Gå til innhold

Eksem i ørene, øregangsbetennelse og kosthold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner alltid å klø i ørene på denne tiden av året. Vet at jeg har eksen i ørene og når det begynner å klø, får/har jeg øregangsbetennelse. Kom plutselig til å tenke på om kosthold kan ga noe å si? Jeg spiser mye mer sukker i november/desember/januar enn resten av året. Har noen andre erfart at sukker kan gi øregangsbetennelse/betent eksem? Hva med hvetemel? Det spiser jeg også lite av ellers i året.

Anonymous poster hash: b8d15...891

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sorry, ikke bli fornærma men du høres ut som bikkja mi!😉 og alt ble borte da vi skifta til fór basert på laks, samt fiskeolje to ganger daglig..

Seriøst, sikker på at kosthold er viktig!

Anonymous poster hash: 2dfc2...97f

Skrevet

Sorry, ikke bli fornærma men du høres ut som bikkja mi! og alt ble borte da vi skifta til fór basert på laks, samt fiskeolje to ganger daglig..

Seriøst, sikker på at kosthold er viktig!

Takk, men nå måtte jeg le! Okey, laks og fiskeolje to ganger daglig, here I come! For å følge tråden du tar opp litt videre da, hva var fôret du gav tidligere basert på? Ikke sukker og/eller hvetemel, vel?

Skrevet

Sukker er jo "mat" for betennelser, så det er absolutt logisk at det kan bli værre av mye sukker. Personlig har jeg hatt god effekt av øresprayen Otinova etter å ha vært kraftig plaget med eksem i mange år.

Anonymous poster hash: b1058...375

Skrevet

Sukker er jo "mat" for betennelser, så det er absolutt logisk at det kan bli værre av mye sukker. Personlig har jeg hatt god effekt av øresprayen Otinova etter å ha vært kraftig plaget med eksem i mange år.

Leste nettopp om den jeg også. Hvor ofte og i hvor lang tid brukte du den? Ørene mine har klødd skikkelig i noen dager nå og jeg kjenner at de er fuktige, så vet at det bare er spørsmål om tid før det begynner å gjøre vondt.

Skrevet

All eksem blir verre i vinterhalvåret. Få deg øredråper med kortison, drypp når du kjenner kløen kommer. Jeg må dryppe ca to ganger i måneden for å holde det i sjakk nå. I sommerhalvåret trenger jeg ikke dryppe overhodet.

Anonymous poster hash: a10e7...d2a

Skrevet

Leste nettopp om den jeg også. Hvor ofte og i hvor lang tid brukte du den? Ørene mine har klødd skikkelig i noen dager nå og jeg kjenner at de er fuktige, så vet at det bare er spørsmål om tid før det begynner å gjøre vondt.

Brukte den 3 ganger daglig et par dager, så én gang daglig en stund, og nå 1-2 ganger i uka hvis jeg kjenner det kribler litt. Det holder det i sjakk.

Skrevet

Ved milde plager kan du selv rense øregangen ved å skylle med en blanding av 3 deler vann + 1 del husholdningseddik 7%. Det gir 2% eddikvann. Oppløsningen brukes gjerne til lett skylling hver 2.-3. dag hvis det ikke svir for mye. Dersom du har hull på trommehinnen, skal du ikke skylle øret! Skylling av øret og fjerning av puss utføres da av lege eller annet helsepersonell på legekontoret.

Anonymous poster hash: 65a94...8f2

Skrevet

Takk, men nå måtte jeg le! Okey, laks og fiskeolje to ganger daglig, here I come! For å følge tråden du tar opp litt videre da, hva var fôret du gav tidligere basert på? Ikke sukker og/eller hvetemel, vel?

Det er jeg neimen ikke sikker på ;), det var kvalitetsfor fra veterinæren, men selv der er det nok endel korngreier, vil jeg tro - og så hadde det glucosamin-tilsetning (bikkja hadde en leddskade og det hjelper),  men siden det var mer akutt med eksemen valgte vi å se om det kunne hjelpe å få spesialfór for hud. Laks+ekstra olje skal visstnok styrke hud. Hos hund, i  hvert fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...