Gå til innhold

Åpenhet om når noen tar livet sitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

En bekjent døde for en stund tilbake. Føler sterkt dette var et valg han tok selv. Familien fikk tilgang til hans FB-konto samme dag og la ut en melding om dødsfallet og at bare hjertet stoppet. Kontoen hans var full av kryptiske poster siste dagene før. Deretter tok det nærmere to uker før begravelsen. Kjenner til hans psykiske problemer gjennom flere år. Men det kan være at jeg og mine venner tar feil og at dette var en naturlig død tross alt.

Skjønner på en måte dersom familien ikke velger å være åpne, men samtidig synes jeg det må være ekstra tungt for de etterlatte å dekke over et slikt valg.

Hva tenker du om åpenhet rundt selvmord? Er det bedre at familien dekker over eller at folk rundt spekulerer og bare aner. Eller er det bedre med å fortelle alle om valget vedkommende tok?

Anonymous poster hash: bef97...2c0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pressen skriver ikke om selvmord. Vet du hvorfor? Fordi folk med selvmordstanker finner som regel "styrke" (feil uttrykk, men trett, du skjønner sikkert hva jeg mener) til å begå selvmord selv. Kan være politiet eller andre har frarådet familien å fortelle om hva som skjedde.

Anonymous poster hash: 9d7d4...a73
Skrevet

Har selv mistet en far ved selvmord, gikk da på barneskolen og opplevde at læreren min på skolen prøvde å dekke over selvmordet ved å si det var et uhell. Jeg og min nærmeste familie valgte å være åpen om det. Tror nok det hadde vært en ekstra stor belastning for oss om vi skulle si det var noe annet. Selvmord og psykiske problemer i dag er fortsatt ganske tabubelagt, så i mine øyne er det helt feil å dekke over det. Skjønner det hun over sier om å forebygge, men i en slik situasjon burde man ta hensyn til de pårørende. Kan hende det er noen som dekker over pga. skam, og da må det i så fall være deres valg. Men jeg mener alltid at åpenhet er det beste!

Anonymous poster hash: 14f01...58d

Skrevet

Min far tok selvmord da jeg var i 20 årene.. jeg ønsket i utgangspunktet å være åpen om dette, men familie på fars side ønsket ikke der. Så her har det ikke vært åpenhet og jeg får kjenne på det i mange situasjoner når det kommer fram til folk at min far er død og folk spør meg hva han døde av... fryktelig vondt hele opplegget, å det er egentlig nokk i seg selv at det som skjedde, skjedde.

Anonymous poster hash: 065a4...602

Skrevet

Kjenner to kvinner som har mistet barn i selvmord. Begge valgte full åpenhet.

Dette er et personlig valg der de pårørende selv må få velge hva de informerer om.

For mange er det mye skam rundt dette med selvmord.

Jeg synes dødsårsak er litt smakløst å spekulere i.

Har en venninne som alltid spør "hva døde h*n av" jeg synes slike spørsmål er ufølsomme og invaderende.

Anonymous poster hash: 6bd7a...fea

Skrevet

Enig i at åpenhet er det beste. Vet likevel om tilfeller der politiet har rådet til å holde tilbake info ang dødsårsak grunnet fare for smitteeffekt. Selvmord er dessverre litt "smittsomt"(om du skjønner hva jeg mener med det). Kan det være noen sånt som spiller inn her?

Anonymous poster hash: 83e6f...0c0

Skrevet

Enig i at åpenhet er det beste. Vet likevel om tilfeller der politiet har rådet til å holde tilbake info ang dødsårsak grunnet fare for smitteeffekt. Selvmord er dessverre litt "smittsomt"(om du skjønner hva jeg mener med det). Kan det være noen sånt som spiller inn her?

Nettopp det samme jeg satt og tenkte igår.

Anonymous poster hash: 9d7d4...a73

Skrevet

Her tror jeg det er mer skam enn smitteeffekt som er årsaken, og det er ut fra slik jeg kjenner familien. Men er det virkelig slik at "smitteeffekt" skjer med noen der det ikke ligger latent? Vil jo tro at dette er mennesker som vil ta dette valget uansett.

Skrevet

Her tror jeg det er mer skam enn smitteeffekt som er årsaken, og det er ut fra slik jeg kjenner familien. Men er det virkelig slik at "smitteeffekt" skjer med noen der det ikke ligger latent? Vil jo tro at dette er mennesker som vil ta dette valget uansett.

Jeg tror nok oftere det er skyldfølelse enn skam som får folk til å holde det hemmelig. Selvmord gir så utrolig mye skyldfølelse hos de nærmeste....

Men det har en smitteeffekt ja, selvfølgelig får ikke helt friske mennesker plutselig lyst til å ta livet av seg, men det tipper allerede suicidale over sperrene de hadde

Anonymous poster hash: 20474...1ee

Skrevet

Dette er mange år siden nå, men da jeg gikk på ungdomsskolen var det ikke mindre enn 13 stk som begikk selvmord i løpet av 3 måneder, og dette var i en relativt liten kommune (10 000) og skole. Det var helt klart smitteeffekt. 

Anonymous poster hash: be847...f47
Skrevet

Når eksen min døde så skrev foreldrene i dødsannonsen at sønnen valgte å gjøre slutt på livet.

Vet ikke helt om jeg hadde gjort samme om jeg var i den sitasjonen.

Jeg hadde nok følt at jeg hadde mislykket som mamma å dermed ville jeg kun sagt til de nærmeste hvordan han døde.

Er jo selvsagt ikke sånn at foreldre har mislykket fordi barnet velger å  ta selvmord,men jeg vet at JEG hadde tenkt sånn om min sønn tok sitt eget liv.

Anonymous poster hash: 5e9f0...570
Skrevet

Er opp til familien dette. Kanskje de blir mer åpne etterhvert når de har fått dette på avstand. Er ingen regler for hvordan man skal sørge, la de sørge på sin måte. Klart tungt for andre bekjente men familien er nærmest.

Anonymous poster hash: 5685e...38c

Skrevet

Det er dessverre feil. Har selv observert hvordan det å skyte seg gikk som en farsott i et ungdomsmiljø for ca 20 år tilbake. Ikke minst fordi der ble gjort mye ut av savnet og seremoniene etterpå. Den som var død ble nærmest dyrket som en filmstjerne, selv om han hadde vært veldig sjenert og anonym i livet. Det ga noen tanker til andre kamerater, som enten forsøkte eller gjennomførte selvmord etterpå. I området hadde mange jaktløyve og jaktvåpen. Ikke en god kombinasjon med mørketid, jentemangel, dødskultus, sorg og kanskje begynnende depresjoner.

Anonymous poster hash: f0ab7...446

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...