Anonym bruker Skrevet 2. desember 2016 #1 Skrevet 2. desember 2016 Pappa'n har luftet her at han kunne tenke seg at jeg slutter å amme før han skal ha pappaperm (babyen vil da være 10 mnd). Dette så han får mer "kontakt" med babyen og kanskje de kan dra en tur på hytta. Min umiddelbare reaksjon var at jeg ikke ønsker å slutte ammingen ennå, men prøver å tenke litt nøytralt på det også. Er det ego av meg å holde på ammingen? Anonymous poster hash: acba5...11b
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2016 #2 Skrevet 2. desember 2016 Nei, her er det pappa som er ego. Amming er det som er best for barnet. Mye viktigere enn hyttetur altså. Lord... Anonymous poster hash: f10c2...f6a
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2016 #3 Skrevet 2. desember 2016 Nei, det er ikke ego! Da barnet mitt var 10 mnd la jeg opp til amming morgen og kveld. Gikk også fint om barnet sov borte en natt, da fikk hun mme. Sånn gjør vi det fremdeles og nå er hun 14 mnd. Ingen skal fortelle deg når det er på tide å slutte med amming. Det er opptil deg og barnet. Anonymous poster hash: 80cc2...e3d
Snøfnugget Skrevet 2. desember 2016 #4 Skrevet 2. desember 2016 Aldri ego å gjøre det som er best for barnet. Knytte bånd til far vil ungen uansett gjøre dersom han er oppegående og interessert.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2016 #5 Skrevet 2. desember 2016 For mange løser det seg helt av seg selv ved at barnet ikke har lyst på mer pupp. Anonymous poster hash: bf078...807
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2016 #6 Skrevet 2. desember 2016 Barnet vil ikke ta skade av det. Husk at andre ikke ammer i det hele tatt. Min mor måtte slutte å fullamme oss søsken fordi når vi var 4 mnd så var permisjonen hennes over og faren vår hadde kun permisjon den dagen vi ble født. Sånn var permisjonsreglene på 80-tallet. Så det ble grøt og dagmamma fra 4 mnd gammel. Men ble jo delammet. MEN far bestemmer ikke dette. Kanskje du kan slutte å amme på slutten av hans permisjon? Uansett, skal han liksom reise bort på hytta alene med babyen? Anonymous poster hash: ced18...a6c
Mumua Skrevet 2. desember 2016 #7 Skrevet 2. desember 2016 Synes far bør tenke på barnet fremfor seg selv. Fult mulig å få et nært og godt forhold uten at ammingen må avsluttes. Antistoffene du kan gi via melken din kommer du til å være sjeleglad for den dagen mini begynner i bhg. Ville heller ikke klart å la barnet vært borte fra meg over lengre tid ved 10 mnd, de har på den tiden et utviklingssprang som ofte innebærer at mange blir veldig mammadalter. I tillegg vil det være nytt og uvant at du ikke er hjemme hele tiden og mini vil da gjerne ha ekstra behov for deg når du ikke er på jobb. Forøvrig kan man pumpe (hvis man får til det) og gi på flaske eller tutekopp på den alderen så det er fult mulig med en hyttetur likevel. Jeg ville ikke valgt mer enn maks et døgn, men det får være opp til hver enkelt.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2016 #8 Skrevet 2. desember 2016 Du vil jo ikke fullamme ved 10 mnd, slik at hyttetur er null.problem. Men å slutte helt med amming høres ikke bra ut. Anonymous poster hash: 0c3a8...3b9
Mostly Harmless Skrevet 2. desember 2016 #9 Skrevet 2. desember 2016 Hvorfor mener han at han vil få bedre kontakt med barnet om du slutter å amme?
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2016 #10 Skrevet 2. desember 2016 Den der konkurransetenkningen ift tilknytning kan han bare spare seg. Han skal ikke skape tilknytning til barnet på bekostning av din tilknytning til barnet, det er da mer enn nok plass til pappa uten å skyve bort mamma. Foreldreskapet er virkelig ikke en konkurranse altså. Anonymous poster hash: 701fe...fc1
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2016 #11 Skrevet 2. desember 2016 Dårlig grunn til å slutte med amming. Man ammer til mor og barn er ferdige med ønske/behov for amming. Anonymous poster hash: 5b3cc...f16
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2016 #12 Skrevet 2. desember 2016 Dummeste jeg har hørt... Han skal vel gi barnet mat og være med det hele dagen. At du ammer når du er hjemme, kan da ikke spille noen rolle for deres kontakt. Snakke meg om at lyset er på, men ingen er hjemme 😳 Anonymous poster hash: 5874f...d69
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2016 #13 Skrevet 2. desember 2016 Takk for svar! Godt å se at dere ikke mener jeg er ego. Bare for å ha sagt det da, så er dette snakk om en veldig god og oppegående pappa og mann som er veldig glad for at jeg har ammet og fortsatt gjør det. Dette er barn nr 2, og førstemann har vært helt utrolig mammadalt og han ble ammet til drøye året, så mulig det er noe der, jeg vet ikke helt. Men dette har nok vært litt sårt for han, og han ser nok ikke helt verdien av amming når babyen/barnet begynner å bli såpass stort. Akkurat det der med hyttetur synes jeg også er vanskelig, vondt å se for seg å skulle være uten minstemann kanskje 2 dager. Men, er det egentlig rett av meg å nekte han det fordi jeg synes det er leit hvis det kan være en fin greie for dem? Prøver bare å få litt perspektiv, for jeg har innsett at jeg nok har vært litt eiesyk overfor eldste selv om jeg ikke har ment å være det. Prøver nå å unngå å bli sånn på nytt. Anonymous poster hash: acba5...11b
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2016 #14 Skrevet 2. desember 2016 Aldri , aldri hadde jeg klart å være så lenge borte fra mine som baby. Si nei til hyttetur uten deg. Anonymous poster hash: 0fd67...a7c
Isola&Lille+julegave Skrevet 2. desember 2016 #15 Skrevet 2. desember 2016 Far setter sine egne behov over barnets. Skikkelig trist, egentlig. Mega-ego!! Men veldig i tiden. Fars rettigheter. Likestilling. Mor = Far.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2016 #16 Skrevet 2. desember 2016 Du vil jo ikke fullamme ved 10 mnd, slik at hyttetur er null.problem. Men å slutte helt med amming høres ikke bra ut. Anonymous poster hash: 0c3a8...3b9 Du kan jo ikke generalisere slik... Mine 3 barn hadde tatt skade av det Anonymous poster hash: 371c6...837
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2016 #17 Skrevet 2. desember 2016 Mannen lider her av mindreverdighetsfølelse ift deg som er mor, HI. Det er hans problem og ikke noe han bør straffe barnet sitt for. Ingen kan erstatte ham som far. Det forholdet han som far får til ungene sine, det skaper han selv. Det er naturlig at barn i kortere eller lenger perioder kan være enten mamma- eller pappadalt. Det gjør ikke den andre forelderen mindre viktig. Mannen din skulle lest svarene her. Er han en så god og oppegående far som du vil ha det til så vil han raskt se at det å slutte ammingen av den grunnen han oppgir er helt idiotisk og egoistisk av ham. Håper han ser lyset og logikken i dette og setter babyens helse først. Anonymous poster hash: 778f3...71f
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2016 #18 Skrevet 3. desember 2016 Nei, det er ikke ego. Jeg skjønner godt at du vil fortsette. For meg er det helt rart at noen slutter å amme i 1 års alder for da begynner jo ofte barnet i bhg og trenger i alle fall antistoffer. Jeg ammet til datter var 2 år og det er nok en av grunnene til at hun stort sett har vært frisk. Jeg liker også tanken på at jeg gir både meg og henne helsefordeler resten av livet Anonymous poster hash: 99904...10b
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2016 #19 Skrevet 3. desember 2016 Hvis det er aktuelt for deg at han drar på hyttetur med baby et par dager, så kan du jo pumpe et par dager og fortsette amming når han er tilbake. Men om du ikke ønsker det, så synes ikke jeg det er ego. Det er nesten litt barnslig av pappaen å ønske at du avslutter ammingen. Ingen problem å oppnå god kontakt med baby selv om mor ammer. Anonymous poster hash: e302b...105
Pobie Skrevet 3. desember 2016 #20 Skrevet 3. desember 2016 Forstår ikke begrunnelsen hans. Du kan da fint pumpe og fryse slik at han kan ta med seg på hytta hvis han vil eller til å ha hjemme slik at du kan få litt ekstra frihet. I rike, vestlige land som Norge er det faktisk minimal forskjell på barn som får morsmelk og de som får mme. Og jo eldre barnet er, jo mindre er fordelene fra amming vs mme. Det er derfor ikke noe galt i å slutte å amme. Men det er hvis du VIL slutte å amme, hvis du fremdeles vil amme skal du selvfølgelig fortsette. Dere kan gi mme som tillegg til amming når det passer slik. Pappa kan ta med seg barnet på hytta og gi mme mens de er borte. Du må da imidlertid pumpe for å opprettholde melkeproduksjonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå