Gå til innhold

Julaften, svigermor ble litt småsur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ble bestemt over mitt hode at vi skal feire julaften hos svigers sammen med svigerinne og hennes familie.

Jeg er ikke alt for glad i min svigerinne men tenkte at jeg kunne klare denne ene kvelden.

Svigerinnen bor i samme hus som svigers. Men jeg vet jo at det aldri blir så "enkelt" når man skal noe sammen med svigerinnen. Har utallige eksempler på det.

I kveld kom svigermor innom. Hun kunne da fortelle at min svigerinnes svigerforeldre også skulle komme. Da fikk jeg nok og sa at vi måtte tenke litt på hva vi gjør på julaften. Svigermor ble selvsagt sur.

Mannen og jeg kan ikke fordra min svigerinnes svigerfar. Hittil har det gått greit siden vi kun har møttes i bursdagsselskaper hos svigerinnen. Siden disse har vært på sommeren har man hatt muligheten til å veksle på å være ute og inne og dermed hatt lett for å unngå hennes svigerfar. Nå vil vi bli nødt til å sitte i samme lille stuen fra kl 16 og utover til vi skal hjem.

Denne mannen er egentlig det meste av det jeg ikke kan fordra. Kverulerende, vet alt best, gjerrig, styrende, provoserende osv. Konen hans er verdens søteste og jeg fatter ikke at hun holder ut med han.

Min mann og jeg har nå funnet ut at vi holder oss hjemme. For alt vi vet så kommer det flere. Tendensen er jo alt i gang. Kommer det noen med barn så blir vårt barn holdt utenfor av vår niese. Sånn er det alltid i familieselskaper eller om vi drar på besøk. På julaften nekter jeg at vårt barn skal bli frosset ut og ha det kjipt. Det er også bare 1 år mellom barna. 11 og 12 år er de. Niesen kan også fint sette seg til å spille spill på mobilen og nekte å gjøre noe annet, mens andre ganger så vil hun leke.

Gjør vi galt i å holde oss hjemme? Det blir oss 3 og en stille og rolig kveld med null stress og bare kos.

Har ikke snakket med vårt barn om dette. Burde vi det før vi tar en endelig avgjørelse, la barnet være med på å bestemme?

Anonymous poster hash: efd95...1b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som en god plan for en rolig og fin kveld. Vi feirer heller ikke jul hos svigers pga drama. Orker ikke det på julaften med barn.

Anonymous poster hash: 45903...a66

Skrevet

Tror dere får det fint hjemme, jeg. Ikke overlat ansvaret for julefeiringen til datteren deres. Kan hende hun bare gir det svaret som hun tror dere ønsker at hun skal gi. Bestem dere for hva dere gjør, og så forteller dere det til henne etterpå. Fokuser på alt som kan bli ekstra koselig med den julefeiringen.

Anonymous poster hash: 3a7e6...ebd
Skrevet

Nyt roen i eget hjem. God plan, men ikke la barnet måtte ta avgjørelsen.

Anonymous poster hash: 7b711...693

Skrevet

Helt enig, det er ikke en avgjørelse et barn skal være med på å ta. Jeg hadde blitt hjemme med god samvittighet.

Skrevet

Høres veldig kjedelig ut for barnet deres å bare være sammen med dere to på julaften. Blir ikke mye annerledes fra en vanlig hverdag da. Ikke noe høytidsstemning - kan likegjerne gå i joggebukse og spille på iPad.

Anonymous poster hash: b39fd...093

Skrevet

Høres veldig kjedelig ut for barnet deres å bare være sammen med dere to på julaften. Blir ikke mye annerledes fra en vanlig hverdag da. Ikke noe høytidsstemning - kan likegjerne gå i joggebukse og spille på iPad.

Seriøst? Vi er bare oss to voksne med barnet og vi har en veldig koselig julaften sammen. Pynter oss med finklær. Og koser oss med besøk av Julenissen, julestrømpene, Disney juleepisoder på tv, middag uten stress og ikke minst gaveåpning uten stress.

Anonymous poster hash: 1fcee...ea4

Skrevet

Hmmm, jeg er vokst opp med julaften i eget hjem og syns det var riktig høytidelig og stemningsfullt. Vi hadde ikke masse besøk og var heller ikke andre gjester på julaften. Det syns jeg var fantastisk og slik gjør vi det i vårt hjem. For MEG er det tristere å skulle være Andres gjester på julaften. Det blir nok hva man gjør det til...

Anonymous poster hash: a4d60...65e

Skrevet

Hjelpes, det går da helt fint å dekke fint bord, pynte seg og spise ordentlig julemiddag selv om man er få.

Litt stusselig for jenta kan det nok bli, men heller det enn fullt drama og en trasig julefeiring for alle.

Skrevet

Stakkars deg som ikke kan se for deg noe annet enn det. Håper for dine barns skyld at du aldri trenger å komme i den situasjonen at dere bare blir foreldre og barn på julaften, for det høres trist ut.

Skrevet

Her har du en som ikke respekterer sine foreldre. Foreldre alene er ikke godt nok.. for deg

Anonymous poster hash: 8f268...b48

Skrevet

Høres det bedre ut med masse drama og å bli utestengt av søskenbarn på julaften? Det får deg i skikkelig julestemning?

Anonymous poster hash: aabd1...d90

Skrevet

Barnet mitt har tidligere når det hørte at hi skulle være med svigers og svigerinne sagt at han ville være hjemme siden vi ikke kan ta med hunden dit. Barnet er veldig hjemmekjært.

Akkurat nå ser det ut til at vi blir hjemme. Har tidligere vært bare oss på julaften og vi har kost oss vi.

Jeg har til og med vært alene på julaften og kost meg masse. Det var før mann og yngste barnet kom.

Anonymous poster hash: efd95...1b6

Skrevet

Å være hjemme alene med mann og barn på julaften er det beste i verden! Så deilig å ha fokus på hverandre, pynte oss, pynta bord, god middag, åpne gaver i vårt eger tempo, ta kvelden for oss slik vi ønsker og høre på julesanger <3 Ååå, nå gleder jeg meg til jul! :)

Anonymous poster hash: d14f2...92b

Skrevet

Jeg hadde ikke latt barna bestemme, men jeg hadde latt hennes ønske bety mye i forhold til avgjørelsen.

Skrevet

Vi feiret jul hjemme i alle de år, og det var ekstra stas når pappa kledde på seg dressen, da han kun brukte den ved spesielle anledninger. Det var god tid til oss alle, masse kjærlighet og fine samtaler. Ingen voksne som skulle oppdatere seg på "siste nytt" og var utilgjengelige for oss barna. Vi kunne pakke ut julegavene, og teste ut de, akkurat slik vi ville, fordi det var ikke noen andres hjem, så vi måtte ikke følge noen "andres regler".

Vi feiret jul borte et år, da mormor var blitt enslig, som barn ble det ei skikkelig ille jul. Man bråket for mye og det var mye irettesetting, de voksne var "opptatte" med seg selv. Vi fikk ikke teste gavene og måtte sitte "pent". Husker også at mamma og pappa tok oss hjem først av alle den julaften, og fortalte oss at om mormor ønsket, kunne hun få komme hjem til oss på julaften i stedet. Og slik ble det heldigvis.

Jeg gleder meg til jul hvert år, fordi jeg har bare gode opplevelser fra det. Og når jeg får meg en egen liten familie. Så skal jeg feire hjemme.. uten å stappe huset fult. Jula er for barna, og på julaften vil jeg være tilgjengelig for mine barn og min mann, ingen andre. Jeg har ikke hatt dårlig samvittighet for å ha blitt hjemme.

Anonymous poster hash: ccc2e...cc8
Skrevet

Hadde definitivt vært hjemme, men ikke latt barnet ta avgjørelsen. Drama på julaften hadde jeg ikke orket. Helt herlig å feire julaften hjemme hos seg selv uten for mye kjas og mas.

Anonymous poster hash: 0d71f...cec
Skrevet

Vi feirer alltid julaften hjemme alene da foreldrene mine vil ha alle barn ig barnebarn hjem til seg (10 barnebarn) så vi takker pent nei hvert år.

Men vi har juleselskap nesten alke andre dager i jula, inviterer til to selv og går i flere middager så slekta får vi møtt mer enn nok.

Julaften koser vi oss, besteforeldre kommer innom på formiddagen på grøt. Vi pynter oss, har dekket flott bord og huset er juleklart. Et år ville 10 åringen gå i pysj hele kvelden (de får ny hver julaften morgen), det fikk han!

Vi spiser og koser oss. Så åpner vi gaver, ofte stopper vi litt og spiser kaker/dessert og leker med gaver før vi fortsetter åpningen.

Etterpå bygges lego, vi spiser godteri og kaker, tester gaver og rydder. Så spiller vi brettspill (får alltid nytt hver jul). Ungene tar bed madrass i stua og sovner på gulvet under juletreet når de vil.

Neste morgen våkner de til rester på bordene og koser seg med julestemningen som er i huset når man har vært der på kvelden før!

Lillejulaften har vi besøk av hele slekta hos oss, 1. Juledag er det middag hos svigers, 2.dag hos mine foreldre osv.

Anonymous poster hash: f4df7...2ca

Skrevet

Før mine foreldre skilte seg feiret vi kun som kjernefamilie. I romjula fulgte juleselskaper for begge sidene på forskjellige dager (heldigvis hadde ene slekta tradisjon for andre dag, og den andre for gløgg og kaker på ettermiddagen tredje juledag). Etter de skilte seg bodde min far hos sine foreldre i mange år, så vi var der annethvert år. Hos mamma var det bare oss tre. Det året morfar døde var vi hos mormor sammen med brødrene til mamma og deres familier. En helt annen kant av landet. Det husker jeg kun som kaos. De stille og rolige familiejulene er de jeg husker med flest gode minner. Vi pyntet oss alltid, åt julemiddag på finservise og åpnet pakker i eget tempo, før vi satte oss og spilte brettspill og så en julefilm.

Etter jeg fikk barn har jeg feiret to ganger med svigers (det ender ALLlTID med sure miner fra noen, som må ignoreres, barn som gråter, pakker som åpnes for sent for barna - som gråter enda mer). I fjor feiret vi hjemme (med toåring og baby), og til og med mannen, som aldri hadde hatt en slik jul før, synes det var deilig. Det blir slik i år også. Det blir slik hvert år til svigers har kvittet seg med hundene (mannen har kraftig astmatisk allergi), svigerforeldrene mine kommer hit alene (min mann har to søstre med samboer, og vi har rett og slett ikke plass til alle i vår leilighet) eller vi får et større sted å bo. De er alle inviterte på kaker og kaffi en annen dag altså.

Juleaften med kjernefamilien kan gjøres spesielt det:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...