Gå til innhold

Språk 15 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille sier ikke ord, ikke egentlig noen ord. Har sagt noen ord før: mamma, pappa, lys, pus, men nå er det liksom ingen. Skravler mye da, bare uten skikkelige ord. Er det normalt?

Hvis vi sier hvor er nesa di og hent ballen så gjør hun det. Så virker jo som hun forstår og hører greit, men vil altså ikke bruke ord. Storebror hadde mange allerede ved ett år, så dette er uvant

Anonymous poster hash: bbab0...04f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt normalt, spesielt for de som ikke er barn nr 1 fikk vi beskjed om på helsestasjonen. Her snakket også eldste bra tidlig, men yngste er 17 mnd og har fortsatt lite språk. Vi tror det kommer snart da, har merket en endring i lydene som kommer :) Det kommer nok av at man ikke har like mye tid til å sitte og repetere ord igjen og igjen hele dagen når man har flere barn.

Anonymous poster hash: 03228...7f0

Skrevet

Minste sa hei, hadet og tog fra ti måneder. Så ble hun taus. Ved 15 måneder sa hun nesten ungenting.

Nå er hun litt over to og for 14 dager siden løsnet det. Nå spør hun om hva ALT heter. Gått fra ordforråd på fem ord til 50 ord på 14 dager.

Anonymous poster hash: cd009...ca6

Skrevet

1.mann? Jeg var bekymret med nr 1. Nr 2 er 2 år og snakker lite. Bekymrer meg ikke, selv om jeg noen gang tenker at "Hvorfor snakker hun ikke?". Men hun forstår alt 😊 Har hørt dårlig tidligere pga væske i ørene, så håper det kommer seg etterhvert.

Anonymous poster hash: 5bc16...2c8

Skrevet

1.mann? Jeg var bekymret med nr 1. Nr 2 er 2 år og snakker lite. Bekymrer meg ikke, selv om jeg noen gang tenker at "Hvorfor snakker hun ikke?". Men hun forstår alt 😊 Har hørt dårlig tidligere pga væske i ørene, så håper det kommer seg etterhvert.

Hun skriver jo om storebror i hi da.

Skrevet

Helt normalt, spesielt for de som ikke er barn nr 1 fikk vi beskjed om på helsestasjonen. Her snakket også eldste bra tidlig, men yngste er 17 mnd og har fortsatt lite språk. Vi tror det kommer snart da, har merket en endring i lydene som kommer :) Det kommer nok av at man ikke har like mye tid til å sitte og repetere ord igjen og igjen hele dagen når man har flere barn.

Anonymous poster hash: 03228...7f0

Ja, det er vel noe i det, men føler ikke vi har snakket noe mindre med henne. Hun har ikke vært like interessert i bøker da, storebror elsket bøker og lese. Hadde nesten forventet omvendt på en måte, siden nå storebror leker med henne og skravler med henne også. Men da kommer det vel snart. 

Skrevet

Minste sa hei, hadet og tog fra ti måneder. Så ble hun taus. Ved 15 måneder sa hun nesten ungenting.

Nå er hun litt over to og for 14 dager siden løsnet det. Nå spør hun om hva ALT heter. Gått fra ordforråd på fem ord til 50 ord på 14 dager.

Ja, jeg forventet hun skulle snakke tidlig for mamma og pappa kom veldig tidlig, også har det blitt borte igjen. Hun samler kanskje opp da.

Skrevet

1.mann? Jeg var bekymret med nr 1. Nr 2 er 2 år og snakker lite. Bekymrer meg ikke, selv om jeg noen gang tenker at "Hvorfor snakker hun ikke?". Men hun forstår alt Har hørt dårlig tidligere pga væske i ørene, så håper det kommer seg etterhvert.

Nei, skrev jo at storebror snakket mye ved ett års alder:) Ved 15 mnd kunne vi fint snakke med ham.

Skrevet

Normalt. Noen snakker reint når de er 2, noen kan nesten ikke snakke når de er 3 heller

Anonymous poster hash: b1587...ef5
Skrevet

Mitt inntrykk er også at dette går i bølger ;)

Har selv ei på 16 mnd, og hun har noen ord hun bruker aktivt; mamma, pappa, "navn på bror", se, der, pad, hei, hadet, mer, vov-vov, mat, melk, dusj.

Da hun var mindre sa hun også bla. pus og lys helt tydelig, mens hun pekte på lampe eller pus. Det sier hun ikke mer, heller ikke når vi spør henne eller prøver å få henne til å si det. Synes det er rart selv, men sånn er det bare! Hun virker å forstå nesten alt vi sier. 

Anonymous poster hash: d1a0e...0f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...