Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #1 Skrevet 30. november 2016 Hvis barnet kaster opp bittelitt en enkelt gang, spiser like etterpå og er i fin form hele resten av dagen? Hjemme i 2 dager eller holder det med en dag i slike tilfeller? Anonymous poster hash: 91386...aa3
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #2 Skrevet 30. november 2016 Pleier barnet å kaste opp litt innimellom? Har han spist noe uvanlig? Jeg hadde holdt hjemme om alt var som det skulle, man vet jo aldri. I tillegg er det tiden for omgangsyke, så mulig det faktisk er det. Kjipt å smitte andre. Anonymous poster hash: d38ad...dca
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #3 Skrevet 30. november 2016 Hos oss er det omgangssyke, ikke bare noe vi kaller det. Barnet vårt kaster aldri opp uten omgangssyke, og han kaster bare opp én gang når han har det. Men noen barn har lett for å kaste opp f.eks. pga hoste eller om de spiser for mye, og da er det jo ikke omgangssyke. Anonymous poster hash: bc797...c71
Appelsinpiken Skrevet 30. november 2016 #4 Skrevet 30. november 2016 Hos oss er ikke det omgangssyken. Men vi har "lettspydde" barn.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #5 Skrevet 30. november 2016 Nei. Omgangssyken her i huset er uten unntak en episode med flere runder oppkast, gjerne over flere dager. Å kaste opp kan skje, og om barnet er i fin form etterpå og holder på maten er det ikke det (her hjemme). Anonymous poster hash: 73c0d...fb0
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #6 Skrevet 30. november 2016 Nei. Omgangssyken her i huset er uten unntak en episode med flere runder oppkast, gjerne over flere dager. Å kaste opp kan skje, og om barnet er i fin form etterpå og holder på maten er det ikke det (her hjemme). Anonymous poster hash: 73c0d...fb0 [/acr Så om barnet ditt bare kaster opp en gang så sender du i barnehagen uansett? Selv om du ikke vet det er smittsomt? Anonymous poster hash: c0a3a...00a
Plutselig_gravid Skrevet 30. november 2016 #7 Skrevet 30. november 2016 Jeg kaller det omgangssyke uavhengig av antall ganger oppkast og allmenntilstand. Vi har omgangssyken i huset nå. Ene barnet kastet opp en gang. Ingen feber og spist som normalt. Jeg og andre barnet mitt har kastet opp i 2 døgn nå. Kommer ut begge ender. Vi begynner å komme oss nå. Min samboer var dårlig i går, men han hadde kun diare. I barnehagen vår er det forøvrig 24 timers karantene ved oppkast og 48 timer ved diare. Ved epidemier gjelder 48 timersregelen, men da kommer det opp lapp i barnehagen.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #8 Skrevet 30. november 2016 Ja, jeg gjør det. Men jeg har barn som aldri kaster opp med mindre de er syke. Søsteren min som har en sønn med reflux og en helt vannvittig brekningsrefleks gjør det ikke. Sønnen hennes brekker seg av lukter, av smaker, av å hoste, av en for stor matbit osv osv. Han gikk fra å være en sprutgulpende baby til en gutt som kaster opp rett som det er. Men han er jo ikke syk... Anonymous poster hash: cf3c1...cf3
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #9 Skrevet 30. november 2016 Hun har hatt omgangssyke før og da kastet hun opp skikkelig, flere ganger og var dårlig. Dette var liksom bare som et oppstøt og dura videre som ingenting. Hun har ikke pleid å gjøre slik før, men det har hendt at det har kommet opp litt hvis hun skriker mye. Har blitt veldig aktiv og snurrer rundt i ett sett på tom mage (før frokost) så jeg tenkte det kanskje var derfor. Hun er jo uansett hjemme i dag (dette skjedde kl 06.30), men jeg tenker at hvis hun er helt frisk i dag så skulle det være ok å gå i bhg i morgen? Hun har vært på do og hadde helt vanlig avføring også. Anonymous poster hash: 91386...aa3
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #10 Skrevet 30. november 2016 Det kommer an på settingen og hvilket barn det er snakk om. 14-åringen kan kaste opp fordi han overspiser, men da er det alltid om kvelden i så fall. Skjer ikke så ofte, men det hender. Han kaster da bare opp en gang. Ved omgangssyke kaster han alltid opp mange ganger og er syk i flere dager. 12-åringen kaster aldri opp med mindre han har omgangssyken, og da kaster han bare opp en gang og så ferdig med det. Han er helt fin igjen like etterpå, kanskje litt slapp. 9-åringen har migrene og kaster derfor en del opp pga. dette, men da har han som regel vondt i hodet også, så det er ganske lett å skille fra omgangssyken. 7-åringen kaster sjeldent opp, men hun har gjort det et par ganger uten at det har vært omgangssyke. Når hun har omgangssyken kaster hu alltid opp mange, mange, mange ganger, får diare og blir kjempesyk. Så om hun kastet litt opp en morning hadde jeg tenkt at det var noe annet. Anonymous poster hash: f3cb2...90c
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #11 Skrevet 30. november 2016 Hos oss er det omgangssyke, ikke bare noe vi kaller det. Barnet vårt kaster aldri opp uten omgangssyke, og han kaster bare opp én gang når han har det. Men noen barn har lett for å kaste opp f.eks. pga hoste eller om de spiser for mye, og da er det jo ikke omgangssyke. Anonymous poster hash: bc797...c71 Sånn er det her også. Dessuten blir vi voksne også dårlige, uten unntak. Og vi blir mye dårligere enn barna. Så det er ingen tvil om at det er smittsomt = hjemme 48 timer. Anonymous poster hash: 33b41...16b
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #12 Skrevet 30. november 2016 Ja hvis dere også blir dårlige så er det jo selvsagt omgangssyke. Her er det snakk om en unge som kasta opp/gulpa opp litt over en munnfull i dag morges og lekte videre som ingenting. Spist, lekt og vært helt som vanlig. Da kaller jeg det ikke omgangssyke. Anonymous poster hash: 91386...aa3
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #13 Skrevet 30. november 2016 Jeg kastet opp en gang sist omgangssyke. Gikk ned 3 kg. Kan ikke akkurat si at jeg bare kastet opp og var grei etterpå akkurat. Gangen før der kastet jeg opp 7 ganger på 3 timer. De kommer i forskjellige varianter. Jeg var like syk begge gangene. Anonymous poster hash: e53d5...6e7
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #14 Skrevet 30. november 2016 Da snakker du med barnehagen om hva de tenker. Hører om det er noen andre barn som har kastet opp, evt om dere har vært sammen med andre som kan ha vært/blitt syk.Også tenker jeg jo litt på om det var en brekning eller flere. Om det var kun en brekning, ville jeg kanskje bare tenkt gulp, men om det var flere brekninger, er det jo magen som vil ha ut noe.Når jeg får omgangssyke kaster jeg opp en "runde", har kun skjedd 1 gang siden jeg kan huske at jeg har kastet opp flere ganger på samme dag. Jeg personlig og mine barn lever etter 48 timers regelen. Både med oppkast og diare. Anonymous poster hash: 2c444...974
Mamma_til_2 Skrevet 30. november 2016 #15 Skrevet 30. november 2016 Man merker det på opplastet om det er omgangssyke eller barnet bare har spist mye, er det surt og lukter ekstremt så kommer det fra magesekken og da kaller jeg det omgangssyke barnet må hjem og bli der i 48t, er det rett etter måltid og det bare er maten fra måltidet og barnet er fint etterpå så ser jeg det an før jeg ringer etter foreldre i bhg. Dette praktiserer jeg hjemme og.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå