Anonym bruker Skrevet 29. november 2016 #1 Skrevet 29. november 2016 Hei. Jeg lurte på om det er noen andre som har erfaring med at de blir deprimerte av amming. Jeg ammet ikke min første - ingen problemer med min mentale helse, mellomste han ammet jeg og jeg fikk en del problemer med selvmordstanker og ble veldig deprimert. Jeg kuttet ut ammingen, og var tilbake til normal mental tilstand ila få dager. Jeg ammer nå mitt tredje barn, og sliter veldig med selvmordstanker. Jeg tenker nesten utelukkende på å dø. Jeg syns det er forferdelig tungt, for jeg vet at dette ikke er meg. Jeg er ikke egentlig deprimert, om dere skjønner. Jeg blir også deprimert om jeg går på hormonbasert prevensjon. På HS mener de at det ikke har sammenheng med ammingen, og at amming forebygger depresjon. Men jeg tror min mentale tilstand kan linkes til ammingen. Jeg har noen dager nå brukt mye mme, og det føles bedre i hodet. Noen andre med lignende erfaring? Anonymous poster hash: 76330...fec
Anonym bruker Skrevet 29. november 2016 #2 Skrevet 29. november 2016 Har ikke noen erfaringer, men vil bare si: Kutt ut ammingen NÅ! Anonymous poster hash: 3dcae...9d3
Anonym bruker Skrevet 29. november 2016 #3 Skrevet 29. november 2016 Følte meg veldig fanget når jeg måtte amme 24/7 så ble hvertfall deprimert. Men kutt ut ammingen, evnt pump Anonymous poster hash: 40161...5a7
Anonym bruker Skrevet 29. november 2016 #4 Skrevet 29. november 2016 Er jo bare å gå over på flaske om du tror det er årsaken, er ingen tvang om å amme. Noen syns det er beste å amme, andre passer det best med flaske. Anonymous poster hash: f57db...45f
Anonym bruker Skrevet 29. november 2016 #5 Skrevet 29. november 2016 Uten at jeg kan noe om det så synes jeg ikke det høres så rart ut. Er jo mye hormoner i sving når man ammer. Jeg tenker at helsesøsteren din burde skjerpe seg, og forstå alvoret i situasjonen. Søk hjelp og kutt ut ammingen! Ikke verdt å ta noen sjanser!! Håper du får den hjelpen du trenger og at det ordner seg for deg! <3 Anonymous poster hash: de9eb...549
Anonym bruker Skrevet 29. november 2016 #6 Skrevet 29. november 2016 Interesant diskusjon. Jeg hadde selv fødselsdepresjon og den største bedringen i depresjonen kom etter ammeslutt. Jeg sliter fortsatt litt men er ganske bra nå. Har ikke tenkt at ammingen kunne ha en sammenheng. Nå gikk ammingen lekende lett for meg. Ingen utfordringer og masse melk. Hadde jeg slitt med ammingen hadde jeg nok garantert tenkt det kunne ha en sammenheng med depresjonen. Anonymous poster hash: 865b4...fd2
Anonym bruker Skrevet 29. november 2016 #7 Skrevet 29. november 2016 Interesant diskusjon. Jeg hadde selv fødselsdepresjon og den største bedringen i depresjonen kom etter ammeslutt. Jeg sliter fortsatt litt men er ganske bra nå. Har ikke tenkt at ammingen kunne ha en sammenheng. Nå gikk ammingen lekende lett for meg. Ingen utfordringer og masse melk. Hadde jeg slitt med ammingen hadde jeg nok garantert tenkt det kunne ha en sammenheng med depresjonen. Anonymous poster hash: 865b4...fd2 Tilleggsinfo. Jeg også hadde tanker om å dø. Jeg tenkte ikke på selvmord direkte, men at det hadde vært greit om jeg døde. Anonymous poster hash: 865b4...fd2
Anonym bruker Skrevet 29. november 2016 #8 Skrevet 29. november 2016 Kan det hende ammingen utløser dårlige minner fra barndommen? Jeg er helt enig med HS,amming fører ikke til depresjon i seg selv. Det kan hende du forbinder det med noe som skjedde i livet ditt. Anonymous poster hash: 6d33f...134
Gjest Darwinia:-) Skrevet 29. november 2016 #9 Skrevet 29. november 2016 (endret) Jeg er "ammenazi", holder på å utdanne meg til ammehjelper og er veldig FOR amming. Men i ditt tilfelle skjønner jeg virkelig at du vurderer å slutte. Har du snakket med fastlegen din? Amming forebygger depresjon, det er FAKTA....på populasjonsnivå. Som alt annet i verden finnes det individuelle forskjeller. Jeg ser ikke bort ifra at det finnes individer som kan reagere negativt på de hormonelle endringene som oppstår etter et svangerskap. Det kan også være bakenforligende årsaker som i kombinasjon med amming utløser en depresjon. Vil oppfordre deg til å ta kontakt med ammehjelpen.no 😊 De er utrolig flinke. De kommer IKKE til å oppfordre deg til å fortsette ammingen for enhver pris. Et av målene deres er at INGEN skal amme fordi de føler seg presset til det, så du skal ikke være redd for å ta kontakt selv om du ønsker å slutte. De kan også hjelpe deg med avvenningen hvis/når det kommer til det. Endret 29. november 2016 av Darwinia:-)
Anonym bruker Skrevet 29. november 2016 #10 Skrevet 29. november 2016 Det er vel ikke utenkelig at amming kan gi depresjon. Men det er ikke sikkert det bare er hormonelt. Å produsere melk krever energi og tar vitaminer og mineraler ut av din kropp. Så før du kutter helt ut, så forsøk å ta ekstra vitaminer en periode. Særlig omega 3, D og B vitamin er viktig. Jeg tar 40 mcg d-vitamin daglig. Man skal ikke ha for mye av det, men det skal store mengder til før det blir for mye, så en god dose er greit å få i seg. Ellers er det viktig å spise riktig, sunt og variert, få nok søvn og ikke stresse. Anonymous poster hash: 614fa...93e
Blondzilla Skrevet 29. november 2016 #11 Skrevet 29. november 2016 Jeg ble veldig deprimert av å amme, men så fikk jeg heller ikke ammingen ordentlig til med noen av barna mine, så mulig det spilte inn også. For min del var det en tydelig link for npr jeh sluttet å amme gikk depresjonen nesten over umiddelbart. Jeg synes også det er voldsomt slitsomt fysisk å amme. Følte at babyen regelrett sugde kreftene ut av meg. Jeg ble svimmel og uvel når barnet diet. Jeh synes du skal slutte å amme. Det er jo selvsagt ikke til det beste for noen at det går utover mors helse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå