Anonym bruker Skrevet 3. desember 2016 #1 Skrevet 3. desember 2016 Føler at jeg drømmer en vond drøm, og håper på å våkne snart Jeg har vært på samme arbeidsplass siden juli 2015. Trives veldig godt (hjemmesykepleien) og kunne ikke tenkt meg noen annen jobb. På torsdag når jeg var hos siste bruker (sammen med en kollega) ringer sjefen min og ville snakke med meg. Jeg hadde sendt henne en sms tidligere om at jeg gjerne kan jobbe, da det var mangel på folk både i går og i morgen. Jeg syntes også det var rart at jeg ikke hadde fått noe av de 19 vaktene jeg hadde satt meg opp på i Gat. Det har vært en del uro på jobben (vi er ca 10 damer og en mann) i det siste fordi noen har fått for seg at vår mannlige kollega har rapportert noen som har gått igjen 10 minutter tidligere fordi dem var ferdige med brukere. Dette viste seg i ettertid å ikke stemme. Bare rykter og tull Vi hadde personalmøte og det ble ryddet opp i dette. Etter møtet ble det mer urolig enn noen gang, og jeg sa ved flere anledninger at jeg ikke ønsket å snakke bak ryggen på kollegene mine. Når jeg sa dette, ble det en merkelig og trykket stemning, mye fordi dem som ville si noe dritt, ikke fikk gehør, og kanskje følte seg dumme. Jeg er VIRKELIG ikke en person som snakker dritt om andre, og vennene mine, og ikke minst familien min, ble sjokkert når jeg fortalte grunnen til at jeg måtte gå. Jeg har jobbet fullt i hele nov selv om jeg bare er tilkallingsvikar. Det er mye å gjøre. Kontrakten min går til 1 okt 2017 foreløpig. Den har blitt tuklet med, sånn at jeg nå bare har til 31.12.16 i Gat. Sjefen sier i tlf til meg at noen har vært inne på hennes kontor og sagt at jeg har snakket mye stygt bak ryggen på flere av kollegene mine, og at hun måtte la meg gå, i alle fall for en god stund, for å se om det blir rolig når jeg blir borte Jeg hadde store problemer med å ikke knekke helt sammen, og følelsen innvendig, når jeg VET at dette er blank løgn, og jeg ikke kan renvaske meg, eller i noe som kan få henne til å tro meg, kan jeg ikke beskrive Så sier hun er setning jeg fortsatt ikke forstår: " du blir dessverre den uskyldige tapende part oppi alt dette" ??! Hvilken sjef tror på sine ansatte på denne måten? Man kan da ikke bare la noen gå pga rykter? Dette høres jo ut som verdens mest useriøse arbeidsplass, men det er ikke det. Det ble dessverre litt håpløst når det kom ny sjef, som ikke vet helt hvordan hun skal utføre oppgavene sine. Jeg fatter ingenting, og kan ikke forstå at dette har skjedd. Jeg savner jobben og brukerene mine allerede. Min kollega som var med meg dit når sjefen min ringte, ble så sint når jeg kom inn igjen etter tlf samtalen at hun glemte seg helt, slo i bordet og bannet høyt og sa at dette skulle hun snakke med sjefen om! Jeg har fått henvendelser på sms og samtaler fra kolleger som skal inn til sjefen og spørre hva i all verden hun holder på med. Dem vil ha meg tilbake. Unntatt to stk som jeg vet ikke har helt rent mel i posen... Jeg kunne laget et helvete uten sidestykke før jeg dro fra jobben den dagen, for det har blitt snakket så mye stygt bak ryggen på flere oppå der som har blitt sagt direkte til meg, eller til andre som jeg har overhørt. Jeg har hele tiden svart at dem må gå til vedkommende det gjelder eller til sjefen hvis det er noe alvorlig. Det "verste" jeg har sagt, er at hvis dette er sant, så er det dårlig gjort/dumt gjort, men aldri vært enig eller sagt noe. Jeg ER ikke sånn! Jeg ringte fagforeningen (er organisert) og han som sitter på toppen i den aktuelle kommunen, synes dette er helt på trynet, og veldig feil gjort. Jeg har ikke blitt innkalt til sjefen for en samtale/advarsel. Ikke noe forvarsel. Bare en tlf samtale om at nå er det slutt. I verste konsekvens må jeg flytte med barna (3,5 og 10 år) fordi jeg ikke klarer utgiftene her elt fortvilet nå. Hva tenker dere, og hva ville du gjort? Deet jeg skriver her er den fulle og hele sannhet. Jeg hadde ikke engang prøvd å få tilbake jobben hvis jeg visste at jeg hadde snakket masse dritt og dummet meg ut Hjelp? Anonymous poster hash: ec7e4...040
Yellow Brick Road Skrevet 3. desember 2016 #2 Skrevet 3. desember 2016 Dessverre er det altfor mange som blir sjefer uten å være flinke til å være nettopp det. Man blir gjerne sjef fordi man er flink i jobben sin, og det kan godt være to forskjellige ting. Hva vil fagforeningen gjøre? Bare si at det er helt på trynet? Kontrakten din kan ikke bare forandres. Det står vel i ditt eget eksemplar av kontrakten hvor lenge den gjelder?
