Gå til innhold

Hvem kan skrive en alternativ sakkyndig vurdering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har søkt på nett uten hell så derfor prøver jeg å finne noen her som kan hjelpe...

Vet noen hvem som kan skrive en alternativ sakkyndig vurdering som foreldre kan bestille? Vi fikk en fra ppt, men den mener vi er mangefull og vi skal klage.

Håper noen kan hjelpe, dette gjelder min sønn og hans liv..

Anonymous poster hash: 8f19b...6b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både ppt og skoler er kommunale (stort sett). Så nei...private aktører er ikke ønsket for å komme med tilrådinger.

Du kan jo be om en second opinion fra ppt

Anonymous poster hash: 76431...e6e

Skrevet

Jeg vet at foreldre har rett til alternativ sakkyndig vurdering og det må legges like mye vekt på den som på en fra ppt. Vet bare ikke om det er bare private aktører som driver med sånt...

Skrevet

Det finnes private aktører som gjør dette. Ulempen er at foreldrene må betale selv. De private aktørene tar ofte oppdrag fra pp-tjenester som har for mange saker på ventelista. Tror en sakkyndig koster rundt 30 000 uten moms. Ville nok klaget før jeg eventuelt hyret inn en privat aktør.

Hvor i landet bor du?

Anonymous poster hash: 22103...829

Skrevet

Hva er det du mener burde vært med i den sakkyndige vurderingen? Hvilen kommune gjelder det? Om det er omfanget du er uenig i, så vil det kunne være vanskelig. Da må du vente til enkeltvedtaket til skolen er fattet, og klage på dette. Alternativ sakkyndig vurdering kan utarbeides av bup eks

Anonymous poster hash: 42aed...8fb

Skrevet

Hva er det du mener burde vært med i den sakkyndige vurderingen? Hvilen kommune gjelder det? Om det er omfanget du er uenig i, så vil det kunne være vanskelig. Da må du vente til enkeltvedtaket til skolen er fattet, og klage på dette. Alternativ sakkyndig vurdering kan utarbeides av bup eks

BUP skriver vel ikke sakkyndige vurderinger? De er jo andrelinjetjeneste og har ingenting de skulle sagt angående barns læringsutbytte, de jobber med psykisk helse. Det er ikke deres mandat, ofte heller ikke deres primære kunnskapsområde.

Enig i at omfang kan være vanskelig å få endret da det er snakk om likehet blant barn/elever som har tilsvarende behov. De har da rett på det samme/tilnærmet samme tilbud. Man kan ikke forvente å få mer enn det andre barn/elever med tilsvarende vansker har.

Skrevet

Dette gjelder utsatt skolestart somvi ikke får innvilget

Skrevet

Dette gjelder utsatt skolestart somvi ikke får innvilget

Det er ikke uvanlig å få avslag, selv om noen kommuner er greiere enn andre.

På hvilket grunnlag søker dere?

Skrevet

Vi fikk innvilget utsatt skolestart. Kan jeg spørre hvorfor der søker om det?

Anonymous poster hash: 5bece...c56

Skrevet

Nei, Bup skriver ikke sakkyndige vurderinger slik ppt gjør. De kan derimot komme med sakkyndige uttalelser/rapporter der ulike tiltak skisseres. Dette skal være med i POTs vurderinger, og fylkesmannen vil også vurdere slike uttalelser i en klagesak. Hva er årsaken til at du ønsker utsatt skolestart, Hi? Klem til deg, forresten.ikke gøy dette her.

Skrevet

Nei, Bup skriver ikke sakkyndige vurderinger slik ppt gjør. De kan derimot komme med sakkyndige uttalelser/rapporter der ulike tiltak skisseres. Dette skal være med i POTs vurderinger, og fylkesmannen vil også vurdere slike uttalelser i en klagesak. Hva er årsaken til at du ønsker utsatt skolestart, Hi? Klem til deg, forresten.ikke gøy dette her.

Du får bestemt deg?

Skrevet

HI her

Vi vil ha utsatt skolestart fordi gutten har impressiv språkforstyrrelse, sliter med å forstå og fortelle ting. Han er lite moden og har svak sosial kompetanse....

Skrevet

Vi fikk innvilget utsatt skolestart. Kan jeg spørre hvorfor der søker om det?

Svarte til deg lengre ned. Hvordan klarte dere å få utsatt skolestart?
Skrevet

HI her

Vi vil ha utsatt skolestart fordi gutten har impressiv språkforstyrrelse, sliter med å forstå og fortelle ting. Han er lite moden og har svak sosial kompetanse....

Hvorfor ikke klage til fylkesmannen?

Anonymous poster hash: 75fc3...575

Skrevet

Min har også en språkvanske. Vurderer å søke utsatt skolestart. Leker godt med jevnaldrende, men er redd det etter hvert vil endre seg. Vanskelig valg å ta de neste månedene. Vondt å høre at dere ikke blir lyttet til.

Skrevet

HI her

Noen spesiell grunn til at dere tenker utsatt skolestart da? Det vil jo bidra ytterligere til sosiale utfordringer.

Tilrettelegging, kunnskap om barnet og tilstrekkelig bemanning/forsterking git i mange tilfeller bedre resultat.

Men selvsagt er det foreldrene som kjenner barnet best.

Jeg ville innkalt foreldre, kommende skole, barnehage, ppt, fastlege, bup, habu eller hvem som nå er involvert i barnet til et samarbeidsmøte for å sammen drøfte de ulike alternativene.

Anonymous poster hash: c894f...411

Skrevet

Dersom han ikke har fått innvilget skolestart regner jeg med at ppt har tiltrådt spesial pedagogisk hjelp, og at vedtaksorganet i deres kommune har vedtatt dette. Dere kan gå til en privatpraktiserende psykolog som har tekstkompetanse innenfor blandt annet wppsi, men dette må dere betale for selv.

Dere kan klage på vedtaket, men ikke på selve sakkyndig vurdering, videre må dere ha barnehagen og spesial pedagog i ryggen dersom dere skal komme noen vei (jeg regner med at deres sønn har hatt vedtak på spesial pedagog i barnehagen).

Anonymous poster hash: 799f3...6c6

Skrevet

Det skal _veldig_ mye til for å få utsatt skolestart.

Skrevet

Vi som fikk innvilget utsatt skolestart: I søknaden fokuserte jeg veldig på at gevinsten ved å utsette skolestarten et år ville være stor. Jeg påpekte at han trengte mer modning og modning og øvelse før skolestart. Sønnen min slet blant annet sosialt og hadde spesialpedagog i barnehagen. I ettertid har han fått diagnosen barneautisme, men hadde ikke det på søknadstidspunktet. Det var noen som fortalte med at om han f.eks hadde hatt Downs, så ville han mest sannsynlig ikke få det innvilget, men om vi kunne vise til at han sannsynligvis ville ha stort utbytte av utsatt skolestart så var det lettere. Fikk det innvilget uten problemer.

Skrevet

Sønnen min fikk utsatt skolestart. Han har ekspressive språkvansker, umoden for alderen og er i tillegg født helt i slutten av året.

Han profiterte sterkt på et ekstra år i BHG. Har du et skriv fra BUP du kan bruke som vedlegg? Vi la ved dokumentasjon fra BUP etter endt utredning.

Anonymous poster hash: 67470...bdd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...