Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #1 Skrevet 30. november 2016 Vi får snart en valp og jeg har tenkt veldig mye på hvordan vi skal få løst en del problemstillinger på en best mulig måte for alle parter. I den forbindelse har jeg også lest mye på nett og i en del hundebøker. Nå tror jeg at jeg har en fin løsning, men greit å få noen synspunkter. Tanken er at den første tiden (3-4 ukene) er en av oss voksne med valpen så godt om hele tiden, men med gradvis opptrening på å være litt alene hjemme (maks en time i denne perioden og ingenting den første uken). Deretter må valpen kunne være litt og litt lenger alene hjemme til en makstid på ca 5 timer (når den er rundt 5 mnd). Så var det dette med å unngå at den skader seg selv, og ødelegger for mye når den er alene. Det jeg har tenkt da er følgende: Jeg kjøper inn en stor voksduk som jeg legger på gulvet i ene delen av stuen (vi har kjempestor stue). Oppå den setter jeg en innhegning laget av kompostgjerdeelementer, 8-10 elementer, slik at innhegningen blir på ca 7-8 kvadratmeter. Inni innhegningen setter jeg et stort plastbur (sånn i hardplast, men tar bort døren) som er innredet med tepper, og så en vannskål og noen leker og bamser. Når vi etter hvert går fra valpen tenkte jeg å gi den en "kong" eller noe tilsvarende som har lagt i fryseren litt og er fylt med for eksempel vom, leverpostei el som valpen kan kose seg med. Når vi er hjemme vil innhegningen alltid være åpen, men at vi da lukker den når vi ikke er hjemme. Jeg lurer på å bruke denne om natten også etter de første nettene (da tenkte vi å ha den på vårt soverom). Etter at valpen er ferdig med å felle tenner, klarer å gå skikkelig i trappene osv, tenker jeg vi kan ta bort grinden. Kanskje når den er rundt 5-6 mnd(?). Hva tenker dere erfarne hundefolk? Er dette en god ide? Anonymous poster hash: 03f1c...b25
vimsa3 Skrevet 30. november 2016 #2 Skrevet 30. november 2016 Ja men det kommer an på hvilken rase du har og. Kompostbinge er utrolig lett å velte. Jeg anbefaler ett rom ( bad, kjøkken, gjesterom, gang) hvor du kan kjøpe IKEA barnegrind til døren mye enklere og ikke minst sikrere. Den voksduken er nok noe jeg ikke hadde gjort den blir kloret og tygget opp😂. Ellers er det en bra tanke. Hilsen hundeoppdretter
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #3 Skrevet 30. november 2016 Til og med kaninen vår kommer ut av en slik binge altså, en vilter og ensom valp vil bryte seg ut på et øyeblikk.... Anonymous poster hash: 83ade...9b8
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #4 Skrevet 30. november 2016 Et rom som egner seg har vi egentlig ikke, men jeg kan godt kjøpe inn valpegrind i stedet, det er ikke noe problem Det var bare så veldig mange som anbefalte dette i stedet og hadde god erfaring med det da jeg leste på nett. Valpen er en blanding av litt forskjellig (puddel, labrador, spaniel ol), og vil sannsynligvis ikke bli så stor, omtrent 43-44 cm høy som voksen). HI Anonymous poster hash: 03f1c...b25
HvittHus Skrevet 30. november 2016 #5 Skrevet 30. november 2016 Ville gått for noe litt mer solid enn kompostbingeelementene. De er ikke spesielt solide og kan lett forseres for en aktiv valp. Valpen min hadde lett klatret over disse, så her brukte vi de kun til å stenge av dører og rom mens vi var til stede. Og så ville jeg tatt bort alt som kan rives, tygges eller slites i stykker. Altså bamser, koseting, tepper og voksduk. Stoffbiter og lignende kan havne i valpemagen og det er ikke bra. Ellers ser det ut som dere har en grei plan.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #6 Skrevet 30. november 2016 Ville gått for noe litt mer solid enn kompostbingeelementene. De er ikke spesielt solide og kan lett forseres for en aktiv valp. Valpen min hadde lett klatret over disse, så her brukte vi de kun til å stenge av dører og rom mens vi var til stede. Og så ville jeg tatt bort alt som kan rives, tygges eller slites i stykker. Altså bamser, koseting, tepper og voksduk. Stoffbiter og lignende kan havne i valpemagen og det er ikke bra. Ellers ser det ut som dere har en grei plan. Kan du anbefale et gjerde som er solid nok? Og kan ikke valpen ha noe mykt å ligge på inne i buret en gang? Hva med sauskinn for eksempel? HI Anonymous poster hash: 03f1c...b25
Kjerringa med agurken Skrevet 30. november 2016 #7 Skrevet 30. november 2016 http://www.jollyroom.no/search?text=Babydan%20flex Med disse kan du utvide oppholdsområdet til hunden.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #8 Skrevet 30. november 2016 http://www.jollyroom.no/search?text=Babydan%20flex Med disse kan du utvide oppholdsområdet til hunden. Takk! De var fryktelig dyre da, for bare noen måneder. Kanskje lete litt på finn.no også? HI Anonymous poster hash: 03f1c...b25
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå