Anonym bruker Skrevet 29. november 2016 #1 Skrevet 29. november 2016 Som overskriften sier. Hvor mange ganger kan man egentlig tilgi før man går? Om din man gjør noe du har nulltolleranse for (eks utroskap, økonomisk utroskap, rusmisbruk) ? Anonymous poster hash: c4433...6fa
Anonym bruker Skrevet 29. november 2016 #2 Skrevet 29. november 2016 "Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me". Blir det ikke bedring etter første gangen så ville det vært kroken på døra her. Anonymous poster hash: 34d4e...825
Superdolly Skrevet 29. november 2016 #3 Skrevet 29. november 2016 Man kan ikke vite slik før man står oppe i situasjonene. Men samtidig tenker jeg at hvis han skulle gjort noe jeg har nulltoleranse for, ville det ikke blitt flere sjanser. Er det ikke det nulltoleranse betyr? Greit nok at man velger å tilgi f.eks. utroskap og gi ham en sjanse til, men da har man ikke nulltoleranse. Mener jeg.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2016 #4 Skrevet 29. november 2016 Har man nulltoleranse går man første gang, da tåler man ikke et slikt svik noen ganger. Av tingene du nevner: -utroskap, det kunne jeg nok tilgitt. Kommer litt an på omstendighetene -økonomisk utroskap, det hadde jeg hatt vanskeligere for å tilgi. Da blir hele familien skadelidende og det hadde jeg tålt dårlig. -rusmisbruk. Absolutt nulltoleranse, hadde gått første gang og koblet inn barnevern og politi med tanke på rustester før evt samvær osv Anonymous poster hash: 67ed6...fd0
Anonym bruker Skrevet 29. november 2016 #5 Skrevet 29. november 2016 Umulig å svare på... Anonymous poster hash: f7223...47e
Anonym bruker Skrevet 29. november 2016 #6 Skrevet 29. november 2016 Har man nulltoleranse går man første gang, da tåler man ikke et slikt svik noen ganger. Av tingene du nevner: -utroskap, det kunne jeg nok tilgitt. Kommer litt an på omstendighetene -økonomisk utroskap, det hadde jeg hatt vanskeligere for å tilgi. Da blir hele familien skadelidende og det hadde jeg tålt dårlig. -rusmisbruk. Absolutt nulltoleranse, hadde gått første gang og koblet inn barnevern og politi med tanke på rustester før evt samvær osv Anonymous poster hash: 67ed6...fd0 Om det skjedde 1 gang også? Anonymous poster hash: c4433...6fa
Anonym bruker Skrevet 29. november 2016 #7 Skrevet 29. november 2016 Jeg hadde en kjæreste som var utro. Og jeg hadde som du skrev nulltoleranse så det var ut døra med en gang. Ikke aktuelt å tilgi. Nå er jeg gift og har barn. Kan ikke se for meg at han skulle være utro. Jeg vil ha mer sex enn han, men blitt vant til det nå så om han da hadde hatt overskudd til mer sex med en annen vet jeg faktisk ikke om jeg kunne tilgitt det. Kunne ikke tilgitt økonomisk utroskap. Hva mener du med rusmisbruk? Om han hadde blitt alkoholiker hadde jeg skaffet han hjelp og hadde han brukt narkotika hadde han blitt annmeldt. Kunne kanskje tatt han tilbake om det var alkohol og det ikke hadde gått ut over meg eller ungene og han hadde det under kontroll etter behandling( en gang og ikke om han gjorde samme feilen igjen). Anonymous poster hash: 15c2a...8d4
*Miss Marple* Skrevet 29. november 2016 #8 Skrevet 29. november 2016 Nulltoleranse er jo akkurat det og jeg hadde ikke gitt flere sjanser på det, men ikke alt hi nevner er grunn for meg å bryte forholdet.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2016 #9 Skrevet 29. november 2016 Matteus 18:22. Anonymous poster hash: cf391...450
Anonym bruker Skrevet 29. november 2016 #10 Skrevet 29. november 2016 Matteus 18:22. Anonymous poster hash: cf391...450 Å skulle tilgi syv ganger sytti ganger er oppskriften på å bli utnyttet grovt! Om man skal ta deg alvorlig på dette så mener du med andre ord at det er helt greit om mannen din er utro nærmere 500 separate ganger, først da har han tråkket over grensen for hva du aksepterer. Det er nesten 500 ganger hvor du utsettes for risiko for å bli smittet av mer eller mindre alvorlige seksuelt overførbare infeksjoner. Det innebærer at mannen kan ruinere deg og familien gang på gang på... nesten 500 ganger før du ville sagt at nok er nok. Og det innebærer også at du ville akseptert at mannen ruset seg slik at det gikk ut over familien 500 ganger før du ville avsluttet forholdet. Mener du dette? Eller kommer det en hel masse modifikasjoner i din enkle, men bastante henvisning til det bibelsitatet? Om du mener det seriøst så mener jeg det er oppskriften på omsorgssvikt om det er barn inne i bildet, eller oppskriften på å bli grovt utnyttet og psyket ned. Anonymous poster hash: 6e097...50d
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #11 Skrevet 30. november 2016 Amen!! Anonymous poster hash: ff2f0...626
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #12 Skrevet 30. november 2016 Utroskap er kroken på døra, første gang, for evig og alltid. Økonomisk "utroskap", er å overgi full kontroll på pengene til meg. Kommer også an på hvor store summer det dreier seg im, og hva det er brukt til. Rus, kommer jo an på hvilket rusmiddel, hvor ofte, og innvirkning. Vi drikker av og til både øl, vin og drinker. Ikke særlig ofte, vi går av og til ut, og det hender at vi da kan være litt redusert på søndagen. Han kanskje litt mer enn meg. Hadde det vært snakk om illegale rusmidler, så hadde jeg godtatt mer om det var hjemmedyrkede blader, enn om det var hardere stoffer kjøpt hos kriminelle langere. Ved siste hadde jeg tilgitt en gang, så kroken på døren. Anonymous poster hash: 4e383...b3f
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #13 Skrevet 30. november 2016 Å skulle tilgi syv ganger sytti ganger er oppskriften på å bli utnyttet grovt! Om man skal ta deg alvorlig på dette så mener du med andre ord at det er helt greit om mannen din er utro nærmere 500 separate ganger, først da har han tråkket over grensen for hva du aksepterer. Det er nesten 500 ganger hvor du utsettes for risiko for å bli smittet av mer eller mindre alvorlige seksuelt overførbare infeksjoner. Det innebærer at mannen kan ruinere deg og familien gang på gang på... nesten 500 ganger før du ville sagt at nok er nok. Og det innebærer også at du ville akseptert at mannen ruset seg slik at det gikk ut over familien 500 ganger før du ville avsluttet forholdet. Mener du dette? Eller kommer det en hel masse modifikasjoner i din enkle, men bastante henvisning til det bibelsitatet? Om du mener det seriøst så mener jeg det er oppskriften på omsorgssvikt om det er barn inne i bildet, eller oppskriften på å bli grovt utnyttet og psyket ned. Anonymous poster hash: 6e097...50d Nå var det ikke jeg som siterte bibelen. Men jeg vil bare trekke frem at tilgivelse og aksept ikke er det samme. Jeg ville aldri akseptert hverken utroskap eller rusmisbruk feks, og jeg hadde tatt med meg barna og reist, eller sendt mannen på dør dersom noe sånt hadde skjedd. Hadde han derimot kommet til meg senere og fått orden på livet sitt, innsett egne feil og bedt meg om tilgivelse, så hadde jeg nok kunnet gitt ham det. Akseptere det han hadde gjort ville jeg likevel aldri. Og at jeg hadde tilgitt ville heller ikke plent betydd at jeg hadde tatt ham tilbake. Men det ville betydd at jeg hadde vært ferdig med saken og ikke holdt det imot ham lengre. ...og alt tenker jeg har å gjøre med hvordan han ber om tilgivelse. Er det ektefølt og innser han egne feil og legger seg flat og viser tydelig at han ønsker å forandre seg/klarer å forandre seg - da kunne jeg nok tilgitt flere ganger. Anonymous poster hash: 70f2f...602
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #14 Skrevet 30. november 2016 Nå var det ikke jeg som siterte bibelen. Men jeg vil bare trekke frem at tilgivelse og aksept ikke er det samme. Jeg ville aldri akseptert hverken utroskap eller rusmisbruk feks, og jeg hadde tatt med meg barna og reist, eller sendt mannen på dør dersom noe sånt hadde skjedd. Hadde han derimot kommet til meg senere og fått orden på livet sitt, innsett egne feil og bedt meg om tilgivelse, så hadde jeg nok kunnet gitt ham det. Akseptere det han hadde gjort ville jeg likevel aldri. Og at jeg hadde tilgitt ville heller ikke plent betydd at jeg hadde tatt ham tilbake. Men det ville betydd at jeg hadde vært ferdig med saken og ikke holdt det imot ham lengre. ...og alt tenker jeg har å gjøre med hvordan han ber om tilgivelse. Er det ektefølt og innser han egne feil og legger seg flat og viser tydelig at han ønsker å forandre seg/klarer å forandre seg - da kunne jeg nok tilgitt flere ganger. Anonymous poster hash: 70f2f...602 Det er tydelig hva HI mener med å tilgi i denne tråden - "Hvor mange ganger kan man egentlig tilgi før man går?" Ellers er jeg enig i deg i den bokstavelige tolkningen av å tilgi her, og at jeg kunne nok også f.eks. tilgitt utroskap etter en stund, men jeg hadde aldri tatt han tilbake. Tilgivelse i den forstand handler vel mer om å komme seg videre fra en vond situasjon, la være å bære nag osv, og det kan man fint gjøre uten å fortsette forholdet. Men det var ikke det svaret HI var ute etter. Anonymous poster hash: 4f734...f06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå