Gå til innhold

Hodelus, holde barnet hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppdaget hodelus på 5 klassingen nå. Har ikke noe lusekur, så må kjøpe etter jobb i dag.

Sende på skole eller holde hjemme? Aldri hatt lus i hus før

Anonymous poster hash: 94a3e...5df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må holde hjemme og sjekke hele familien.

Kur før skole igjen.

Anonymous poster hash: 63ec6...c14
Skrevet

Også er du så rolig? Hahaha, hvis jeg så lus i hue på ungen hadde jeg vært på apoteket i det de åpnet dørene. Lus i hus er MYE jobb, folk skal sjekkes, kures og gres, klær, sengetøy, håndkler må kokes/fryses etc... Og du vil dra på jobb? Jeg klør i hodet bare ved tanken på å med vilje vente med å kure og i tillegg risikere med vilje å smitte alle andre i familien og på skolen...

Anonymous poster hash: 9d7a7...cad
Skrevet

Oppdaget hodelus på 5 klassingen nå. Har ikke noe lusekur, så må kjøpe etter jobb i dag.

Sende på skole eller holde hjemme? Aldri hatt lus i hus før

Sender du han kan han risikere å smitte alle på skolen

Anonymous poster hash: 382b6...8df

Skrevet

Da blir han hjemme. 

Ellers så sjekkes minstemann for lus tre ganger pr uke, men eldste har vi ikke sjekket så ofte. 

Jeg er klar over at alle må kures og sengetøy må vaskes etc. Den delen er grei. 

Men jeg føler ikke at min (eller mannens) arbeidsgiver skal belastes med at eldste har lus altså.

Han er ikke syk, og klarer fint å  være hjemme til i ettermiddag.  

Vi andre har sjekket at vi ikke har lus eller egg. 

I og med at det var levende lus så har nok ikke disse kommet det siste døgnet, men vært der noen dager. Da spiller en arbeidsdag fra eller til før behandling liten rolle.  

Jeg lurte egentlig bare på om han bør være hjemme i dag eller ikke, og da fikk jeg svar på det.  Har også mailet læreren om å sende ut varsel, de kommer jo med jevne mellomrom. 

HI

Skrevet

Sender du han kan han risikere å smitte alle på skolen

Anonymous poster hash: 382b6...8df

Lusen kommer jo nesten garantert fra skolen...

Anonymous poster hash: d47a7...f63

Skrevet

Lusen kommer jo nesten garantert fra skolen...Anonymous poster hash: d47a7...f63

Men man trenger ikke smitte fler enn nødvendig.

Hvis alle som oppdager lus behandler før de sender på skolen igjen vil alle slike runder bli mye kortere og mindre omfattende.

Anonymous poster hash: 54f4c...810

Skrevet

Lusemiddel og Vermox er noe man alltid bør ha i hus til enhver tid.

Skrevet

Også er du så rolig? Hahaha, hvis jeg så lus i hue på ungen hadde jeg vært på apoteket i det de åpnet dørene. Lus i hus er MYE jobb, folk skal sjekkes, kures og gres, klær, sengetøy, håndkler må kokes/fryses etc... Og du vil dra på jobb? Jeg klør i hodet bare ved tanken på å med vilje vente med å kure og i tillegg risikere med vilje å smitte alle andre i familien og på skolen...

Slapp av da, det er ikke så mye stress. Kokvask av sengetøy, skjekke alle, behandle de som har lus - det er gjort på en dag.

Skal selvfølgelig sjekke for lus jevnlig, selv om man ikke har

Anonymous poster hash: 9c126...766

Skrevet

Ja, har hatt stående siden barnehageårene men det ble kastet i en opprydning pga dato.

Har ikke kjøpt nytt.

Hi

Skrevet

Sansynlig vis har barnet vært på skolen med lus i noen uker allerede og det er ganske sikkert flere som har det. Bare send ham på skolen og ta kur så raskt som mulig. Den ene dagen betyr minimalt. Du holder ham vel ikke hjemme i perioden mellom kurene også. Han er smittefarlig da også.

Anonymous poster hash: debcb...92f

Skrevet

Slapp av da, det er ikke så mye stress. Kokvask av sengetøy, skjekke alle, behandle de som har lus - det er gjort på en dag.

Skal selvfølgelig sjekke for lus jevnlig, selv om man ikke har

Anonymous poster hash: 9c126...766

Ja, gjort på en dag.. Men hvis du skal gjøre alt dette etter jobb(og etter at du har vært på apoteket) blir det fort lite med tid. så sant du ikke har industrimaskin som kan vaske alt på en vask da.. Hvorfor risikere å smitte flere og la ungen(stakkars) gå med lus lenger enn nødvendig når du kan bli hjemme og fikse det så fort som mulig? Hvis du var mora mi hadde jeg blitt sprø. Latt meg gå med lus med vilje??

Skrevet

Sansynlig vis har barnet vært på skolen med lus i noen uker allerede og det er ganske sikkert flere som har det. Bare send ham på skolen og ta kur så raskt som mulig. Den ene dagen betyr minimalt. Du holder ham vel ikke hjemme i perioden mellom kurene også. Han er smittefarlig da også.

Jeg sendte mitt barn på skolen med lus, tenkte som deg. (Var fri for kur så fikk ikke tatt kur før skolen, så planla å kjøpe og ta etter skolen)

Læreren fant ut at barnet hadde lus og jeg måtte komme og hente barnet på skolen!

Streng beskjed om at lusekur MÅTTE taes FØR barnet fikk komme på skolen igjen!!

Anonymous poster hash: ad7ea...762

Skrevet

Jeg sendte mitt barn på skolen med lus, tenkte som deg. (Var fri for kur så fikk ikke tatt kur før skolen, så planla å kjøpe og ta etter skolen)

Læreren fant ut at barnet hadde lus og jeg måtte komme og hente barnet på skolen!

Streng beskjed om at lusekur MÅTTE taes FØR barnet fikk komme på skolen igjen!!

Anonymous poster hash: ad7ea...762

Her sier de motsatt. Lus er ikke så smittsomt og det er en voldsom overreaksjon å holde barnet borte fra skolen i minst 2 uker når det er oppdaget.

Skrevet

Jeg ble bedt om å hente barn på skolen grunnet lus og nektet. Det er IKKE nødvendig å holde barnet hjemme eller hente det på skole/barnehage/SFO om lus er oppdaget. Det er bare noe stort tull!

Sjekk lappen dere får med hjem fra skolen (den fra FHI) der vil det også stå tydelig at det IKKE er nødvendig å holde barn hjemme grunnet lus.

Anonymous poster hash: c17ab...5e4

Skrevet

Jeg ble bedt om å hente barn på skolen grunnet lus og nektet. Det er IKKE nødvendig å holde barnet hjemme eller hente det på skole/barnehage/SFO om lus er oppdaget. Det er bare noe stort tull!

Sjekk lappen dere får med hjem fra skolen (den fra FHI) der vil det også stå tydelig at det IKKE er nødvendig å holde barn hjemme grunnet lus.

De skal holdes hjemme til første kuren er tatt.

Jeg hadde blitt fryktelig irritert(sint) om jeg hadde funnet ut at andre foreldre med vilje hadde utsatt mine for smitte eller lus.

Vi har aldri hatt det og vil heller ikke ha det så langt vi han unngå det.

Skrevet

De skal holdes hjemme til første kuren er tatt.

Jeg hadde blitt fryktelig irritert(sint) om jeg hadde funnet ut at andre foreldre med vilje hadde utsatt mine for smitte eller lus.

Vi har aldri hatt det og vil heller ikke ha det så langt vi han unngå det.

Det er tull! De skal ikke holdes hjemme i det hele tatt. Hva du blir irritert/sint for er ditt problem, men jeg lar ikke mitt barn gå glipp av en eller to dager med undervisning fordi noen foreldre er hysteriske og/eller blir irriterte/sinte.

Les info fra FHI, så kan du se selv

Skrevet

Jeg måtte hente barnet mitt på skolen, når de fant ut at han hadde lus. Fikk ikke komme igjen før etter kuren

Anonymous poster hash: 6107b...93d

Skrevet

Det er absolutt ikke uvanlig å ikke ha det i hus. Har man aldri hatt lus, tenker man ikke på å kjøpe det heller.

Vi har, men kun pga jeg MISTENKTE lus. Fant aldri noe...

Anonymous poster hash: 4c567...187

Skrevet

Hi her. 

Nå er alle i familien behandlet og håret er gredd. 

Sengetøy er vasket på 90 grader, alle dyner, puter og bamser ligger i fryseren i minimum 4 timer sammen med luene de har brukt de siste ukene.  

Gjentar behandling etter ca 9 dager ifølge bruksanvisning. Satser på det var det.

Første og eneste gangen vi har hatt dette i hus. Håper det er siste også.   

Skrevet

Sikkert veldig kjekt for ungene dine å bli behandlet slik av sin egen mor.

Hæ?! Du mener vel ikke at det er dårlig behandling å sende, eller la barn bli, på skolen for å lære når de ikke er for syke til å lære eller være der? Lusekur ble jo tatt etter henting av barn, så det er ikke noe gal behandling av barna.

Skrevet

Det er tull! De skal ikke holdes hjemme i det hele tatt. Hva du blir irritert/sint for er ditt problem, men jeg lar ikke mitt barn gå glipp av en eller to dager med undervisning fordi noen foreldre er hysteriske og/eller blir irriterte/sinte.

Les info fra FHI, så kan du se selv

Man tar vel kur så fort man oppdaget det og man pleier vel ikke å sjekke for lus om morgenen? Jeg sjekker barna MINIMUM en gang i mnd og oftere ved utbrudd på trinnet. Jeg gjør det da på kvelden og tar kur hvis jeg oppdager lus. Jeg legger jo ikke ungen ubehandlet med lus og så sender han på skolen dagen etter..

Anonymous poster hash: ef98a...f3b

Skrevet

Man tar vel kur så fort man oppdaget det og man pleier vel ikke å sjekke for lus om morgenen? Jeg sjekker barna MINIMUM en gang i mnd og oftere ved utbrudd på trinnet. Jeg gjør det da på kvelden og tar kur hvis jeg oppdager lus. Jeg legger jo ikke ungen ubehandlet med lus og så sender han på skolen dagen etter..

Anonymous poster hash: ef98a...f3b

Jeg sjekker kun ved utbrudd på trinnet og jeg har ikke alltid lusekur liggende. Har hatt lus en gang og det er det. Da hadde jeg ikke lusekur og jeg nektet å hente barnet på skolen fordi det hadde lus. Kjøpte kur på vei hjem og ble kvitt det, men hente barn på skolen pga lus er tull

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...