si "ferdig" da og... 😉 Men som sagt, gjør ingenting som kan være skadelig for baby, da holder eg meg heller unna! Bare lurer! 😄 Anonymous poster hash: 47daa...f40
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2016 #2 Skrevet 3. desember 2016 Man blir jo helt svett av hva som er anbefalt å spise å drikke mens man er gravid, at skulle man hørt på alt så hadde man da ikke kunne ha spist eller drukket noe. Kanskje vann, om det var kokt firogførti ganger på forhånd, helst imsdal, men for guds skyld ikke de med smak eller kullsyre. Så må man huske å koke det vannet også minst en gang. Kos deg med fårepølse, det går nok helt fint Anonymous poster hash: 338d1...55f
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2016 #3 Skrevet 3. desember 2016 Altså, hvorfor gjøre det når det ikke er anbefalt? Hva om noe skulle skje, lite sannsynlig, men tilgir du deg selv da? Man er gravid så kort tid, er det ikke bare å avstå litt til? Anonymous poster hash: fa40e...8e9
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2016 #4 Skrevet 3. desember 2016 Altså, hvorfor gjøre det når det ikke er anbefalt? Hva om noe skulle skje, lite sannsynlig, men tilgir du deg selv da? Man er gravid så kort tid, er det ikke bare å avstå litt til? Anonymous poster hash: fa40e...8e9 Jeg har ikke en eneste gang hørt om dokumentert dødsfall på grunn av en smakebit fårepølse. Anonymous poster hash: 338d1...55f
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2016 #5 Skrevet 3. desember 2016 Man blir jo helt svett av hva som er anbefalt å spise å drikke mens man er gravid, at skulle man hørt på alt så hadde man da ikke kunne ha spist eller drukket noe. Kanskje vann, om det var kokt firogførti ganger på forhånd, helst imsdal, men for guds skyld ikke de med smak eller kullsyre. Så må man huske å koke det vannet også minst en gang. Kos deg med fårepølse, det går nok helt fint Anonymous poster hash: 338d1...55f Det et ganske enkelt. Les på matportalen hva som kan spises/ikke spises i graviditeten Anonymous poster hash: fa40e...8e9
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2016 #6 Skrevet 3. desember 2016 Det er jo en utrolig dum sjanse å ta. Du klarer å vente noen måneder! Anonymous poster hash: b751c...105
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2016 #7 Skrevet 3. desember 2016 Jeg har ikke en eneste gang hørt om dokumentert dødsfall på grunn av en smakebit fårepølse. Anonymous poster hash: 338d1...55f Du får Google toxoplasmose og listepris da Anonymous poster hash: fa40e...8e9
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2016 #8 Skrevet 3. desember 2016 Listeria Anonymous poster hash: fa40e...8e9
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2016 #9 Skrevet 3. desember 2016 Du får Google toxoplasmose og listepris da Anonymous poster hash: fa40e...8e9 Har det skjedd i Norge at barns i mor liv har dødd av fårepølse eller tilsvarende, som er kjøpt og spist i Norge? Anonymous poster hash: 338d1...55f
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2016 #10 Skrevet 3. desember 2016 Det et ganske enkelt. Les på matportalen hva som kan spises/ikke spises i graviditeten Anonymous poster hash: fa40e...8e9 Hva som kan spises/ikke spises? Jøss, er det lover for dette? Tror ærlig talt man kommer veldig langt med sunn fornuft, gitt. Anonymous poster hash: ed617...56a
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2016 #11 Skrevet 3. desember 2016 Jeg har ikke en eneste gang hørt om dokumentert dødsfall på grunn av en smakebit fårepølse. Anonymous poster hash: 338d1...55f Nei, men av og til er det funnet literia eller toxoplasmose, og skjer det akkurat når du er gravid så risikerer du abort eller fosterskade... Sjansen er liten siden det går mange år mellom hver gang det skjer, men ingen vet når det skjer neste gang og derfor er det anbefalt for gravide og la være. Mener det ble funnet i morrpølse sist det var i nyhetene.. Anonymous poster hash: dd4e7...9a8
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2016 #12 Skrevet 3. desember 2016 Hva som kan spises/ikke spises? Jøss, er det lover for dette? Tror ærlig talt man kommer veldig langt med sunn fornuft, gitt. Anonymous poster hash: ed617...56a Enig, men sunn fornuft er vel å følge anbefalingene? Anonymous poster hash: fa40e...8e9
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2016 #13 Skrevet 3. desember 2016 Nei, men av og til er det funnet literia eller toxoplasmose, og skjer det akkurat når du er gravid så risikerer du abort eller fosterskade... Sjansen er liten siden det går mange år mellom hver gang det skjer, men ingen vet når det skjer neste gang og derfor er det anbefalt for gravide og la være. Mener det ble funnet i morrpølse sist det var i nyhetene.. Anonymous poster hash: dd4e7...9a8 Nei, nettopp. Det går an å bruke sunn fornuft. Så tror jeg det er listeria du mener, som finnes naturlig i jord, vann og råvarer, og gjelder da også kjøttprodukter som gjerne spises etter holdbarhetsdato. Toxoplasmo kan man få av å spise rått kjøtt fra dyr som er smittet av parasitten, eller å grave rundt i endetarmsåpningen på kattedyr for så å slikke fingrene etterpå. Ingen av delene er så veldig sannsynlig i Norge. Toxoplasma Anonymous poster hash: 338d1...55f
Hjertefru Skrevet 3. desember 2016 #14 Skrevet 3. desember 2016 Man blir jo helt svett av hva som er anbefalt å spise å drikke mens man er gravid, at skulle man hørt på alt så hadde man da ikke kunne ha spist eller drukket noe. Kanskje vann, om det var kokt firogførti ganger på forhånd, helst imsdal, men for guds skyld ikke de med smak eller kullsyre. Så må man huske å koke det vannet også minst en gang. Kos deg med fårepølse, det går nok helt fint Anonymous poster hash: 338d1...55f Helt enig.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2016 #15 Skrevet 3. desember 2016 Har det skjedd i Norge at barns i mor liv har dødd av fårepølse eller tilsvarende, som er kjøpt og spist i Norge? Anonymous poster hash: 338d1...55f Ja, det har skjedd. En venninne av meg mistet sent i svangerskapet pga det. Barnet var ikke fullbårent da, det var vel i uke 28-29, men det er likevel idiotisk å sette egne behov først uansett. Du stryker liksom første mammatest da. Anonymous poster hash: da4b9...f0a
Mumua Skrevet 3. desember 2016 #16 Skrevet 3. desember 2016 Det har skjedd flere ganger at noen har mistet pga dette. Var ei her inne der barnet døde i uke 37 etter hun spiste salami (ikke 100% at det var salami, men det var noe i spekemat-kategorien). De advarer ikke uten grunn, selv om det er veldig sjeldent er det jo himla kjipt å være den ene som opplever å miste barnet sitt pga en pølsebit. Det er da bare mat, vent til ungen er ute.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2016 #17 Skrevet 3. desember 2016 Lag spekechips, så kan du trygt spise spekemat. Anonymous poster hash: 5b1fb...3b5
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2016 #18 Skrevet 3. desember 2016 Det har skjedd flere ganger at noen har mistet pga dette. Var ei her inne der barnet døde i uke 37 etter hun spiste salami (ikke 100% at det var salami, men det var noe i spekemat-kategorien). De advarer ikke uten grunn, selv om det er veldig sjeldent er det jo himla kjipt å være den ene som opplever å miste barnet sitt pga en pølsebit. Det er da bare mat, vent til ungen er ute. Beklager, men jeg kjøper den ikke. De aller færreste er også klar over at den samme typen parasitt (toxoplasma) som de tror kan overleve i kjøtt som røkes, spekes og graves finnes også i frukt, bær og grønnsaker. I teorien kan det være like skadelig å katt som kjæledyr, eller å håndtere/klappe/kose med katter i sin helhet, eller å arbeide ute i hagen med jord. Anonymous poster hash: 338d1...55f
Elsker livet Skrevet 3. desember 2016 #19 Skrevet 3. desember 2016 En liten bit eller en hel pølse har ikke noe å si. Sunn fornuft er å leve etter å følge helsedirektoratets og mattilsynets råd under svangerskapet. http://www.babyverden.no/Gravid/Helse/Kosthold/Gravid-Dropp-spekematen/
Hjertefru Skrevet 3. desember 2016 #20 Skrevet 3. desember 2016 Beklager, men jeg kjøper den ikke. De aller færreste er også klar over at den samme typen parasitt (toxoplasma) som de tror kan overleve i kjøtt som røkes, spekes og graves finnes også i frukt, bær og grønnsaker. I teorien kan det være like skadelig å katt som kjæledyr, eller å håndtere/klappe/kose med katter i sin helhet, eller å arbeide ute i hagen med jord. Anonymous poster hash: 338d1...55f Og på grunn av det du sier der tipper det etter min mening over i hysteriet å bli for opptatt av hva du spiser under graviditeten. Har aldri forstått greia her inne med å "stryke på mammatesten" hvis du spiser spekemat. Kanskje fordi dette ikke var tema når jeg gikk gravid med mine tre første barn. Å holde seg borte fra alkohol, tobakk og rusmidler må være godt nok for å bestå "mammatesten". Og ellers leve normalt.
*Miss Marple* Skrevet 3. desember 2016 #21 Skrevet 3. desember 2016 Og på grunn av det du sier der tipper det etter min mening over i hysteriet å bli for opptatt av hva du spiser under graviditeten. Har aldri forstått greia her inne med å "stryke på mammatesten" hvis du spiser spekemat. Kanskje fordi dette ikke var tema når jeg gikk gravid med mine tre første barn. Å holde seg borte fra alkohol, tobakk og rusmidler må være godt nok for å bestå "mammatesten". Og ellers leve normalt. Jeg hadde heller ikke hørt om at man skulle være holde seg unna noen sorter mat da jeg var gravid med de første. Det betyr ikke at jeg ikke evner å ta til meg ny lærdom og skjønne at helsemyndighetene går ut med advarsler av en grunn. Det er så lite man kan gjøre for å få friske barn at de få tingene man bør/må holde seg unna de få månedene i et langt liv bør være helt uproblematisk å følge. I mine øyne handler det faktisk om å sette seg selv i andre rekke, så får de som mener det er hysteri ta sjanser med egne unger.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2016 #22 Skrevet 3. desember 2016 Har det skjedd i Norge at barns i mor liv har dødd av fårepølse eller tilsvarende, som er kjøpt og spist i Norge? Anonymous poster hash: 338d1...55f JA! http://www.aftenposten.no/norge/Ufodte-tvillinger-mistet-livet-etter-listeriasmitte-323469b.html Nei, du bør ikke spise fårepølse, ikke en liten bit engang Anonymous poster hash: 64f48...ebd
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #23 Skrevet 4. desember 2016 Takk for svar! Ser at en blir ikke noe mer klokere, og det er alltid forskjellige meninger.. 😉 har holdt meg vekke fra alt de ikke anbefaler, og passer på å spise ting når de er åpnet og god holdbarhet osv... Kanskje det ikke er så farlig, og alt går fint.. Men kjenner at eg nok kommer til å holde meg borte til babyen er ute... Kommer ikke til å tørre å risikere noe.. For hva hvis!? Er ikke lenge igjen.. Overlever en liten stund til.. 😉 Hi Anonymous poster hash: 47daa...f40
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #24 Skrevet 4. desember 2016 Takk for svar! Ser at en blir ikke noe mer klokere, og det er alltid forskjellige meninger.. 😉 har holdt meg vekke fra alt de ikke anbefaler, og passer på å spise ting når de er åpnet og god holdbarhet osv... Kanskje det ikke er så farlig, og alt går fint.. Men kjenner at eg nok kommer til å holde meg borte til babyen er ute... Kommer ikke til å tørre å risikere noe.. For hva hvis!? Er ikke lenge igjen.. Overlever en liten stund til.. 😉 Hi Anonymous poster hash: 47daa...f40 Flink jente! 😊😊 Anonymous poster hash: 54c17...3d0
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #25 Skrevet 4. desember 2016 Beklager, men jeg kjøper den ikke. De aller færreste er også klar over at den samme typen parasitt (toxoplasma) som de tror kan overleve i kjøtt som røkes, spekes og graves finnes også i frukt, bær og grønnsaker. I teorien kan det være like skadelig å katt som kjæledyr, eller å håndtere/klappe/kose med katter i sin helhet, eller å arbeide ute i hagen med jord. Anonymous poster hash: 338d1...55f Det finnes ikke i frukt, bær og grønnsaker. Det kan finnes på, og det er derfor man skal vaske frukt og evt skrelle grønnsaker. Har man i utgangspunktet lest bittelitt om toxoplasmose, så er ikke tingene du ramser opp noe de færreste vet. Det står ganske tydelig og lett tilgjengelig ved nettsøk for eksempel. Anonymous poster hash: 5b1fb...3b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå