Gå til innhold

10.klasse, hvor mye lommepenger egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Plutselig har dette blitt veldig vanskelig synes jeg. Hvor mye lommepenger får andre på denne alderen?

Vi har aldri hatt lommepenger knyttet opp mot husarbeid, jeg har veldig bevisst lært barna mine at i et hus og i en familie bidrar alle etter evne og ingen får betalt for det. Sønnen min på 15, snart 16 år, har blitt en veldig fin gutt. Har "landet" etter puberteten og er en harmonisk, skoleflink, blid og omgjengelig kar jeg er veldig stolt av. Han er aldri vanskelig å be, uansett om det er å vaske bilen, rydde av bordet eller støvsuge. alt fungerer veldig bra. Han er flink til å bidra og jeg føler jeg har lykkes i oppdragelsen der.

Men så er det dette med lommepenger da, de har jo plutselig blitt veldig sosiale. De er stadig ute og farter, på kino, på bowling, på peppes og spleiser på en pizza, bare på besøk hjemme hos hverandre men kjøper med en brus, noen kjeks e.l. Det blir dyrt!

Jeg har gitt han 500 kr i måneden, det brukes stort sett til litt kantinemat (de har kokk på skolen her så det serveres sunn og skikkelig middag hver dag til 25 kr porsjonen), buss, litt snop og slike ting, også har han fått litt ekstra av meg når de skal på kino og sånt.

Nå var de 4 gutter på kino på søndag, og han fikk en 200 lapp til billett og popcorn. Så var det plutselig en 7-8 stykker fra klassen som skulle på kino i dag igjen, jeg synes ikke jeg kan betale kino to ganger i uka så jeg sa at da måtte han ta av månedslønnen sin som akkurat er satt inn. De skulle på peppes og på kino. Så han sa egentlig nei, han har ikke råd. Men kompisene maser da, to av dem var med hit etter skolen i dag. "Kan du ikke spise nå før vi drar til byen da, også kan du bare bomme et par hjørner fra vår pizza og ikke bruke penger på peppes" Jo, så ble han med på det da, men tenkte han skulle gå hjem når de andre skulle på kino...

Jeg synes jo det er så vanskelig, der skulle da en hel gjeng fra klasse på kino også skulle ikke han være med. Endte med at han også gikk, og brukte av månedslønnen sin. Men når han bruker 200-250 kr på en brus på peppes, kinobilletter og en popcorn første dagen i måneden varer ikke 500 kr lenge.

Veldig mange av kompisene hans har skilte foreldre, får månedslønn fra to familier, har fedre som setter inn litt ekstra osv. Jeg ønsker jo ikke at sønnen min alltid skal ha minst penger, måtte "snylte" på de andre eller ikke ha råd. Men samtidig vil jeg jo ikke bare sette inn og sette inn penger på kontoen hans heller.

Så hva får deres ungdommer i lommepenger, og hva skal de brukes til?

Anonymous poster hash: ba9e0...8b3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min 15-åring får 400,- i mnd. Og litt ekstra om de skal ut på noe, skal det sies at slike utskeielser som pizza og kino er hun ikke ofte på, så det har vi betalt de få gangene slik som dere. Vanskelig problemstilling det der...

Skrevet

Min 15-åring får 400,- i mnd. Og litt ekstra om de skal ut på noe, skal det sies at slike utskeielser som pizza og kino er hun ikke ofte på, så det har vi betalt de få gangene slik som dere. Vanskelig problemstilling det der...

Nei, frem til nå har det ikke vært så ofte for min sønn heller så det har ikke vært noen problemstilling. Jeg har bare stukket til han litt penger når de skulle noe for det kunne jo gå flere måneder mellom hver gang...

Men nå i høst har det liksom løsnet veldig dette sosiale, nå sitter ikke guttene på hvert sitt rom og spiller online lenger, de er sammen nesten hver eneste dag. Også har jo jentene kommet på banen, plutselig er de 3-4 gutter og like mange jenter som finner på noe sammen, og foreløbig er det nok greit å møtes på "nøytral grunn" som f.eks på bowlingen og ikke hjemme hos hverandre ;)

Skrevet

Hva lærer de egentlig av å få lommepenger hvis de uansett får ekstra penger hvis de er blakke og har lyst til å bruke mer?

Anonymous poster hash: a1c31...ae2

Skrevet (endret)

Hi, her er løsningen at han får seg en jobb. Siden han går skole er det jo ikke så stor jobb han kan ha, men jeg kan anbefale ham å bli støttekontakt! Min sønn med autisme har en ungdom på 15 som støttekontakt 3 timer i uka, fordelt på to ettermiddager alt ettersom. Vet ikke hva han tjener, men la oss si at han får 120 pr time ganger 12 timer i mnd, blir jo over tusenlappen allefall. Enkel jobb, vår støttekontakt tar sønnen min på 9 år med seg ut for å gå tur, leke, fiske, være i bassenget osv. Sønnen min syns han er kjempekul, som en slags storebror.

Kunne det vært noe for din sønn?

Endret av Love my kidz
Skrevet

Hva lærer de egentlig av å få lommepenger hvis de uansett får ekstra penger hvis de er blakke og har lyst til å bruke mer?

Anonymous poster hash: a1c31...ae2

Som sagt har han ikke fått mer i månedslønn fordi det nok da hadde blitt brukt på snop og skoleboller, det er ikke aktuelt. Siden det har vært så sjelden han har trengt penger til noe annet har jeg da gitt han penger til det...

Men nå trenger han ganske ofte, veldig ofte, penger til andre ting så jeg ser jo at dette må vi endre på. Det er derfor jeg spør, hva får deres tenåringer i lommepenger når det også skal rekke til alle slike sosiale ting.... 500 kr i måneden er ikke nok når de skal betale alt selv, det koster jo 130 kr bare for en kinobillett

Skrevet

Hi, her er løsningen at han får seg en jobb. Siden han går skole er det jo ikke så stor jobb han kan ha, men jeg kan anbefale ham å bli støttekontakt! Min sønn med autisme har en ungdom på 15 som støttekontakt 3 timer i uka, fordelt på to ettermiddager alt ettersom. Vet ikke hva han tjener, men la oss si at han får 120 pr time ganger 12 timer i mnd, blir jo over tusenlappen allefall. Enkel jobb, vår støttekontakt tar sønnen min på 9 år med seg ut for å gå tur, leke, fiske, være i bassenget osv. Sønnen min syns han er kjempekul, som en slags storebror.

Kunne det vært noe for din sønn?

Han har prøvd å få jobb, men det er ikke så mange som ansetter 15-åringer. Kom tilbake når du blir 18 er standardsvaret...

Men han har tatt mye strøjobber i sommer, klippet gresset for en nabo, passet hunden til onkel, vasket bilen til bestemor osv.

Støttekontakt har vi ikke tenkt på, men det kan faktisk passe han fint. Han har tenkt å utdanne seg til barne- og ungdomsarbeider.

Skrevet

Han får 1000kr i mnd. Det er lommepenger. Han har nettopp fått jobb, jobber i skolefri og ferier.

Anonymous poster hash: fe793...d6b

Skrevet

Min på 16 får nesten ikke penger. Har ikke penger knyttet til husarbeid jeg heller, men hjelper man ikke til, så må man være blakk og de har ikke vondt av p lære å disponere penger. Ta med matpakke k stedet for å bruke kantine feks. Sparer de 25,- hver dag på det, så er det faktisk 125,- i uka spart og da kan de gå på kino. Lære barn å være blakk fra tid til annen får de til å sette pris på det de får og å disponere bedre. Når min spør om penger sier jeg "hvor mye og hva har du gjort for å fortjene det?" Hos far blir det delt ut 50,- hver gang det settes på en klesvask og det ødelegger litt for meg, men sånn er det bare

Anonymous poster hash: 42364...19a

Skrevet

Min 15-åring får 500 kr i uka. Det skal dekke alt bortsett fra klær og transport.

Anonymous poster hash: dd18a...4b3

Skrevet

#10: 500 kroner i uka???

Anonymous poster hash: cabca...2cf
Skrevet

Min 15 åring (jente) får 1000kr i mnd. Dette skal dekke alt av mat/underholdning, sminke, undertøy, sokker og andre ting hun vil ha. Hun får store klær som bukser, jakker og sko, og busskort. Hun velger å spare 200kr hver mnd og bruker resten. Går ofte tom men da får hun ikke mer.

Anonymous poster hash: d59b3...7cd

Skrevet

Takk for svar.

Han spiser ikke i kantinen hver dag altså, det ser han jo selv at han ikke har råd til. Han spiser i kantina ca 2 ganger i uka, og har med matpakke de andre dagene.

To av kompisene hans bor en 5-6 km unna og da kjører de buss, tror han betaler 16 kr for en billett der. Må sjekke opp om det går an å få det noe billigere, klippekort eller noe kanskje.

Men 1000 kr i måneden er kanskje en grei sum da, og da snurpes mammas lommebok igjen så det blir ikke noe mer å få selv om han har brukt det opp.

Jeg innrømmer at jeg er litt svak, jeg synes jo det er grusomt at han må sitte hjemme når bestekompisene går på kino. Vi har jo penger, og da er det vanskelig å ikke bare betale den kinobilletten så han også kan bli med... Men han må lære seg å disponere, prioritere og velge hva han bruker penger på, så vi må sette en fast sum og la han finne ut av det selv.

Dette har jo tvunget seg frem først nå, tidligere har han klart seg fint med de pengene han har fått fordi de ikke gjorde ting som koster penger med kompiser.

Skrevet

Min har jobb og har ca 3000 selv i mnd, så han klarer seg fint selv

Anonymous poster hash: 6bf37...977
Skrevet

Min sønn går første året på videregående, og fikk jobb i somer. Tjener ca 1500 pr mnd, som går til sosiale aktiviteter stortsett. Før han fikk denne jobben synes jeg han stadig "trengte" penger til noe. Vanskelig, men en liten jobb er nok tingen!

Anonymous poster hash: 721a4...a36

Skrevet

#10: 500 kroner i uka???

Anonymous poster hash: cabca...2cf

Ja, er det veldig mye? Man får jo ikke stort for 500 kr i dag. Hun har ikke bodd her så lenge, så mulig jeg har gitt for mye da.

Anonymous poster hash: dd18a...4b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...