Gå til innhold

Jeg er avhengig av reseptbelagte legemidler.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først og fremst nobligan/tramadol som jeg bruker pga smerter. Jeg har gått fra å bruke 6 paralgin forte pr dag til å bruke to nobligan, så jeg har trappet masse ned. Har brukt dette i sikker 4-5 år nå.

I tillegg bruker jeg en vival hver kveld for å sove. Jeg får ingen rus av disse "medisinene" men må ha de for å ikke få, det jeg oppfatter selv som, abstinenser. Om jeg ikke tar tramadolen på morgenen blir jeg nervøs og skjelven og jeg får vondt i kroppen, det samme skjer om jeg ikke tar den om kvelden. Det føles som en forferdelig fylleangst.

Nå er jeg kommet dit at jeg vil prøve et liv uten disse medisinene, jeg vil se hvordan kroppen og hodet mitt egentlig fungerer, jeg er ikke redd for smertene...det er det psykiske som er verst.

Jeg har hatt samtaler med legen min ang dette, men han beroliger meg og sier at mitt forbruk ikke er høyt. Men jeg er alltid så sliten og trett, føler aldri at jeg kan få nok søvn eller hvile. Det er en del av sykdommen min også, men jeg misstenker at medisinene kan være med på å forsterke mitt søvn og hvilebehov (ja, fibromyalgi).

I tillegg til dette tar jeg også cymbalta hver dag (lykkepille).

jeg vil avruses, men vet ikke hvordan jeg skal klare det...Jeg drikker ikke alkohol, bare så det er sagt og jeg kjører heller ikke bil

Anonymous poster hash: a789d...c56
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du bør snakke med en annen lege som er villig til å støtte deg i en avrusing?

Jeg vet om et par stykker som har fått avrusing på sykehus i kontrollerte forhold. Da har riktignok dagsdosene vært en god del høyere, men det har også da vært reseptbelagte legemidler.

Om legen din ikke hører på deg i denne saken så ville jeg vurdert å prøve å bytte lege. Det er greit nok at du går på en levere dose av disse medisinene enn det mange andre gjør, men det er jo likevel tydelig at du er avhengig (noe man blir ved så langvarig bruk), og også at du har bivirkninger som kanskje er med på å redusere livskvaliteten din. Det er det legen din bør lytte til og forsøke å hjelpe deg med. Jeg vil tro at du ikke er kandidat for en rusavvenning på sykehus, men du burde absolutt få støtte til å komme av disse vanedannende medisinene når du er motivert for det selv!

Ellers er det gjort forskning som har vist at større doser med C-vitamin i en avrusing vil dempe abstinensene betraktelig. Da må man riktignok opp i store dagsdoser (mange gram), og helst bør det gjøres i samråd med lege som kan nok om dette. Det vil uansett ikke være farlig på kort sikt, men tar man store doser over tid så kan man utvikle andre mangeltilstander, og derfor bør det gjøres i samråd med lege. Søker du på nettet så vil du finne noe om dette. Mener at jeg har lest at omega3 også kan ha en lignende effekt, men husker ikke detaljer der.

Les deg litt opp på det og kontakt legen din igjen - eller skaff deg en ny lege som er villig til å hjelpe deg.

Siden det kan være helsegevinster for deg å slutte med disse legemidlene så mener jeg lege bør støtte deg i dette. Om det ikke skulle være gjennomførbart fordi du (etter abstinensene er borte) får for store smerter, da har du i hvert fall forsøkt.

Ellers synes jeg det er positivt at du er motivert for dette :)

Finn en lege som støtter deg!

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 9dc18...b0a
Skrevet

Du kan jo legge deg inn på avrusning da? Da får du jo god hjelp med det :) 

Anonymous poster hash: 98e0b...cfe
Skrevet

Du kan jo legge deg inn på avrusning da? Da får du jo god hjelp med det :)

Anonymous poster hash: 98e0b...cfe

Jeg jobber på en avrusningsavdeling som tilbyr avrusning fra legemidler. Det er tilnærmet aldri slik at pasienter legges inn med et så begrenset forbruk som det HI beskriver.

Når det er sagt, vil et såpass langvarig misbruk være krevende å komme seg ut av, det bør legen forstå. Det finnes en ny retningslinje for avrusning. Sjekk på Helsedirektoratet. Les det som står om poliklinisk avrusning, og krev at legen bistår med en gradvis nedtrapping. Du er jo godt i gang allerede, så dette klarer du!

Anonymous poster hash: d36ca...903

Skrevet

Først og fremst nobligan/tramadol som jeg bruker pga smerter. Jeg har gått fra å bruke 6 paralgin forte pr dag til å bruke to nobligan, så jeg har trappet masse ned. Har brukt dette i sikker 4-5 år nå.

I tillegg bruker jeg en vival hver kveld for å sove. Jeg får ingen rus av disse "medisinene" men må ha de for å ikke få, det jeg oppfatter selv som, abstinenser. Om jeg ikke tar tramadolen på morgenen blir jeg nervøs og skjelven og jeg får vondt i kroppen, det samme skjer om jeg ikke tar den om kvelden. Det føles som en forferdelig fylleangst.

Nå er jeg kommet dit at jeg vil prøve et liv uten disse medisinene, jeg vil se hvordan kroppen og hodet mitt egentlig fungerer, jeg er ikke redd for smertene...det er det psykiske som er verst.

Jeg har hatt samtaler med legen min ang dette, men han beroliger meg og sier at mitt forbruk ikke er høyt. Men jeg er alltid så sliten og trett, føler aldri at jeg kan få nok søvn eller hvile. Det er en del av sykdommen min også, men jeg misstenker at medisinene kan være med på å forsterke mitt søvn og hvilebehov (ja, fibromyalgi).

I tillegg til dette tar jeg også cymbalta hver dag (lykkepille).

jeg vil avruses, men vet ikke hvordan jeg skal klare det...Jeg drikker ikke alkohol, bare så det er sagt og jeg kjører heller ikke bil

Anonymous poster hash: a789d...c56

Hei

Har også gått på tramadol i mange år. Snart 5 år! Men tar en om dag, en sjelden gang to. Problemet mitt er at jeg ikke alltid har smerter når jeg tar den.. Etter en tramadol orker jeg plutselig så mye mer!

Sliter med å sove om jeg tar på kvelden. Bruker vallergan for å sovne om kveldeN.

Har snakket med legen om dette. Han mener ikke jeg tar for mye, men jeg sa ikke dette med at jeg tar uten å ha vondt av og til. Han hadde kanskje kuttet ut den medisinen da. Han sa og at feks to om dagen hadde vært bekymringsverdig. Tror det er viktig for deg å snakke med en annen lege om dette.

Anonymous poster hash: cffa3...0e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...