Gå til innhold

baby med helt hard avføring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager grafisk overskrift, men nå er vi desperate. Helt siden han begynte med fast føde har han vært hard i magen. Vi startet veldig forsiktig med fast føde, dvs kun en liten smak hver dag, og trappet gradvis opp ettersom han trengte mer mat. Vi har fulgt alle tips vi har kommet over, både fra helsesøster og google (de råd som ikke er farlige riktig nok). 

Det har løsnet litt av og til, men nå har han blitt veldig hard i magen igjen (han er 6 mnd nå). I dag lå han på stellebordet når han begynte å presse og den harde avføringen står bare fast, det er så hardt at det ikke kommer ut. Babyen gråter og vi vet ikke våre arme råd rett og slett! Samtidig tør jeg liksom ikke kjøpe noe på apoteket som kan hjelpe han nå i helgen ettersom vi ikke har snakket med lege enda. Vi skal til legen med problemet neste uke, men jeg vil jo gjerne hjelpe ham nå! 

Han får sviskedrikk, drikker ekstra vann om dagen, får vann til alle måltider, får morsmelk når han vil, spiser lett mat (ikke matvarer som er kjent for å forstoppe), har malt i all mat han spiser, vi masserer han hver dag, osv. Sikker mer jeg ikke kommer på akkurat nå. Føler vi prøver alt av råd.. Noen tips vi kan prøve i helgen som kan virke ganske kjapt? Finnes det? 

Anonymous poster hash: d753b...f6f
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Min ble mye bedre da jeg kuttet malt.

Har måttet hjelpe til med en qtips med olje på. Veldig forsiktig!

Hun fikk 1/2-1 glass sviskemos om dagen fram til vi gikk over på 8mndgrøt med plomme.

Holdt henne også i stående stilling for da fikk hun trykket bedre.

Endret av skinnfilla
Skrevet

Min hadde mye bedre effekt av svisker jeg moste selv enn ferdig sviskemos.

Ellers kan kiwi og pære også hjelpe.

Anonymous poster hash: 517a0...ed0

Skrevet

Høres ut som du kanskje må gi klyster (eller mini-klyster) denne ene gangen? Ring legevakt og få rådgivning på telefon. Dere må vel på vaktapotek i så fall, evt. få det utlevert på legevakten.

Anonymous poster hash: 1d00b...976

Skrevet

Klyster virker raskt, 20 minutt eller så. Men jeg ville ikke gitt det uten å ha dobbeltsjekket med legevakta at det er ok.

Anonymous poster hash: 1d00b...976

Skrevet

herlighet, SELVFØLGELIG må dere hjelpe i helga!!! Stakkar 😓 Hva tror dere legen sier? At han synes han bare skal ha det sånn? Dere må gi Microlax for å få ut den harde proppa og så noe forebyggende, lactulose feks. spør på apoteket i morgen, de kan mer enn fastlegen. Har slitt med dette med alle mine 3. Avføringa blir bare hardere jo lenger den står, tarmen suger opp væske. Prøv i kveld forsiktig med en qtips/tempmål og massere litt inn i åpningen. Litt olje forsiktig inni kan gjøre d lettere å få ut.

Anonymous poster hash: 88524...050

Skrevet

Ring legevakten og hør om du kan gi microlax. Vi gav det da minste vår var seks måneder.

Bad han før du gir det, det varme vannet myker litt opp. Etter du har gitt microlax venter du 15 minutter og så masserer du magen med tarmens bevegelseretning. Begynn på venstre side av barnets mage gjør også sykkelbevegelser.

Det kan også hjelpe å sitte i "do-stilling" du sitter på gulvet i skredderstilling og sett rumpa til barnet ned mellom beina og kroppen din med beina litt opp.

Bæsjen må ut i dag, dette blir ikke bedre.

Anonymous poster hash: d6500...7be

Skrevet

Når du ser babyen presse så sett han på do. Da får han et helt annet presspunkt. Det funka for oss

Anonymous poster hash: 37b94...1b9

Skrevet

Spør på apoteket, de kan hjelpe deg til å finne noe som passer for baby.

Så kan dere prøve å gi ekstra olje/smør i maten. Det er forebyggende.

Anonymous poster hash: 02b49...b1b

Skrevet

TUSEN takk for tips dere! I samråd med legevakt kjøpte vi microlax og fikk gitt ham i morges. Han sovnet i går kveld uten at han virket så mye plaget og vi har heller ikke kveld/nattapotek her, men så lenge han sov gikk det greit. Så var det påan med vondt i morges igjen, men etter han hadde fått microlax gikk det mindre enn 5 minutter før han fikk ut proppen. 

Vi kjøpte lactulose samtidig på apoteket, så jeg skal bare få snakket med en lege for å vite doseringen så håper jeg at det kan forhindre at dette skjer igjen. 

Han hadde masse trykketrang, men det hjelper ikke så mye når det er helt knallhardt og bare står fast i åpningen og ikke kommer ut. Så vidt jeg vet vil f.eks en q-tips stimulere til trykking, men det hjelper ikke stort når alt bare er så hardt at det ikke er plass til å komme seg ut. Microlax var nok som himmelen for han stakkars liten. Håper han slipper å gå gjennom dette i fremtiden, men skal det oppstå nødsituasjon så ved vi hvert fall at dette hjelper. 

HI

Anonymous poster hash: d753b...f6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...