Gå til innhold

Hvor mye "arbeid" gjør dere i permisjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå tenker jeg hjemme, med huset. Må vite hva som er normalt.

Saken er at vi bor i ett hus som trenger en del arbeid. Ute og inne. Er masse småting som må gjøres. For eksempel male siste vegg av garasje, rydde garasjen, kjøre en tur med søppel, vi burde ha bygget et skikkelig vedskjul. Inne er det litt her og der, en list som mangler, ett vindu som må byttes, en dør som må fikses.. En bod som må ryddes.  Småting som blir store.. Jada, alt dette går fort når man fort begynner.. men jeg klarer det ikke! Er hjemme med 4mnd gammel baby. De første 10ukene hadde hun kolikk og sov minimalt. Fikk kanskje 2t søvn til sammen om natten. Nå må hun dessverre bysses i søvn, trilles eller sove oppa meg. Jeg vet at dette må jeg endre på, men jeg henter meg fortsatt inn fra kolikkmånedene..

Mannen maser om at jeg må gjøre alt som må gjøres, jeg er jo bare hjemme uansett. Ingen forståelse for at jeg kun klarer baby. Hun sover jo tross alt om dagen.. (40min i strekk av og til..) Han er sur fordi at jeg ikke gjr noe, men jeg syns jeg er god som holder huset i nogenlunde orden. Dvs jeg ryddder hver dag, og jeg vasker en til to ganger i uka.

Føler meg så mislykket som ikke orker noe mer.. Og er så lei av å høre at jeg er lat og at andre gjør så ufattelig mye mer enn meg..

Anonymous poster hash: b5975...491
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da kan han glede seg til minst 10 uker med "ferie" litt senere hvor han kan vise seg fra sin mest effektive side hvor han både sjonglerer baby og diverse oppussingsprosjekter! 👍🏻

Eller du kan be han klappe igjen, og så kan dere gjøre det sammen i helga når begge er hjemme!

Skrevet

Jeg lagde middag hver dag og gjorde "hverdagsrydding" men ingen store prosjekter. La mannen passe baby og hus til helgen, så kan han se hvor lett det er å få gjort ting☺

Anonymous poster hash: 3203b...32c

Skrevet

Går på butikken

Panter flasker

Kaster søppel

Mye husarbeid

Vasker klær

Sorterer klær og rydder frem etter årstid og legger vekk det som er for smått

Rydder i boder, skuffer og skap når jeg har tid (ting som er vanskeligere å få gjort i hverdagen)

Kan sparkle, male en vegg osv hvis det er noe som mangler men går ikke løs på store prosjekter alene nei.

Har heldigvis en mann som forstår at babyen også kan være en fulltidsjobb 😊

Skrevet

Med første hugget jeg og lødde opp kubikkvis med ved, la platting og beiset huset. Med andre hendte det seg at jeg satte på en vaskemaskin.

Jeg var i annerledes form, og hadde en annerledes baby.

Anonymous poster hash: c190b...475

Skrevet

Jeg var hjemme i ni måneder og dette er det jeg gjorde (ikke alt hver dag):

- Tømte oppvaskmaskinen / fylte den igjen

- Ryddet og vasket kjøkkenet

- Vasket tøy

- Tok ut søpla da vi gikk tur med vognen

Ting jeg ikke gjorde (på dagtid!):

- Handle mat

- Handle andre ting

- Støvsuge

- Vaske gulv

- Vaske bad

- Oppussing!!

Dette fordi sønnen vår aldri sov lenge nok av gangen, og fordi jeg var sliten.

Mannen din har helt urealistiske krav – jeg tror kun noen få kvinner, men noen få sovebabyer, ville fått til noe av det han forventer av deg. Det må du bare si til ham, tydelig og ettertrykkelig. Ikke la hans forventninger ødelegge permisjonstiden din. Nå skal du nyte babyen uten dårlig samvittighet, og når babyen sover, kan du hvile seg eller sove. Alt annet kan vente.

Anonymous poster hash: 5e52f...637
Skrevet

Hehe, han tror permisjon = fri?

Bare vent, han kommer til å klage noe så helt sinnssykt over hvor sliten han er når han er i pappaperm, og huset kommer til å være bomba. Garantert.

All mulig sympati til deg! Han trenger en skikkelig reality check.

Anonymous poster hash: 7ddc9...0d1

Skrevet

Jeg har tre barn og alle tre har kun sovet 30 min om gangen det første året. Og våknet minst annenhver time på natta. Hadde mannen mast om oppussing hadde jeg trolig blitt voldelig..

Anonymous poster hash: 135fc...ed2

Skrevet

Alt avhenger jo av hvordan baby man får utdelt. Men nr 1 hadde jeg hare mulighet til en del av prosjektene du nevner uten problemer, men ikke alt. Men nr to hadde jeg fått gjort alt og mer til (dersom jeg ikke i tillegg hadde hatt nr. 1). Men nr 3 hadde jeg ikke hatt sjans i helvete til å gjøre en dritt uavhengig av at jeg allerede hadde to andre barn. Gubben var heldig om jeg i det hele tatt hadde middagen klar da han kom fra jobb.

Anonymous poster hash: ff31c...65a

Skrevet

Det er godt å høre.

Jeg merker at jeg begynner å  bli rimelig lei. Han er jo tillegg sliten etter 8t jobb (med 20min spisepause).. Blir sprø!

Anonymous poster hash: 67435...b8d
Skrevet

Jeg holdt huset ryddig, vasket klær, gikk tur med bikkja, handlet og lagde middag hver dag. Det samme gjorde han da han var i perm i 12 uker.

Skrevet

Var fornøyd om jeg skrudde på oppvaskmaskinen de første 6 mnd.

Hadde en baby som bare gråt.

Pleide å gjøre en del når mannen kom hjem og tok barnet. Men kun sånn smårydding osv.

Mannen forventet ingenting av meg.

Til gjengjeld fikset han masse i sin permisjon. Hadde en lykkelig liten pjokk i bæremeis på ryggen mens han pusset opp.

Anonymous poster hash: 91d5c...93d

Skrevet

Huff, så lite hyggelig. Din oppgave er å ta vare på babyen. Forhåpentligvis får du til hverdagshusarbeidet ved siden av. Vi hadde også kolikk med første. Jeg gjorde ingenting annet enn å sørge for babyen så godt jeg klarte. Måtte snørr matpakke i den verste perioden for å få i meg mat. Med nr to er det lettere både pga mer erfaring, men mest fordi vi ikke har kolikk i hus. Selv nå er det ingen forventning om middag en gang. Prøver å få det til, men fortsatt deilig at jeg ikke må gjøre det. Oppussing og utearbeid er for de som har sovebabyer både på natt og dagtid, hvis de selv vil. skjønner godt at du trenger å hente deg inn etter ti uker med skriking. Du får kose deg med roligere baby og la mannen furte hvis han vil. Han skjønner nok på et eller annet tidspunkt at det kan være krevende å gå hjemme.

Anonymous poster hash: 0320a...b40

Skrevet

Heldigvis er jeg så lite handy at de jobbene der hadde jeg nok ikke fiksa.... Kanskje med unntak av å kjøre søppel og ryddejobb.

Har dessuten en mann som er meganøye på maling og sånt, så det presset om å gjøre "mannfolkarbeid" (ja jeg sa det) slapp jeg heldigvis.

Jeg tok meg av baby. Sendte eldre barn på skolen. Vasket klær. Hadde hovedansvar for daglig renhold. Tok meg av hunden.

Bakte. Laget middag iblant.

I siste perm fikk jeg en større jobb med en syk slektning, måtte bla rydde og selge vedkommendes hus. Dette var jeg og mannen sammen om, vi tok babyen med på det om formiddagen når han jobbet senvakt.

Mannen din mangler forståelse og trenger en reality check. (Permisjon) :)

Skrevet

Jeg hadde store planer for permisjonen sist, for de to første var sovebarn som sovnet i vogna og sov noen timer og sov hele natten.

Men fikk det motsatte sist😂

Fikk knapt dusjet.

Men jeg gjorde det meste av husarbeid innendørs. Klesvask, rydding, matlaging.

Men noe maleprosjekt kunne jeg skyte en hvit pil etter...

Anonymous poster hash: 4637e...7df

Skrevet

Jeg synes mannen din har helt urealistiske krav til deg og hvordan i all verden går det an å tro at det vil føles bedre for deg når han er så lite støttende?

Du burde virkelig sette han på plass!

Det høres ut som han uttaler seg om noe han ikke har peiling på.

Da jeg hadde permisjon laget jeg en del mat, byttet sengetøy, gikk ut med søpla og vasket gulv i blant. Vasket/brettet klær. Brukte også tiden til å nyte babytida da jeg følte meg litt omtåka og det må være lov tenker jeg. Babytida får man bare en gang

Jeg håper mannen din innser at han ikke kan fortsette med slike urealistiske krav. Det er helt unødvendig at du skal ha dårlig samvittighet

Anonymous poster hash: c74f6...3dc

Skrevet

Har vaskehjelp annenhver uke, men gjør "vanlig" husarbeid og forefallende rengjøring i mellom der.

Jeg står for det meste av mathandlingen og lager middag hver dag.

Vasker også alt av klær og henger opp dette samt rydder bort rene klær.

Etterhvert håper jeg at jeg gidder å gå løs på klesskapet mitt, samt rydding på loftet.

Det jeg kunne ha gjort som jeg ikke gidder, er å ta ned trampolinen (treige ja), pakke sammen og legge presenning over hagemøbler osv. Det får mannen ta. Har bedt om det i lang tid nå, får se om det endelig skjer til helgen 🙏🏻

Mannen din er på viddene og må få seg en liten reality check. Jobben din er å ta seg av baby, ikke pusse opp huset.

Du er Ikke mislykket! Gjør så mye eller så lite du føler for og kos deg med baby

Skrevet

Hadde aldri i verden akseptert det der HI. Mannen min håper at huset er i noenlunde stand eller at det er noe mat å finne når han kommer hjem, men han har skjønt at mating, bleieskift og byssing tar så og si hele dagen og kvelden. Ikke alltid tid til å gå på do eller dusje i rimlig tid heller. Jeg har babyen hele tiden mens han er borte (jobber mye) og utover dette henter jeg på SFO og tilbringer tid med barna. Hadde nok ledd rått hvis han hadde kommet med slike kommentarer som din mann. Tar en real husarbeidvirvelvind hver gang faren tar babyen for å få unna litt.

Anonymous poster hash: 5557c...32d

Skrevet

Holder det greit ryddig. Støvsuger og vasker ved behov. Vasker klær og henger opp. Bretter. Handler og lager klar middag til mannen kommer hjem. MEN det går ikke om baby har dager det han vil bæres mye eller er syk feks.

Anonymous poster hash: a823f...512

Skrevet

Mange mannfolk tror permisjon er ferie. Min inkludert. Det var urolig gøy når han hadde pappapermisjon og ikke skjønte hvordan jeg hadde klart å gjøre så masse. Jeg som hadde gjort såååå lite lissom.

Anonymous poster hash: 0969a...4eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...