Sofiegj Skrevet 30. november 2016 #1 Skrevet 30. november 2016 Hei! Har noe som en kul i hodebunnen, eller vil egentlig ikke si en vanlig kul. Kanskje mer som en talgkjertel? Den er 2-3 mm kanskje, og sitter fast. Kan ikke sees, bare kjennes når jeg drar fingeren over. Merka den for 1-2 år siden og ikke forandra seg noe. Hva er dette fornoe?
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #2 Skrevet 30. november 2016 En talgkjertel. Anonymous poster hash: 1b6c1...7df
Sofiegj Skrevet 30. november 2016 Forfatter #3 Skrevet 30. november 2016 En talgkjertel. Anonymous poster hash: 1b6c1...7df Så sikker? Den er hard da.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #4 Skrevet 30. november 2016 Så sikker? Den er hard da. Det er da ingen som kan si noe for sikkert. Du spurte hva det kunne være, du fikk et forslag. Ta det opp med legen din neste gang du er der. Så lenge den ikke har endret seg på 1-2 år har det ingen hast, så ta det på neste legebesøk. Anonymous poster hash: 82068...896
Sofiegj Skrevet 30. november 2016 Forfatter #5 Skrevet 30. november 2016 Det er da ingen som kan si noe for sikkert. Du spurte hva det kunne være, du fikk et forslag. Ta det opp med legen din neste gang du er der. Så lenge den ikke har endret seg på 1-2 år har det ingen hast, så ta det på neste legebesøk. Anonymous poster hash: 82068...896 Jeg har sjekka den hos legen da jeg var der pga halsbetennelse. Han sa det er ingenting, men han kjente bare en gang på den, sånn litt. Hadde vi snakket noe seriøse saker så hadde den vel vært større og slik?
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #6 Skrevet 30. november 2016 Jeg har sjekka den hos legen da jeg var der pga halsbetennelse. Han sa det er ingenting, men han kjente bare en gang på den, sånn litt. Hadde vi snakket noe seriøse saker så hadde den vel vært større og slik? Jeg tror du engster deg for mye. Legen har sett på den og konkludert med at den ikke er farlig og den har ikke endret seg etter det. Endrer den seg så kan du få legen til å sjekke den på nytt. Har du helseangst? Anonymous poster hash: 82068...896
Sofiegj Skrevet 30. november 2016 Forfatter #7 Skrevet 30. november 2016 Jeg tror du engster deg for mye. Legen har sett på den og konkludert med at den ikke er farlig og den har ikke endret seg etter det. Endrer den seg så kan du få legen til å sjekke den på nytt. Har du helseangst? Anonymous poster hash: 82068...896 Hvordan kan legen bare si det? Han har ikke tatt bilde eller slikt av den. Bare kjente på den og størrelsen?
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #8 Skrevet 30. november 2016 Hvordan kan legen bare si det? Han har ikke tatt bilde eller slikt av den. Bare kjente på den og størrelsen? Fordi leger i utdannelsen sin lærer hva som er faretegn ved kuler, hudendringer, svulster og derfor kan ta gode avgjørelser på svært mye bare ved å kjenne og se på det aktuelle. Ikke noe av det du forteller er faresignaler. Føler du deg ikke trygg, bestill deg en time til en privat hudlege som kan sjekke den på nytt. Men anbefaler deg også å få hjelp for din helseangst. Snakk med fastlegen din om det. Anonymous poster hash: 82068...896
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #9 Skrevet 30. november 2016 Sofiegj? Det med helseangst er seriøst. Ta det opp med legen. Legen LER IKKE. Tvert i mot er legen meget forsteåelsesfull. I disse dager, med alt mulig som avisene skriver om som dreper oss, med alt mulig som alltid slås opp i stort er skadelig, med alt mulig av ting og tang som alle skriker opp om kan skade eller drepe oss, er det ikke rart at folk får helseangst. Ikke vær redd for å ta opp det med legen! Når det gjelder kulen, som allerede forklart av andre her, legen har både utdanning på dette og har sett flere eksempler på farlige svulster, på ting som faktisk er skadelig. Jeg hadde noe jeg mente var en føflekk som så bekymringsverdig ut. Det var visst ikke en føflekk, men ikke kreft heller. Legen så ikke et halvt sekund på det en gang, kastet bare så vidt et blikk på det. Jeg syntes heller ikke det var nok til å berolige, så jeg spurte legen. Som forklarte at hudkreft er mer sorte og vokser med en enorm fart. Han kunne fjerne flekken om jeg ville? Ehm, det høres ut som du vil skjære, spurte jeg. Ja, da skjærer jeg rundt og setter på en bandasje, forklarte han. Nei, da kan det være. Ikke noe farlig, ikke noe jeg trenger fjerne, ikke noe jeg gidder å få et sår for heller i så fall. Men altså, som sagt, legen kastet bare et raskt blikk på det, det var alt. For legen var det lett å se at det ikke var noe farlig. Dette er det legen jobber med hver dag og kan. Anonymous poster hash: 20ff5...2f4
Sofiegj Skrevet 30. november 2016 Forfatter #10 Skrevet 30. november 2016 Sofiegj? Det med helseangst er seriøst. Ta det opp med legen. Legen LER IKKE. Tvert i mot er legen meget forsteåelsesfull. I disse dager, med alt mulig som avisene skriver om som dreper oss, med alt mulig som alltid slås opp i stort er skadelig, med alt mulig av ting og tang som alle skriker opp om kan skade eller drepe oss, er det ikke rart at folk får helseangst. Ikke vær redd for å ta opp det med legen! Når det gjelder kulen, som allerede forklart av andre her, legen har både utdanning på dette og har sett flere eksempler på farlige svulster, på ting som faktisk er skadelig. Jeg hadde noe jeg mente var en føflekk som så bekymringsverdig ut. Det var visst ikke en føflekk, men ikke kreft heller. Legen så ikke et halvt sekund på det en gang, kastet bare så vidt et blikk på det. Jeg syntes heller ikke det var nok til å berolige, så jeg spurte legen. Som forklarte at hudkreft er mer sorte og vokser med en enorm fart. Han kunne fjerne flekken om jeg ville? Ehm, det høres ut som du vil skjære, spurte jeg. Ja, da skjærer jeg rundt og setter på en bandasje, forklarte han. Nei, da kan det være. Ikke noe farlig, ikke noe jeg trenger fjerne, ikke noe jeg gidder å få et sår for heller i så fall. Men altså, som sagt, legen kastet bare et raskt blikk på det, det var alt. For legen var det lett å se at det ikke var noe farlig. Dette er det legen jobber med hver dag og kan. Anonymous poster hash: 20ff5...2f4 Takk! Men legen jeg besøkte var en privatlege ikke en fastlege. Men ja han så eller kjente på den dingsen også sa han at det er ingenting. Men ved mer seriøse saker, blir ikke disse tingene større/vokser?
Sofiegj Skrevet 30. november 2016 Forfatter #11 Skrevet 30. november 2016 Fordi leger i utdannelsen sin lærer hva som er faretegn ved kuler, hudendringer, svulster og derfor kan ta gode avgjørelser på svært mye bare ved å kjenne og se på det aktuelle. Ikke noe av det du forteller er faresignaler. Føler du deg ikke trygg, bestill deg en time til en privat hudlege som kan sjekke den på nytt. Men anbefaler deg også å få hjelp for din helseangst. Snakk med fastlegen din om det. Anonymous poster hash: 82068...896 Hva mener du ingenting av det jeg nevner er faresignaler? Eneste jeg er usikker på er at den er hard, ellers er den bitteliten og ligger i hodebunnen
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #12 Skrevet 30. november 2016 Jeg gjentar, ingen her kan gi deg nærmere svar enn det du allerede har fått. Dette er andre tråden du har opprettet om dette på to dager. Da tror jeg at det beste er at du kommer deg til lege og får en ny vurdering. Da bør du samtidig be om hjelp for din helseangst, for når du bruker så mye energi på å bekymre deg over noe slikt så vil det gå utover livskvaliteten din på sikt. Bestill deg en legetime i morgen, ta opp det du kjenner i hodebunnen OG helseangsten din. Om du ikke tar tak i det med helseangsten så vil det trolig bare bli verre på sikt. Be legen om hjelp. Anonymous poster hash: 82068...896
Sofiegj Skrevet 1. desember 2016 Forfatter #13 Skrevet 1. desember 2016 Så dere hadde ikke brydd dere om den greien jeg nevner over? Grunnet?
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2016 #14 Skrevet 1. desember 2016 Nå er jeg helt sikker på at Leokim har fått seg ny bruker. Anonymous poster hash: 14f4f...a1d
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2016 #15 Skrevet 1. desember 2016 Nå er jeg helt sikker på at Leokim har fått seg ny bruker. Anonymous poster hash: 14f4f...a1d Det har jeg skjønt for lenge siden! 😏 Anonymous poster hash: 12585...273
Sofiegj Skrevet 4. desember 2016 Forfatter #16 Skrevet 4. desember 2016 Hei! Har noe som en kul i hodebunnen, eller vil egentlig ikke si en vanlig kul. Kanskje mer som en talgkjertel? Den er 2-3 mm kanskje, og sitter fast. Kan ikke sees, bare kjennes når jeg drar fingeren over. Merka den for 1-2 år siden og ikke forandra seg noe. Hva er dette fornoe? Tanker?
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #17 Skrevet 4. desember 2016 Tanker? Menneskekroppen er ikke lytefri, det dukker stadig opp små skjønnhetsfeil. En fettkul, en fylt talgkjertel, en føflekk, en rød prikk osv osv, det er helt normalt og som regel helt ufarlig. Ikke noe man trenger bruke negativ energi på. Du har en liten "ert" i hodebunnen, legen har kjent på den og konkludert med at dette er helt uskyldig og trenger ikke videre utredning. Da trenger du ikke tenke mer på dette. Det du bør gjøre er å snakke med legen om en henvisning til psykolog, på godt gammeldags norsk er du nok en hypokonder (helseangst heter det vel i dag). Det er vondt, fordi du hele tiden engster deg. Men angst er ikke reell fare, det er hjernen og kroppen din som lurer deg. Kroppen gir deg dine angstsymptomer uten at det er noen reel fare, du blir lurt av din egen hjerne. Men dette går det an å få hjelp med, og den hjelpen bør du skaffe deg. Anonymous poster hash: a3f8c...501
Sofiegj Skrevet 4. desember 2016 Forfatter #18 Skrevet 4. desember 2016 Menneskekroppen er ikke lytefri, det dukker stadig opp små skjønnhetsfeil. En fettkul, en fylt talgkjertel, en føflekk, en rød prikk osv osv, det er helt normalt og som regel helt ufarlig. Ikke noe man trenger bruke negativ energi på. Du har en liten "ert" i hodebunnen, legen har kjent på den og konkludert med at dette er helt uskyldig og trenger ikke videre utredning. Da trenger du ikke tenke mer på dette. Det du bør gjøre er å snakke med legen om en henvisning til psykolog, på godt gammeldags norsk er du nok en hypokonder (helseangst heter det vel i dag). Det er vondt, fordi du hele tiden engster deg. Men angst er ikke reell fare, det er hjernen og kroppen din som lurer deg. Kroppen gir deg dine angstsymptomer uten at det er noen reel fare, du blir lurt av din egen hjerne. Men dette går det an å få hjelp med, og den hjelpen bør du skaffe deg. Anonymous poster hash: a3f8c...501 Takker. Men greia er jo at legen såvidt kjente på den. Som om han ikke brydde seg da han sa at det er ingenting. Men om det hadde vært mer seriøse saker, så hadde vel kulen vokst? Når hadde du bekymret deg for erten?
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #19 Skrevet 4. desember 2016 Takker. Men greia er jo at legen såvidt kjente på den. Som om han ikke brydde seg da han sa at det er ingenting. Men om det hadde vært mer seriøse saker, så hadde vel kulen vokst? Når hadde du bekymret deg for erten? Jeg hadde aldri bekymret meg for erten, det er ikke en ting som ville bekymret meg rett og slett... En gang fikk jeg en stor svulst i magen, det begynte bekymre meg da den klemte på blæra så det ble ømt og vondt og når det var en hard ball i magen når jeg lå på ryggen. Da gikk jeg til lege, det ble tatt en ultralyd, og det var en cyste på 13 cm i diameter i magen min (heldigvis godartet). Da ble jeg litt bekymret, men en ert i huden bekymrer meg ikke, det ville jeg ikke gått til lege med i det hele tatt. Anonymous poster hash: a3f8c...501
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #20 Skrevet 4. desember 2016 Siden dette er bare tull fra hi: Det er sikkert kreft og du kommer til å ... innen en uke. Anonymous poster hash: f239e...204
Sofiegj Skrevet 4. desember 2016 Forfatter #21 Skrevet 4. desember 2016 Jeg hadde aldri bekymret meg for erten, det er ikke en ting som ville bekymret meg rett og slett... En gang fikk jeg en stor svulst i magen, det begynte bekymre meg da den klemte på blæra så det ble ømt og vondt og når det var en hard ball i magen når jeg lå på ryggen. Da gikk jeg til lege, det ble tatt en ultralyd, og det var en cyste på 13 cm i diameter i magen min (heldigvis godartet). Da ble jeg litt bekymret, men en ert i huden bekymrer meg ikke, det ville jeg ikke gått til lege med i det hele tatt. Anonymous poster hash: a3f8c...501 Ok takk, betryggende. Men leser jo støtt og stadig om kuler og ditt og datt, så du skjønner:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå