Gå til innhold

Ang fibromylagi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg regner med at det finnes flere grader av denne lidelsen da ikke alle med denne er uføre? Selvfølgelig kommer det an på jobben men man velger jo en jobb man kan holde ut i, men går det ikke så går det ikke.

Jeg prøver å mote meg opp til å spørre fastlegen om å bli utredet for det. Føler meg så dum som ikke tør på en måte. Jeg har tenkt på om jeg har denne diagnosen i ca 6 år og kjenner meg veldig igjen i beskrivelsen, men er neppe den som er hardest rammet. Har flere diagnoser så føler meg som en hypokonder som skal spørre legen om jeg har en til diagnose:p Men man får jo ikke vite om man har en diagnose uten å utredes. Blir litt flau av å tenke på at jeg kanskje tar feil.

Jeg har hatt daglige smerter her og der, i muskler og ledd, så lenge jeg kan huske. Smertene er ikke ekstreme og jeg har vent med til de. Pga en annen diagnose så har jeg blitt utredet for revmatiske sykdommer men det har jeg ikke. Jeg har hatt lite energi i mange år, i hvertfall 10 år. Har alltid lurt på hvorfor andre klarer å gjøre så mye og ikke jeg. Selv om jeg trener regelmessig så får jeg ikke energien opp. Har tatt utallige blodprøver de siste årene og alt er normalt. Musklene mine tåler ikke så mye, f.eks en gang så kom en kollega luskende bak meg og prikket meg på skulderen, han var ikke hardhendt. Men det var så vondt at jeg ble rasende inni meg og ville bare hyle, men klarte å holde maska. Det var vondt i sikkert 20 min etterpå. En gang så prikket samboer meg på låret og da ropte jeg ut i smerte, han skjønte ingenting. Er dette normalt?

Jeg er ofte stiv og støl om morgenen uten at jeg var veldig aktiv dagen før. Er aldri uthvilt. Hard mage, tisser mye. Dårlig hukommelse og konsentrasjon.

Hva annet kan feile med med tanke på at blodprøver har vært fine? Har sjekket vitaminer, jern, revmatisme, sroffskifter osv. All mulige prøver. Men har ikke diskutert smertene med legen fordi fokuset har vært på en annen sykdom jeg har som kanskje vil gjøre meg ufør. Har bestilt meg legetime.

Noen tanker?

Anonymous poster hash: 21449...ebd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stress

Utbrent

Deprimert

Fatigue

ME

Anonymous poster hash: e63c4...a0e

Skrevet

Jeg ville aldri oppsøkt lege og bedt om en bestemt utredning. Gå til fysioterapaut med interesse for og kjennskap til fibro. Si du har slike og sånne smerter og lurer på om denne kan hjelpe. Kanskje finner denne tegn til fibro som du kan medbringe til din lege

Anonymous poster hash: 91a1e...ca2

Skrevet

Be om henvisning til revmatolog!

Anonymous poster hash: 3b062...65f

Skrevet

Be om henvisning til revmatolog!

Hvorfor skal hun utredes hos revmatolog om hun allerede har vært utredet og fått vite at det ikke er noe revmatisk?

Du kan eventuelt ta nye blodprøver hos fastlege og sjekke utslag på ana og lignende.

Si at du ønsker å drøfte symptomene dine (ikke diagnose) med lege. Spør hva det kan være, be evnt om henvisning til utredning.

Forresten ikke noe å grue seg for. Tviler på at legen tror du samler på diagnoser....

Anonymous poster hash: 865ac...76b

Skrevet

Jeg ville bestilt time hos manuellterapeut. Du trenger ikke henvisning for å få tine og de er mye flinkere med slike plager enn fastlegen. De kan også henvise til revmatolog om nødvendig

Skrevet

Angående negativ revmatisme prøve,så kan en fint ha revmatisme selv om prøven er negativ.

Skrevet

Hvorfor skal hun utredes hos revmatolog om hun allerede har vært utredet og fått vite at det ikke er noe revmatisk?

Du kan eventuelt ta nye blodprøver hos fastlege og sjekke utslag på ana og lignende.

Si at du ønsker å drøfte symptomene dine (ikke diagnose) med lege. Spør hva det kan være, be evnt om henvisning til utredning.

Forresten ikke noe å grue seg for. Tviler på at legen tror du samler på diagnoser....

Anonymous poster hash: 865ac...76b

Fordi en revmatolog kan påvise fm eller ikke også.

Jeg fikk diagnose hos fastlege. Og bekreftet hos revmatolog.

Skrevet

Stress

Utbrent

Deprimert

Fatigue

ME

Ikke noe av det hos meg.

HI

Skrevet

Jeg ville aldri oppsøkt lege og bedt om en bestemt utredning. Gå til fysioterapaut med interesse for og kjennskap til fibro. Si du har slike og sånne smerter og lurer på om denne kan hjelpe. Kanskje finner denne tegn til fibro som du kan medbringe til din lege

Hvis jeg skal til fysio så må jeg til legen uansett for henvisning. Dessuten så er det null problem å spørre om utredning for en diagnose, er jo det leger er til! Om du mistenker bihulebetennelse og ønsker å få vurdert om du trenger antibiotika, spør du ikke legen da om det kan være bihulebetennelse?

HI

Skrevet

Takk for alle svar! :)

HI

Skrevet

Jeg ble utredet hos revmatolog og fikk diagnosen fm (pluss to andre mer konkret påviselige revmatiske sykdommer).

Anonymous poster hash: 9550d...fb4
Skrevet

Jeg har Fibromyalgi og skjønner ikke hvorfor du ønsker utredning for diagnosen. Det finnes ikke noe spesifikt behandlingstilbud. De medisinene som kan hjelpe kommer på hvit resept og fysioterapeuten må du uansett betale egenandel på. Den eneste fordelen med diagnosen er at du har en knagg å henge vondtene på. Jeg forstår at det er viktig, men utover å få diagnosen finnest det svært lite "goder" ved å ha den.

Anonymous poster hash: 8300a...0f0

Skrevet

Jeg har Fibromyalgi og skjønner ikke hvorfor du ønsker utredning for diagnosen. Det finnes ikke noe spesifikt behandlingstilbud. De medisinene som kan hjelpe kommer på hvit resept og fysioterapeuten må du uansett betale egenandel på. Den eneste fordelen med diagnosen er at du har en knagg å henge vondtene på. Jeg forstår at det er viktig, men utover å få diagnosen finnest det svært lite "goder" ved å ha den.

Er for å få vite hva som feiler meg, kanskje det er noe annet :)

HI

Skrevet

Det finnes effektiv medisin på blå resept. Men som med det meste, så er det ikke garantier for at den hjelper alle.

Skrevet

Det finnes effektiv medisin på blå resept. Men som med det meste, så er det ikke garantier for at den hjelper alle.

Finnes det? Hva heter den?

Skrevet

Hvilke da?

Anonymous poster hash: 99a6f...a3e

Skrevet

Lyrica

Skrevet

Hvilke da?

Lyrica

Skrevet

Jeg bruker neurontin. Vært innom Sarotex også

Anonymous poster hash: bc1d1...91b

Skrevet

Hvilke da?

Jeg bruker Sarotex

Skrevet

Hvis jeg skal til fysio så må jeg til legen uansett for henvisning. Dessuten så er det null problem å spørre om utredning for en diagnose, er jo det leger er til! Om du mistenker bihulebetennelse og ønsker å få vurdert om du trenger antibiotika, spør du ikke legen da om det kan være bihulebetennelse?

HI

Nei, jeg er ikke lege! Forteller om plagene mine også får de undersøke og evt gi meg antibiotika eller annen behandling. Hadde ikke ramlet meg inn å veilede en lege! Hadde hxn ikke funnet problemet hadde jeg byttet lege/gått privat etc, ikke lest meg til hypokonder på nett!

Skrevet

Nei, jeg er ikke lege! Forteller om plagene mine også får de undersøke og evt gi meg antibiotika eller annen behandling. Hadde ikke ramlet meg inn å veilede en lege! Hadde hxn ikke funnet problemet hadde jeg byttet lege/gått privat etc, ikke lest meg til hypokonder på nett!

Hehe. Er ganske vanlig å spørre en lege om man feiler ditten og datten, man får ikke automatisk en diagnose fordi man tror det selv. Man blir testet. Jeg har en annen kornisk sykdom og hadde det ikke vært for at jeg fant ut selv hva som feilet meg og ba fastlegen om henvisning til en bestemt spesialist i andre enden av landet så hadde jeg ennå være sengeliggende og ikke hatt noe liv. Spesialisten bekreftet diagnosen som leger og spesialister her jeg bor aldri har hørt om, og jeg fikk medisin så jeg har blitt mye mye bedre. Hadde jeg gjort som deg å bare nevnt symptomer så hadde jeg nok endt opp som ufør og sengeliggende resten av livet.

Både spesialisten jeg var hos og fastlegen sa at det er kjempe bra at man nå kan lese seg opp på diagnoser og finne den rette hjelpen. Fordi mye av det på nettet nå er fakta om sykdommer. Spesialiten sa rett ut at "det er genialt at jeg kunne bruke internett for å finne info om min sjeldne diagnose og at jeg fant han".

Og ang bihulebetennelse så har jeg hatt det så mange ganger at jeg kan sette den diagnosen på meg selv. Drar kun til legen om feberen er høy fordi da vet jeg at CRPen blir høy og at jeg trenger antibiotika. Har alltid rett ;) Er ikke lege men kjenner min egen kropp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...