Anonym bruker Skrevet 26. november 2016 #1 Skrevet 26. november 2016 For toppidrettsutøvere gjelder strenge dopingregelene, men hvor går grensen for hvem som er omfattet og hvem som kan forholde seg til doping som vanlige folk? Anonymous poster hash: 24b60...420
Surogvanskelig Skrevet 26. november 2016 #2 Skrevet 26. november 2016 For toppidrettsutøvere gjelder strenge dopingregelene, men hvor går grensen for hvem som er omfattet og hvem som kan forholde seg til doping som vanlige folk? Anonymous poster hash: 24b60...420 Organisert idrett
Anonym bruker Skrevet 26. november 2016 #3 Skrevet 26. november 2016 Organisert idrett I tillegg er det mange treningssenter som har inngått avtale om at de skal være dopingfrie. Anonymous poster hash: 45a4f...ae5
Surogvanskelig Skrevet 26. november 2016 #4 Skrevet 26. november 2016 I tillegg er det mange treningssenter som har inngått avtale om at de skal være dopingfrie. Anonymous poster hash: 45a4f...ae5 Stemmer. Står ofte i avtalen når du inngår medlemsskap
Anonym bruker Skrevet 27. november 2016 #5 Skrevet 27. november 2016 Men gjelder de samme reglene for en som spiller volleyball i bedriftsidrettslaget eller tolvåringer som spiller fotball på klubbens 3.lag som for dem som er med i OL? Da kjenner jeg veldig mange som har brutt dopingregelene. Anonymous poster hash: 24b60...420
Surogvanskelig Skrevet 27. november 2016 #6 Skrevet 27. november 2016 Men gjelder de samme reglene for en som spiller volleyball i bedriftsidrettslaget eller tolvåringer som spiller fotball på klubbens 3.lag som for dem som er med i OL? Da kjenner jeg veldig mange som har brutt dopingregelene. Anonymous poster hash: 24b60...420 Ja, men spillere på klubbens 3. Lag blir sjelden testa. Jeg har faktisk blitt dopingtesta i 2. Div så det skjer
Anonym bruker Skrevet 27. november 2016 #7 Skrevet 27. november 2016 Ja, men spillere på klubbens 3. Lag blir sjelden testa. Jeg har faktisk blitt dopingtesta i 2. Div så det skjer Gjelder det for barn også? Er litt merkelig hvis det finnes et strengt reglement som alle er enige om at man ikke trenger å bry seg om. Anonymous poster hash: 24b60...420
Surogvanskelig Skrevet 27. november 2016 #8 Skrevet 27. november 2016 Gjelder det for barn også? Er litt merkelig hvis det finnes et strengt reglement som alle er enige om at man ikke trenger å bry seg om. Anonymous poster hash: 24b60...420 http://www.antidoping.no/regler/ Alle idrettsutøvere i Norge, står det
Surogvanskelig Skrevet 27. november 2016 #9 Skrevet 27. november 2016 https://lovdata.no/dokument/NIFL/niflov/2015-06-07-1#KAPITTEL_12
Anonym bruker Skrevet 27. november 2016 #10 Skrevet 27. november 2016 Det er jo helt sprøtt. Det er jo ingen som sjekker alle medisiner ungene får ut fra dopinglista selv om femåringen har begynt på "turn" eller egne medisiner for den del om du påtar deg å være hjelpetrener for jenter 10. Anonymous poster hash: 24b60...420
Yellow Brick Road Skrevet 27. november 2016 #11 Skrevet 27. november 2016 Det er jo helt sprøtt. Det er jo ingen som sjekker alle medisiner ungene får ut fra dopinglista selv om femåringen har begynt på "turn" eller egne medisiner for den del om du påtar deg å være hjelpetrener for jenter 10. Anonymous poster hash: 24b60...420 Nei, det har du helt rett i. Og det er nok tvilsomt om 10 åringen blir utestengt fra idretten sin fordi han har brukt leppekrem, og ikke trenger han søke idrettslagets lege om å få lov til å bruke den heller. Eliteidrettsforbundene har tilleggsregler for å ta seg av sånne ting. Men om jeg ikke husker feil, skal bruken registreres når man blir testet. Og uten at jeg vet det, så er jeg temmelig sikker på at 10 åringen ikke kan testes uten at foresatte eller stedfortreder er tilstede.