Gå til innhold

Gaver i familie med mine og dine barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det mht gaver på julaften?

Vi kjøper gaver for samme sum til alle tre barna. Men foreldrene til samboeren min kjøper veldig mange gaver til barnebarna sine, og forskjellen blir veldig stor i forhold til mitt barn i antall totalt med gaver. De gir 10-15 gaver hver til begge barna.

De må selvfølgelig ha lov til å kjøpe det de vil.

Kanskje jeg skal kjøpe noen ekstra gaver å sette noen andre i familien sitt navn på eller barn av venninnene mine?! Er det greit?!

Anonymous poster hash: a5f7b...3ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt en prat med svigers og bedt de pakke flere ting sammen i samme gave. På den måten kan de kjøpe så mye de vil. Bare tull å pakke inn 10-15 ting. Jeg tenker også at barn har godt av å lære seg at man ikke er like og at alt ikke er like rettferdig. Disse andre barna har muligens større familie og dermed blir det flere gaver. Sånn er det. Jeg er altså ingen fan av å kjøpe masse ekstra gaver fra andre bare for å veie opp.

Anonymous poster hash: 595d6...86c

Skrevet

10-15 gaver??? For en galskap.

Anonymous poster hash: 0fcdd...793

Skrevet

Da jeg hadde stebarn sa jeg i fra til min familie at alle var våre barn og alle skulle få likt. Ble det forskjell, så leverte jeg de tilbake og sa "spar de til neste år"

Anonymous poster hash: e9775...7c3

Skrevet

Her er det ingen som gjør forskjell, alle får like mye fra begge sider. Hadde det vært så stor forskjell så hadde jeg nok kompensert litt. Ikke så mye at det ble likt, men sånn at forskjellen ble mindre.

Anonymous poster hash: d22e0...e64
Skrevet

En ting om du hadde 3 barn fra før, men hva er vitsen med å forskjellsbehandle til det ekstreme når det er snakk om ett barn? Kan de ikke kjøpe litt ekstra til henne og, 10-15 er tull uansett, men om de 2 deres får 5 og ste barnebarn får 3?

Min svigermor gir 300 til de ekte barnebarna til jul og bursdag (de hr omtrent 20 så derfor ikke mengder pr stk) mens mine to jeg har fra før får 200kr, og det syns jeg er kjempe snilt av de, hadde syntes 100 eller 50kr var okey og, bare for å gi noe.

Anonymous poster hash: 5c229...7a4

Skrevet

Her gjorde også svigers det, men de tok poenget da vi hadde alle 4 her en jul og vi gav dem en liten pakke mens mine foreldre fikk en være med oss på ferie til Spania.

Anonymous poster hash: fef88...272

Skrevet

Med denne mentaliteten vil jo stebarna få dobbelt. For de har vel eget sett besteforeldre på andre siden også?

Min datters kusine får også mindre pakker enn mine barn. Moren hennes har valgt bort far og hans familie selv om de har prøvd i mange år. Så hun har bare ett sett besteforeldre. Og hennes besteforeldre/svigers gir heller bort opplevelser og praktiske hverdagsting. Det liker mora også. Min familie er ikke der. Så da må det bli sånn da. Ingen familier er like, og barna har ikke vondt av å lære det.

Anonymous poster hash: ef876...717

Skrevet

Da hadde jeg lagt noen ekstra gaver under treet fra julenissen.

Det gjør jeg hvert år. Ikke fordi ungene blir forskjellsbehandlet, men fordi hele familien er så gjerrige at de sitter igjen med nesten ingenting iforhold til venner.

Så da er de fra Nissen litt fra alle....selv om de skjønner det er jeg som har lagt de der :)

Anonymous poster hash: 37817...95c

Skrevet

Du legger ikke gaver fra andre som du selv har kjøpt vel ?! Blir jo helt feil når ungene takker for gavene, også har man ikke gitt noe. Og jeg tror ikke ungene har vondt av at ting er forskjellig . Feiret med pappa og nye kjæresten hans og hennes familie ( bror og foreldre osv ) de tre ungene til broren fikk så mye at det nesten var flaut . Jeg kjente eldste i søskenflokken også . Satt ikke å misunte de, tenkte mer hva skal de med alt dette? Vokst opp i liten familie og får ikke alt pekt på. Så var kjempe fornøyd med de gavene jeg fikk :)

Anonymous poster hash: 21bdc...7fe

Skrevet

Her forskjellsbehandles de ikke på slike dager.

Selvsagt gjør min mamma ekstra stas på mitt barn. Hun har valgt å spare ett beløp til jul og bursdag som hun får til konfirmasjonen og så får de gaver for lik verdi til jul og bursdag.

Selvsagt får besteforeldre lov å gjøre forskjell men å gjøre åpenlyst forskjell som dine gjør er ikke ok hos oss.

Selvsagt forstår barna hvorfor når de blir større, men når de er små så blir de jo lei seg over store forskjeller.

Min stedatter lurer feks på om min mamma er like glad i henne som hun er i mitt barn. Takk og lov har jeg en oppegående mamma som har trykket sitt stebarnebarn til sitt bryst.

Å ha en ekstra bestemor er jo bare en berikelse for et barn. Å ha en bonusfamilie som også elsker henne er en berikelse.

Anonymous poster hash: 5c663...657

Skrevet

Snakk med de voksne på forhånd.  Si at åpenlys forskjellsbehandling er ufint. 

Snakk med barna på forhånd.  Si at man har ulikt antall slektninger, ulik alder, ulike behov osv, og at antall gaver og verdi på gaver derfor kan være forskjellig.  Livet er ikke alltid rettferdig.  

Fokuser på andre ting enn bare gaver.  Maten er god, det er hyggelig å treffe venner og familie osv.  

Mine barn har veldig liten familie og få slektninger som bor i nærheten.  De får dessverre færre gaver enn mange av vennene.  Det er sårt for dem, men sånn er livet.  Jeg oppfordrer dem til å ikke alltid sammenligne med de som har det bedre.  Vi har mat på bordet, vi har venner, de får gaver, de får opplevelser.  

Anonymous poster hash: 934ca...9d0
Skrevet

Her forskjellsbehandler ikke svigers barnebarna selv om det ikke er biologisk. Det hadde vært uhørt om et barn fikk mange gaver og en fikk lite hvis de var så gamle at de skjønte det selv. Hadde de mot all formodning forskjellsbehandlet barna negativt ville jeg sagt det. Du får si noe lignende: Lille Per blir så lei seg fordi dere gir 10 gaver ekstra til Lise mens han får 1. Han får ikke noen ekstra fra den andre siden. Fint om dere kan pakke gavene til Liae i en pakke slik som den gaven Per får slik at det ikke blir forskjell på antall gaver. De er tross alt alle barnebarna deres selv om de ikke alle er biologiske barnebarn. Det er vel ikke passende å gi så mye forskjell i antall gaver er det vel?!?

Kommer det allikevel mange ekstra får du legge dem bort og informere

besteforeldrene om at disse ikke vil bli gitt på julekvelden.

Skrevet

Vi kjøper gaver for samme sum til alle tre barna. Men foreldrene til samboeren min kjøper veldig mange gaver til barnebarna sine, og forskjellen blir veldig stor i forhold til mitt barn i antall totalt med gaver. De gir 10-15 gaver hver til begge barna.

Kanskje jeg skal kjøpe noen ekstra gaver å sette noen andre i familien sitt navn på eller barn av venninnene mine?! Er det greit?!

Hvis de er jevne i alder, bytt navn på noen av lappene. Si fra på forhånd til giver, at det risikeres at de dyre gavene havner hos andre når de ikke kjøper likt antall.

Anonymous poster hash: 7a72c...083

Skrevet

Her er det også "forskjellsbehandling". Mine barn har min familie og ikke stort flere. Farens familie bor ikke i Norge og er ganske fraværende. Mine stebarn har en stor familie på morens side og veldig få på farens side. Akkurat som mine barn, bare de har flere på morssiden enn mine har.

Mine foreldre gir da noen gaver som er ganske like til alle barna, mens de gir for ca 1000 kr mer til mine barn enn til mine stebarn. Faren til samboeren min gjør ikke like stor forskjell på barna, men kjøper heller ikke for slike summer. Han er nok mer menneskelig raus enn mine foreldre,men samtidig hadde det blitt ganske feil om stebarna skulle fått like mye fra mine foreldre som mine barn får. De har jo en stor familie på morssiden som gir dem mye.

Så sett i et lite perspektiv kun med oss voksne i huset i våre foreldre, så er det veldig stor forskjell på gavene barna får. Nå r vi drar sirkelen litt lenger ut og tar med den andre forelderen og familien der så blir det relativt likt. Samtidig snakket jeg med mine barn før første julen sammen, og forberedte dem på at det selvsagt kunne bli ulikheter.

Barnet ditt har vel en pappa med hans familie som det også kommer gaver fra?

Skrevet

De er tross alt alle barnebarna deres selv om de ikke alle er biologiske barnebarn.

De er tross alt ikke det. Det kommer selvsagt an på familiesammensetningen, men mine foreldre møter feks mine stebarn stort sett kun til bursdager. Og ofte er de hos moren sin når det er feiringer hos andre i min familie. De er altså absolutt ikke kjent med menneskene i min familie, og de er absolutt ikke å anse som barnebarn av mine foreldre. Jeg er kjempeglad i mine stebarn og inkluderer dem, men jeg kan ikke pålegge resten av min familie å se på dem som sin familie. Hadde stebarna bodd hos oss fast, hadde det vært noe annet.

Skrevet

De er tross alt ikke det. Det kommer selvsagt an på familiesammensetningen, men mine foreldre møter feks mine stebarn stort sett kun til bursdager. Og ofte er de hos moren sin når det er feiringer hos andre i min familie. De er altså absolutt ikke kjent med menneskene i min familie, og de er absolutt ikke å anse som barnebarn av mine foreldre. Jeg er kjempeglad i mine stebarn og inkluderer dem, men jeg kan ikke pålegge resten av min familie å se på dem som sin familie. Hadde stebarna bodd hos oss fast, hadde det vært noe annet.

Enig i at de ikke nødvendigvis må se dem som familie, men synes ikke det er noen grunn til å gjøre så stor og tydelig forskjell. Broren min har nettopp fått 3 nye stebarn, jeg har ikke møtt dem for han bor på andre kanten av landet. Det er likevel en selvfølge for meg å kjøpe gave til dem. De får ikke like mye som hans eget barn som jeg kjenner godt, men antallet gaver er likt (1 til hver), og pengeverdien er de uansett for små til å forstå.

Anonymous poster hash: d22e0...e64

Skrevet

Det skal være rettferdig, men det må ikke være likt.

Meg og min mann har barn på hver vår kant, ingen felles barn. Det er stor forskjell på hva som gis i gave fra ulike sider av familien, men det eneste vi sier er at her er alle barna våre. Skal en få gave, så skal alle få gave. Verdien i gaven kan være ulik, men det er ikke det viktigste.

Min mor var veldig opptatt av at det skulle være likt, vi voksne syns det var helt supert men da ungene åpnet gavene merket vi det var noe galt. De ble veldig glade og alt det der, men noe stemte ikke. I romjula fikk vi nøstet opp litt og fant ut hva det var. Min manns barn syns det ble helt feil at de skulle få en gave til like stor verdi som mine barn. At alle er unger her i huset var greit, men for de så var det forskjell på sider av familien. Det ble også feil for de å få gaver til en verdi som var langt over hva deres egentlige bestemor ga. Dette ble feil for ungene, selv om de var veldig glade for hva de fikk. Så vi har hatt en samtale i familien. Min mor gir fortsatt gaver til alle, men prisnivået err ulikt. Hun gir fortsatt for mye mr enn hva bestemoren gir de, men hun gir for endel mindre enn hva mine barn får for. På denne måten har det blitt riktig for alle.

Gavemengden er ulik hos alle ungene, men der har vi foreldre vært veldig klare på at mengden gaver komme ann på hva de ønsker seg også. Ønsker de seg en dyr ting som flere må spleise på, så betyr det at gavehaugen blir mindre men samtidig kan være dyrere. For ungene ble dette litt å tenke på, for dette hadde de ikke helt tenkt over. Så de har faktisk blitt mye flinkere til å lage seg ønskelister utifra hva de ønsker seg både av ting og mengden gaver de får å åpne. De har lært seg hvem de skal ønske seg hva av osv. Slik som mormor elsker å finne ting gjennom hele året, lage ting og pakke inn ørten pakker. Mens farmor gir en gave uansett innhold.

Og vi har vært beviste på at ikke alle må gi gaver til alle heller, for her åpner de pakker med hver side av familien hvert år slik at gavehaugen som her ikke er hele haugen. Så at mine to får gave fra naboen på hytta er helt greit, de to andre som ikke aner hvem dette er må ikke få gave av de bare for de to andre får. De får gaver fra andre som mine ikke får gaver av. Slik er det, det er ikke likt men det er helt rettferdig for totaltsett er det veldig jevnt.

Jeg tror vi voksne må slutte å gjøre alt likt hele tiden, for ting er ikke like. Men vi må tørre å siifra når det er ting som ikke er greit. At ett familiemedlem som kommer hit julaften skal ha med seg noe til alle syns jeg er på sin plass, selv om ikke verdien er lik. Men å bare ha med gaver til halvparten er ikke greit. Også må vi ta den praten med ungene om at vi alle har ulike eninger om gaver og vi gir i ulike verdier. Slik som min svigerfar som gir rimelige gaverr hver jul og bursdag. Han har valgt å gi for en viss sum til alle ungene, for han gir til alle ungene uansett hvordan de kom inn i familien eller gikk ut av den. Der får barn, stebarn, ex-stebarn og alle under der gaver, og han har mange. Så da blir det slik, men ungene er veldige glade hver gang det kommer pakke fra han. Det er aldri noen som blir glemt, selv pus får en liten gave der.

Anonymous poster hash: b0793...177

Skrevet

Hvis de er jevne i alder, bytt navn på noen av lappene. Si fra på forhånd til giver, at det risikeres at de dyre gavene havner hos andre når de ikke kjøper likt antall.

Anonymous poster hash: 7a72c...083

Lære ungene at det er greit å stjele?

Anonymous poster hash: e7de0...83f

Skrevet

Men barnet ditt har vel besteforeldre/familie på farssiden også som det får gaver fra. Kjøper de gaver til dine nye barn?

Anonymous poster hash: 496e7...fd8

Skrevet

Vi gir likt til alle barna som bor hos oss.

Mine foreldre gir mer til sine biologiske barnebarn. Hans foreldre gir mer til sine biologiske barnebarn. Begge sett gir for ca 500 kr til stebarnebarnet sitt.

Mine søsken gir ikke til mitt manns barn.

Hans søsken gir ikke til mitt barn.

Alle ungene får uanstendig mye gaver.

Anonymous poster hash: f5602...835

Skrevet

Ditt barn har da vel egne besteforeldre som det får gaver fra?? Skjønner ikke hvorfor dette skulle være urettferdig (selv om jeg er enig i at 10-15 gaver er aaaaltfor mye!)?

Anonymous poster hash: ce137...ce8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...