Gå til innhold

Hvordan klare å kutte ned på salt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble veldig allergisk i år, mot veldig mye forskjellig. Kan blant annet aldri spise sjokolade mer, som har vært min bestevenn siden jeg var liten :( Kan heller ikke drikke cola. Ikke spise frukt. Ikke egg, tilnærmet ingen kaker.. ikke noe kjøpt fra butikken omtrent, pga "spor av". Ikke soyasaus. Jaja.. lista er enda lenger. 

Poenget er at jeg har "lært meg" å like potetgull, eller salt mat. Dvs jeg har alltid "likt det", men aldri kost meg med det. Det har vært sjokoladen som har vært tingen. 

Nå har jeg fått påvist høyt blodtrykk og nå blir også potetgullet tatt fra meg. I tillegg. Men aner ikke hvordan jeg skal klare å kutte ned på salt i maten?.. Det er jo én ting å la være å spise salt snacks.. 

Anonymous poster hash: be912...346
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker du mye pose-mat, pose-sauser og halvhabrikater?

Det er det veldig mye salt i.

Ellers så er det veldig viktig å lese på innholdsfortegnelsen på alt du spiser i begynnelsen, etterhvert så lærer du hva du kan spise og ikke

Masse lykke til

Anonymous poster hash: 65d4c...9d2
Skrevet

Jeg ble veldig allergisk i år, mot veldig mye forskjellig. Kan blant annet aldri spise sjokolade mer, som har vært min bestevenn siden jeg var liten :( Kan heller ikke drikke cola. Ikke spise frukt. Ikke egg, tilnærmet ingen kaker.. ikke noe kjøpt fra butikken omtrent, pga "spor av". Ikke soyasaus. Jaja.. lista er enda lenger. 

Poenget er at jeg har "lært meg" å like potetgull, eller salt mat. Dvs jeg har alltid "likt det", men aldri kost meg med det. Det har vært sjokoladen som har vært tingen. 

Nå har jeg fått påvist høyt blodtrykk og nå blir også potetgullet tatt fra meg. I tillegg. Men aner ikke hvordan jeg skal klare å kutte ned på salt i maten?.. Det er jo én ting å la være å spise salt snacks.. 

Hvis du ikke spiser noe ferdigmat og ikke noe soyasaus, så er det vel ikke så mye salt du får i deg, med mindre du salter maten veldig mye. Gjør du det, så bytt mye av det ut med krydder uten salt, det burde ikke være noe stort problem egentlig.

Anonymous poster hash: d1ead...e6a

Skrevet

lage all mat fra bunnen av og ikke bruk salt. jeg bruker ikke salt, man venner seg fort til det. bruk hvitløk, chilli, pepper og andre krydder

Anonymous poster hash: e6982...e14
Skrevet

Du burde begynne på lavkarbo bra for kolesterol og salt inntaket kutte så drastisk at du må tilføye ekstra i kosten. Ingen andre matvarer enn egg er på nei listen din på lavkarbo

Skrevet

Du burde begynne på lavkarbo bra for kolesterol og salt inntaket kutte så drastisk at du må tilføye ekstra i kosten. Ingen andre matvarer enn egg er på nei listen din på lavkarbo

Egg er på nei-listen? Det er vel noe av det man spiser mye av på lavkarbo!? Og bra for kolesterolet kan man da neppe si at det er... Tror du skal sjekke litt mer fakta før du uttaler deg.

Anonymous poster hash: b73a3...25d

Skrevet

Egg er på nei-listen? Det er vel noe av det man spiser mye av på lavkarbo!? Og bra for kolesterolet kan man da neppe si at det er... Tror du skal sjekke litt mer fakta før du uttaler deg.

Det er jo på nei listen til hi fordi hun er allergisk mot egg. Kanskje du skulle lese skikkelig før du svarer

Anonymous poster hash: d1ead...e6a

Skrevet

Jeg tror du burde gjøre det hilsen en hvor mannen har gått fra å ha skyhøyt blodtrykk og kolesterol ( arvelig) til helt fantastiske resultater, dette med enorme mengder med fett 😂 Du burde se på dokumentaren fathead feks eller lese deg opp på ny forskning. Det går helt fint Ann å gå på lavkarbo uten egg dog trenger det litt mer planlegging
Skrevet

Bruker du mye pose-mat, pose-sauser og halvhabrikater?

Det er det veldig mye salt i.

Ellers så er det veldig viktig å lese på innholdsfortegnelsen på alt du spiser i begynnelsen, etterhvert så lærer du hva du kan spise og ikke

Masse lykke til

Anonymous poster hash: 65d4c...9d2

Jeg bruker svært, svært lite. Men det jeg kan "synde" på er nok tacokrydder.

Skrevet

lage all mat fra bunnen av og ikke bruk salt. jeg bruker ikke salt, man venner seg fort til det. bruk hvitløk, chilli, pepper og andre krydder

Anonymous poster hash: e6982...e14

Man trenger jo salt, da..

Skrevet

Kolesterolet mitt er tipp topp :) Heldigvis.. Jeg må ha poteter og sånn, fordi det er en av de få tingene jeg kan spise.

Skrevet

Kolesterolet mitt er tipp topp :) Heldigvis.. Jeg må ha poteter og sånn, fordi det er en av de få tingene jeg kan spise.

Blodtrykket ditt da? Jeg forstår at du tror du trenger det men det gjør du faktisk ikke. Det går helt fint an å leve uten. Og den kan hende at allergien din også går tilbake om du spiser såkalt ren mat. Det skader ikke å prøve for å si det sånn. Og potetgull trenger du i hvert fall ikke...men du må passe opnar kroppen din trenger salt ekte salt ikke jozo ig slikt drit.

Skrevet

Men hva er det du egentlig er allergisk mot? Jeg kan ikke si at jeg ser så mange fellesnevnere mellom cola, soyasaus, sjokolade og egg...

Er du faktisk allergisk, eller har du sendt inn hårprøver til sånn firma i USA som også selger spesialmat?

Grunnen til at jeg spør er at det er svært dumt å kutte ut svært mye mat på bakgrunn av udokumenterte tester. Det blir dyrt for deg, og svært kjedelig.

Anonymous poster hash: 90129...b56

Skrevet

Men hva er det du egentlig er allergisk mot? Jeg kan ikke si at jeg ser så mange fellesnevnere mellom cola, soyasaus, sjokolade og egg...

Er du faktisk allergisk, eller har du sendt inn hårprøver til sånn firma i USA som også selger spesialmat?

Grunnen til at jeg spør er at det er svært dumt å kutte ut svært mye mat på bakgrunn av udokumenterte tester. Det blir dyrt for deg, og svært kjedelig.

Veldig enig mange kropper reagerer på msg og andre tillsetningstoffer hvor man tror man er allergisk mot matvaren noe man jo egentlig ikke er om det hadde vert ren mat

Skrevet

Blodtrykket ditt da? Jeg forstår at du tror du trenger det men det gjør du faktisk ikke. Det går helt fint an å leve uten. Og den kan hende at allergien din også går tilbake om du spiser såkalt ren mat. Det skader ikke å prøve for å si det sånn. Og potetgull trenger du i hvert fall ikke...men du må passe opnar kroppen din trenger salt ekte salt ikke jozo ig slikt drit.

Blodtrykket er på 150/90. Men det var bare en måling hos legen, har ikke tatt måling hjemme eller noe.. Men jeg merker jo at jeg sliter med blodtrykket! Mye trykk i hodet, trykk mot øynene, svimmelhet et cetera. Så jeg har begynt å trene mer for å få det ned, men jeg må jo også spise mindre salt. Jeg drikker farris forresten, men drikker mest taffelvann i uken og det inneholder mindre salt enn farris. Men jeg trener jo, og svetter ut salter, så da må det erstattes. Har funnet min balanse. Problemet er snacks og sikkert pålegg og sånn. Jeg spiser f.eks skinke på knekkebrød. Sikkert mye salt i skinke?

Allergien går ikke tilbake om jeg spiser "ren mat". Jeg vet ikke hvorfor du tror det, men jeg spiser svært lite halv/helfabrikata. Mye fordi jeg MÅ vite hva jeg spiser pga allergiene. 

Jeg bruker kun havsalt hvis jeg bruker salt.

Skrevet

Det er ingen fellesnevnere. Hvorfor i all verden må det være fellesnevnere; hva mener du egentlig? 

Jeg er intolerant mot koffein, dvs hvis jeg får i meg spor av det blir jeg veldig, veldig syk (får allergisjokk, nesten). Det er koffein i sjokolade, dessuten er det spor av nøtter, ofte. Cola er det også koffein i. 

Soyasaus inneholder soya.. som jeg er allergisk mot..

Egg inneholder egg...

Mine allergier er både erfart (kløe inni og utenpå kroppen, tett hals, svimmelhet, lammelser i ekstremiteter, kvalme, skjelvinger, svært nedsatt taleevne) og PÅVIST hos lege ved blodprøve og prikktester. 

Har også mye pollenallergi, så det er mange kryssallergier inn i bildet, noe som gjør at tilnærmet all frukt er utelukket å spise. Legen fortalte meg at folk med pollenallergi plutselig kan utvikle matallergier også. At det henger sammen. 

Jeg tåler heller ingen nøtter, ikke mandler, ikke peanøtter og ikke skalldyr. Dette er påvist hos lege.

Skrevet

Veldig enig mange kropper reagerer på msg og andre tillsetningstoffer hvor man tror man er allergisk mot matvaren noe man jo egentlig ikke er om det hadde vert ren mat

Hva mener du? Det er ren mat jeg reagerer på. Frukt, grønnsaker, skalldyr, koffein. Det er disse stoffene jeg reagerer på. Aner ikke hvorfor du har innbilt deg at jeg spiser mye fast food/fabrikata. Jeg gjør ikke det i det hele tatt, 97% av alt jeg spiser er mat jeg lager selv. Unntaket er snacks og pålegg.

Skrevet

Hva mener du? Det er ren mat jeg reagerer på. Frukt, grønnsaker, skalldyr, koffein. Det er disse stoffene jeg reagerer på. Aner ikke hvorfor du har innbilt deg at jeg spiser mye fast food/fabrikata. Jeg gjør ikke det i det hele tatt, 97% av alt jeg spiser er mat jeg lager selv. Unntaket er snacks og pålegg.

Jeg skrev ikke spesifikt deg men mange. Sannheten er at om du kutter ned mat som forårsaker betennelser i kroppen din så reagerer veldig mange kropper med å bli "frisk". Du burde lese deg litt opp om dette. Og for å si det sånn av å spise en skinke på knekke brød for du ikke i deg for mye salt. Blodtrykk er meget sammensatt og salt inntaket er bare en bitte liten del av dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...