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2016 #12 Skrevet 27. november 2016 Nei, det har du helt rett i. Og det er nok tvilsomt om 10 åringen blir utestengt fra idretten sin fordi han har brukt leppekrem, og ikke trenger han søke idrettslagets lege om å få lov til å bruke den heller. Eliteidrettsforbundene har tilleggsregler for å ta seg av sånne ting. Men om jeg ikke husker feil, skal bruken registreres når man blir testet. Og uten at jeg vet det, så er jeg temmelig sikker på at 10 åringen ikke kan testes uten at foresatte eller stedfortreder er tilstede.Men reglene sier tydeligvis at forbudet gjelder alle, både utøvere og trenere, lagledere ol. Hvis de mener at barn, mosjonister eller andre ikke skal være omfattet av reglene må de jo gjøre unntak. Anonymous poster hash: 24b60...420
Anonym bruker Skrevet 27. november 2016 #13 Skrevet 27. november 2016 Idrettens dopingreglement gjelder for alle som deltar i organisert idrett, pluss støtteapparat, trenere etc. Reglene for medisinsk fritak er annerledes for breddeutøvere. De kan søke om dette i etterkant hvis de blir tatt ut til dopingkontroll. Dette gjelder for de fleste vanlige medisiner, men med noen unntak (f.eks. veksthormon). De sentrene som har inngått Rent senteravtale med Antidoping Norge kan plukke ut medlemmer til dopingkontroll. Det skal først gjennomføres en samtale der medlemmet samtykker til å la seg teste. Anonymous poster hash: 72e2d...b76
Anonym bruker Skrevet 27. november 2016 #14 Skrevet 27. november 2016 Idrettens dopingreglement gjelder for alle som deltar i organisert idrett, pluss støtteapparat, trenere etc. Reglene for medisinsk fritak er annerledes for breddeutøvere. De kan søke om dette i etterkant hvis de blir tatt ut til dopingkontroll. Dette gjelder for de fleste vanlige medisiner, men med noen unntak (f.eks. veksthormon). De sentrene som har inngått Rent senteravtale med Antidoping Norge kan plukke ut medlemmer til dopingkontroll. Det skal først gjennomføres en samtale der medlemmet samtykker til å la seg teste. Anonymous poster hash: 72e2d...b76 Da forstår jeg bedre at det kan fungere, hvis jeg gorsyår det riktig.Et barn eller en annen ikke eliteutøvere kan bli tatt ut til testing (selv om det nok ikke prioriteres). Hvis det skjer får de mulighet til å oppgi Hva de har brukt og få fritak for det med mindre det er noe veldig spessielt. Er det riktig? Anonymous poster hash: 24b60...420
Snilloggrei Skrevet 28. november 2016 #15 Skrevet 28. november 2016 Da forstår jeg bedre at det kan fungere, hvis jeg gorsyår det riktig. Et barn eller en annen ikke eliteutøvere kan bli tatt ut til testing (selv om det nok ikke prioriteres). Hvis det skjer får de mulighet til å oppgi Hva de har brukt og få fritak for det med mindre det er noe veldig spessielt. Er det riktig? Anonymous poster hash: 24b60...420 Ja, du har forstått det riktig. For medisiner i dopinggruppe S1 og S2 må alle søke fritak, men dette er jo ikke akkurat medisiner som er vanlig å bruke. All informasjon om dette ligger lett tilgjengelig på Antidoping Norges hjemmeside. Der finner man også Legemiddelsøket, hvor man kan søke direkte på legemiddelet man bruker og ikke på virkestoffet. Bruker man ADHD-medisin kan man altså søke på Ritalin istedenfor Metylfenidat, som er virkestoffet i Ritalin og det som står oppført på dopinglista. Veldig brukervennlig og gjør at det er lett å sjekke legemidlet man bruker. Dette gjelder for alle legemidler som er kjøpt i Norge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå