Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #1 Skrevet 30. november 2016 Jeg lider av en eksemsykdom på hendene som heter pomphpolyx og den fører til ekstremt kløende, flassende hud med sprekker og store sår. Huden blir veldig tykk og stiv og alt er vondt for tiden (kle på meg selv, gjøre husarbeid, feste setebeltet til barna, lage mat - ja, hverdagslige ting!) Nå er det så ille at jeg sliter med å utføre arbeidsoppgaver også og jeg har konstante plager, smerter og ubehag i hendene. Jeg jobber som lærer på barneskolen og må støtt og stadig hjelpe til med glidelåser, bære hauger med papirer, skrive på takler, bære bokstaver osv. Jeg bruker medisin for eksemet (Dermovat), men det hjelper ikke.. Jeg vet snart ikke lenger om jeg makter å utføre daglige arbeidsoppgavene mine lenger, men det føles litt dumt ut å be om vurdering om sykemelding fra legen min "bare" pga av en håneksem😔 Anonymous poster hash: 5a69b...b50
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #2 Skrevet 30. november 2016 Jeg har vært borti et par stykker som har måttet sykemeldes pga. eksem. Da har det vært ekstreme tilfeller, og det virker som om du er en av dem. De jeg snakker om har hatt god effekt av kostomlegging og optimalisering av vitaminer og mineraler og fettsyrer. Jeg synes du skal ringe legen din i morgen. Anonymous poster hash: 19352...041
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #3 Skrevet 30. november 2016 Kollegaen min hadde det som deg, og var mye sykemeldt. Til slutt spredte det seg til resten av kroppen og nå er hun ufør. Så ja, det kan du nok absolutt Anonymous poster hash: b0306...db5
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #4 Skrevet 30. november 2016 Ja det kan du. Har det samme som deg, men kun på en finger foreløpig. Det har bare spredt seg litt til den andre fingeren. Det er helt forferdelig smertefullt når det står på som verst, så jeg føler virkelig med deg som er så hardt rammet! Sørg for bruke bomullshansker så mye som mulig, og vaske deg så lite som mulig. Kan du få elevene dine til å bære ting for deg, de er kanskje for små? Anonymous poster hash: 1d42b...f79
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #5 Skrevet 30. november 2016 Du bør nok ta en tur til legen, om du skal sykemeldes mp nestn der bli enige om men det viktigste er at dere prøver å finne noe nytt å prøve for dette. Har selv barn med veldig eksem på hendene, vi har faktisk ikke sjekket henne siden storesøster er veldig hardt rammet av atopisk eksem så vi har ett halvt apotek her i heimen til hun. Legen sier at når vi klarer å holde det sånn nogenlunde i sjakk så gjør han ikke noe mere, som han sier så har vi nesten mer peiling på dette enn han ettr så mange år med sykehus, ulike leger, tester og prøvinger. Vi har sjekket for allergier med blodprøver og testing i heimen. Sitrus gir utslag med engang, du kan nesten se hendene hennes tørker ut men det er ikke de vanlige allergiske reaksjonene som kløe, rødhet eller noe slikt. Huden hennes bare tørker helt ut. Vi oppdaget det først med at leppene hennes tørket raskere når hun spiste klementin, nemlig hennes favoritt frukt. Og hun reagerer på visse e-stoffer. Hvilke er jeg usikker på, men det er mat/godt med kunstig sterk farge i. Ingen veldig stor reaksjon, men vi prøver å holde oss unna for blir d mange små ting hun reager litt på så klarer vi ikke å holde eksemen i sjakk. Vi har testet ut ørten ulike kremer. En helt vanlig bodylotion fra butikken er den som er best til hverdagsbruk, som hun har med seg i sekken hele tiden. Merkelig nok er det parfyme i den, men den som gir best virkning og som ikke gjør vondt når hun smører seg. Men hovedsmøringen er med kokosolje, og den må vi planlegge litt før vi smører. For hun får skikkelig fettfingre, så ikke den hun smører seg med når hun skal noe. De blir minimum smørt hver kveld, i vinterhalvåret flere ganger. Men det som hjelper mest, som vi fant ut for ett års tid siden er å ta ett saltbad. Når eksemen er skikkelig ille gjør hun det hver dag og etterhvert kan hun trappe ned litt. Balje med havsalt som hun har hendene i. Hun pleierr å fylle opp en badebalje i dusjen og sette seg nedi, for da kan hun ligge der i bløt mens hun ser på en film på nettbrettet. Det svir, men det har ganske umiddelbar virkning slik at hun syns det er helt greit det gjør vondt. Vi tørker ikke huden hennes etterpå, men klapper henne tørr med ett honkle slik at vi ikke gnir av saltet. Når hun har tørket smører vi henne med kokos olje. Vi oppdaget dette tilfeldig når hun hoppet i havet når hun helt sprukkene hender. Hun hylte av smerte når hun kom i vannet, men en halvtimes tid etter kom hun og fortalte at smerten i hendene hennes hadde dempet seg og hun følte ikke de var like tørre. Jeg jobbet med en som hadde kraftig atopisk eksem på hendene sine, hun brukt hansker. Spesielle hansker hun kjøpte på apoteket. Hun hadde sykedager innimellom når hun hadde det for vondt. Da tok hun ut noen sykedager for å bruke dagen på å få litt kontroll ov eksemen. For oss var det veldig praktiskå jobbe sammen, for fikk hun nye tips delte hun med meg og jeg fikk nye tips delt jeg med henne. Anonymous poster hash: aaaa8...9a8
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #6 Skrevet 30. november 2016 Kjøp bambushanskene i nettbutikken til Norges Astma og allergiforbund. De har hjulpet meg veldig. Anonymous poster hash: 6951b...aa2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå