Gå til innhold

"Tvinger" dere barna til å se årets juleprogram på tv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I morgen starter jo årets julekalender på nrk (er det julekalender det heter? Kommer ikke på det i farta nå!). 

Mine barn er 6 og 4 år. De vil jo helst ikke se barne-tv på tv, men se på ipad, eller noe på netflix. Jeg og faren diskuterte i fjor, men da var de små og ikke såå nøye for meg at de følger med. Men nå går største på skolen. Jeg har så lyst at de skal få litt tradisjoner, noe å glede seg til!! At de en gang viderefører dette til barna sine. Jeg synes det er så umåtelig trist at lineær tv forsvinner, og alt skal være på internett. 

Dette gjelder og filmer som "alltid" går i jula. Flåklypa, Tre nøtter til Askepott osv osv. 

Måå barna deres se det? Jeg vil at mine skal, så jeg lurer på om de må.

Anonymous poster hash: c26be...5d2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tvinger ikke nei, men jeg skal se det, og da skal det ikke være forstyrrelser med lyd fra ipad o.l. Så regner med 5-åringen kommer og setter seg sammen med meg. ;)

Anonymous poster hash: f6969...f7d
Skrevet

Vi setter på barne-tv, men de må ikke se.

Meeen de får ikke holde på med iphonen i den tiden.

Ellers bestemmer JEG hva som går på tv julaften 😂.... Askepott, Disney, Reisen til julestjernen.

Anonymous poster hash: 748f3...673

Skrevet

Jeg tvinger ikke mine. Da gikk i småklasserne det året Jklekongen ble sendt. Hun likte den slett ikke, så da droppet vi glatt å se den. Det er ikke noe poeng i å se en julekalender man ikke liker. Det gir ingen forventning og gode minner. Men det går jo an å gi det en sjanse. Det er jo ikke det samme som å se vanlig barnetv, så det kan jo være det fenger likevel. Jeg ville gi det en sjanse et par dager. Om de så ikke liker det er det ikke noe poeng i å trumfe det igjennom. Da forsvinner kosen jo.

Skrevet

Tvinge og tvinge, fru Blom. Veldig nærme i alle fall. Vi ser det mens vi spiser kveldsmat, eller middag de dagene vi spiser sent, sånn at det blir en naturlig samlingsplass for ungene. Det er den tiden på året hvor de får lov til å spise i sofakroken.  Mine begynner å bli ganske store nå, men de er fremdeles opptatt av hva vi skal se.

Skrevet

Tja... jeg tvinger ikke, men vi samler oss sammen som en familie og åpner sjokoladekalender og er adventskalender på tv kl.18.00. tidligere år har de fenget og da vil barnet se på sammen med oss. 

Julefilmer setter vi på og ser i lag. For eksempel Polarekspressen som jeg syns er så nydelig. 

Men jeg tvinger ingen til å se askepott eller reisen til julestjernen. Dette er som å banne i kirka, men jeg syns de er kjedelig etter å ha sett de hver jul i over 20 år (?). 

Andre julefilmer som alene hjemme setter jeg på og så ser de om det fenger dem. Tvinger dem ikke, men jeg velger ut filmer som jeg tror vil fenge da. 

Disney står på på julaften, men ingen sitter og ser på hele dagen. 

Anonymous poster hash: f76af...20b
Skrevet

Selvsagt ikke! Litt av poenget er vel at det skal være koselig (for barna også)? Vi kommer til å sette på barne-tv som vanlig, og så får de se på om de vil. Ipad er uansett forbeholdt helgene nå for tiden (ble alt for mye en periode). Mine er også 4 og 6.

Skrevet

Det er vel ingen som tvinger barna til å sitte stille og se på tv uansett hva som går på skjermen. Mine barn vil også helst bestemme selv hva de skal se npr det er barnetv og av og til får de se på noe annet eller låne ipaden. Problemet er at de ser jo på det samme om igjen og om igjen, noe jeg er veldig lei av.

Vi har ikke kanaler på tven, men jeg setter som oftest på direktesendingen fra nrk nett-tv når det er barnetv og det kommer jeg til å gjøre nå i desember også.

Anonymous poster hash: 5f26b...aad

Skrevet

Jeg kommer til å sette på barne-tv og de får ikke skifte til en annen kanal. De må ikke se på, men jeg har i hvert fall lyst å se den nye kalenderen :P

Anonymous poster hash: b140f...3d5
Skrevet

Tviger de ikke nei, men de får ikke ha på iPader og iPhone samtidig som disse programmene går. Heldigvis har ikke det vært et tema hos oss (enda), for de koser seg med både julekalenderserien og julefilmerne og programmene i julen sammen med oss :)

Anonymous poster hash: 48e77...380
Skrevet

Tvinger ikke. Men jeg skal selv se, så blir vel til at de blir sittende sammen med meg ;-)

Anonymous poster hash: cbff4...7fa

Skrevet

Det er jul èn gan i året og da er det julefilmer som gjelder. Netflix kan se på alle andre dager. 

Julaften er det:

Tre nøtter til Askepott

Reisen til Julestjernen

Kalle Anka kl 15.00

Kan du vissla Johanna på SV1 kl 16.00

Karl Bertil Jönsson

Anonymous poster hash: 04ce5...9d6
Skrevet

Vi gleder oss til snøfall!

Da blir det sofakos på meg og jentene på 16,10 og 6.

Skrevet

Hele desember er 30-60 minutter sammen i kjellerstua med julekalender, kveldsmat, clementiner og nøtter. Innimellom også en pepperkake eller annet godt.

Ingen har takket nei så langt, eldste er 10 år

Anonymous poster hash: 6ab00...d26

Skrevet

Ikke tvinge, men ikke la andre ting være alternativer heller ;) Altså, når barne-tv går, så er det ikke lov med andre skjermer. Om de da heller vil leke, lese eller gjør noe annet er det helt ok, men om de vil se på skjerm, er det kun barne-tv som er lov :) Som regel vil de uansett se julekalenderen selv om de aldri ser på barne-tv ellers. Det blir som regel en snakkis på skolen, og da blir de utenfor om de ikke ser på.

Ellers er det vi som styrer tv på julaften. Og tradisjonen tro sier alle guttene at de i hvert fall ikke skal se Askepott, fysj og æsj, og hvert år sitter det fire unger rundt meg, inkludert gutta, som koser seg med Askepott sammen med meg ;)

Anonymous poster hash: cbe76...555

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...