Hjertefru Skrevet 3. desember 2016 #3 Skrevet 3. desember 2016 Dette var en merkelig historie. Har erfaring fra kommunal helsetjeneste jeg også, men aldri vært borti lignende. Det høres ut som det er et forgiftet arbeidsmiljø, med lite åpenhet. Arbeidsmiljøet har nok vært dårlig over lang tid, og den nye sjefen vet ikke helt hvordan hun skal takle det. Hun høres feig ut. Dessverre vet jeg ikke helt hvilke rettigheter du har som tilkallingsvikar, men du må gå videre med dette.Hadde du vært fast ansatt hadde dette vært en usaklig oppsigelse. Bruk fagforeningen! Setningen om at du blir den uskyldige tapende part i dette må du bruke for alt det er verdt.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2016 #4 Skrevet 3. desember 2016 Hva sier kontrakten din om oppsigelsestid? Hva sier kontrakten din om vakter pr mnd? Har du bare tillkallingsvakter eller er det avtalt et antall vakter eller timer pr mnd? Du har vel en papirversjon av kontrakten din? Det gjelder selv om det står noe annet i gat. Få fagforeningen til å hjelpe deg videre. Anonymous poster hash: 0558e...6e8
Yellow Brick Road Skrevet 3. desember 2016 #5 Skrevet 3. desember 2016 Nå ser jeg at du er tilkallingsvikar, og da er det antageligvis skikkelig fagforeningsmat. Som tilkallingsvikar har du ingen spesielle rettigheter, egentlig. Men heldigvis finnes det noen regler som gjør at arbeidsgiver ikke kan skjule midlertidig ansettelse eller bare drive bedriften sin med tilkallingsvikarer som han ikke har noe ansvar for utover å utbetale riktig lønn til riktig tid. Har du jobbet mye over en tid, så kan du komme inn under dette. Derfor er det ekstra viktig å være organisert når du er vikar / tilkallingsvikar. Hilsen en av de mange som har begynt som tilkallingsvikar og endt opp med rett på fast jobb.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2016 #6 Skrevet 3. desember 2016 Dette er som å høre om min arbeidsplass,kommunalt helsevesen. En vikar hos oss fikk også fyken for det samme i fjor. Eneste jeg kan si er at du må kjempe,kjør sak via fagforeningen din. Min kollega vant,de som hadde vært inne på kontoret til sjefen ble stilt til veggs og endte opp med en kraftig advarsel. Sjefen din må nemlig oppgi hvem som har sagt hva,og bevisbyrden ligger på de. Lykke til 😊 Anonymous poster hash: e496d...f1d
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2016 #7 Skrevet 3. desember 2016 Du kan dessverre ikke kreve vakter selv om du har kontrakt, at de tuklet med avtalen har ikke noe å si fordi du kunne ikke krevd vakter uansett. Jeg ville bare ringt rundt på mandag for å finne en annen jobb som tilkallingsvikar, til skoler, barnehager, sykehjem ol. Vil du virkelig fortsette å jobbe der? Jeg har opplevd noe lignende flere ganger I en jobb på en skole som tilkallingsvikar så oppdaget jeg at det manglet en del mat som hadde vært handlet den dagen til SFO. Jeg letet og kontaktet de andre SFO-avdelingene (stor skole), men fant ikke varere. De hadde stått i et rom som SKAL være låst men var ulåst når jeg kom dit. Jeg ringte til matbutikken og spurte om det sto en pose igjen, jeg spurte den som hadde handlet om han kunne sjekke bilen osv. Jeg sa i fra til SFO-leder at mat var borte og fortalte at jeg hadde lett nøye. Jeg hadde da en avtale om å jobbe noen dager til (husker ikke hvor lenge) men jeg fikk i løpet av den tiden høre rykter om at SFO-leder mente at jeg hadde stjelt maten. Noe jeg IKKE hadde gjort! Og ikke fikk jeg vakter videre, jeg ble ikke konfrontert av leder så jeg gikk til henne og spurte om hvorfor jeg ikke fikk vakter. Hun sa at de ikke trengte meg, noe jeg vet at ikke var sant da den jeg var vikar for var videre sykemeldt og de andre tilkallingsvikarene hadde vakter. Så jeg er sikker på at sjefen mente at jeg hadde stjelt Jeg hadde jobbet der i 2 år så det var veldig sårende. Jeg er organisert og snakket med fagorganisasjonen min og det var ingenting jeg kunne gjøre, og de kunne ikke gjøre noe. Leder kunne bare velge å ikke gi meg flere vakter selv om jeg hadde kontrakt. Jeg ringte rundt og fikk meg et langt vikariat i en barnehage hvor jeg stortrivdes 👍 En annen plass hadde jeg fast jobb og en kollega slang masse dritt om meg til sjefen, jeg fikk ikke sparken eller advarsler men jeg prøvde å få kollegaer til å bekrefte at det kollegaen sa var løgn. Men ingen turte. Jeg ble så lei at jeg sa opp etter ett år med psykisk trakkasering og en sjef som tok kollegaen sin side. Når jeg sa opp så ble de andre kollegaene fortvila og fortalte sannheten til sjefen og hun ringte meg og ba om unnskyldning (jeg var sykemeldt i oppsigelsestiden), og sa at jeg kunne får trekke oppsigelsen men det ville jeg ikke fordi jeg ville uansett flytte derfra. Ikke helt den samme historien men dette viser hvor mye makt en kollega kan ha over andre og ødelegge for andre Jeg fant meg annen jobb Anonymous poster hash: 1a160...ac0
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2016 #8 Skrevet 3. desember 2016 At kontrakten er tuklet med, er faktisk veldig alvorlig, da det i følge fagorganisasjonen er dokumentforfalskning. Men det er en annen side av saken. Veldig kjedelig situasjon du var ute for Fatter ikke at mennesker kan være så kynisk og stygge med andre Håper ting er bedre for deg i dag Anonymous poster hash: ec7e4...040
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå