Anonym bruker Skrevet 24. november 2016 #1 Skrevet 24. november 2016 Er det ille av meg å beholde/bruke deler av min arv og la resten gå inn i felles bo? Burde hele summen gå inn i felles? Anonymous poster hash: f45d2...2e4
Anonym bruker Skrevet 24. november 2016 #2 Skrevet 24. november 2016 Det er alltid særeie på arv, du bør få det skriftlig også at om det skulle bli brudd en gang skal du ha arven din. Anonymous poster hash: a1772...dac
Anonym bruker Skrevet 24. november 2016 #3 Skrevet 24. november 2016 Samboer er skikkelig sur fordi jeg allerede har brukt en slump av pengene. På oss som familie. Han mener alt burde gå til oppussing. Anonymous poster hash: f45d2...2e4
TPK Skrevet 24. november 2016 #4 Skrevet 24. november 2016 Hva han mener skal du jo bare drite i. Det er dine penger!
Anonym bruker Skrevet 24. november 2016 #5 Skrevet 24. november 2016 Samboer er skikkelig sur fordi jeg allerede har brukt en slump av pengene. På oss som familie. Han mener alt burde gå til oppussing. Anonymous poster hash: f45d2...2e4 Jeg er enik med TPK at han i utgangspunktet ikke nor noe grunn til å bli sur...med mindre han har gjort tilsvarende, altså sin arv/eller personlig oppsparte midler på oppussing. Da kan jeg jo forstå at han synes det er råttent av deg å sitte å ruge på de pengene. Anonymous poster hash: 4b3c0...2a9
Anonym bruker Skrevet 24. november 2016 #6 Skrevet 24. november 2016 Hvis dere har et hus som trenger oppussingen og du har brukt pengene på tull forstår jeg ham godt. Anonymous poster hash: ddad8...be7
Anonym bruker Skrevet 25. november 2016 #7 Skrevet 25. november 2016 Har ikke hus som må pusses opp, men klart man alltid ønsker litt forbedringer og det går jo en stor del av summen til. Det som er brukt er gått til regninger, innbo og ferie. Jeg vil ikke kalle det tull. Men alle har vel sin formening. Han har fått litt forskudd han også, som også gikk til innbo, den summen var en ørliten brøkdel av det jeg skal spytte inn. Han har ganske mye høyere inntekt enn meg og inntekt vs utgifter er ikke likt fordelt. Skjønner han blir litt skuffet, men det er ikke sånn at jeg har brukt pengene kun på meg. De er brukt og resten blir brukt til gode for hele familien. Nå sitter jeg her med verdens sorteste samvittighet fordi han er så sur. Og har mest lyst å holde kjeft om neste store sum som kommer inn. Som jeg også hadde tenkt å la gå inn i hus og hjem. Anonymous poster hash: f45d2...2e4
Anonym bruker Skrevet 25. november 2016 #8 Skrevet 25. november 2016 Har ikke hus som må pusses opp, men klart man alltid ønsker litt forbedringer og det går jo en stor del av summen til. Det som er brukt er gått til regninger, innbo og ferie. Jeg vil ikke kalle det tull. Men alle har vel sin formening. Han har fått litt forskudd han også, som også gikk til innbo, den summen var en ørliten brøkdel av det jeg skal spytte inn. Han har ganske mye høyere inntekt enn meg og inntekt vs utgifter er ikke likt fordelt. Skjønner han blir litt skuffet, men det er ikke sånn at jeg har brukt pengene kun på meg. De er brukt og resten blir brukt til gode for hele familien. Nå sitter jeg her med verdens sorteste samvittighet fordi han er så sur. Og har mest lyst å holde kjeft om neste store sum som kommer inn. Som jeg også hadde tenkt å la gå inn i hus og hjem. Anonymous poster hash: f45d2...2e4 Men snakker dere ikke sammen om ting som ferier og møbler til huset før dere kjøper det? Anonymous poster hash: ddad8...be7
Anonym bruker Skrevet 25. november 2016 #9 Skrevet 25. november 2016 Mitt råd til deg etter siste innlegg du skrev er å forberede deg grundig til en samtale medhan. 1. Lag en oversikt over både familieøkonomien og begges privatøkonomi, hvor du demonstrerer at de økonomiske byrdene ikke er likt eller progressivt fordelt etter inntekt 2. Vis til hans bidrag (arv) både størrelsesorden og hva pengene gikk til 3. Vis hva ditt bidrag har gått til hittil (regninger osv) Deretter argumenterer du at ettersom han både tjener mer og derfor bidrar langt mindre prosentvis enn deg, har du ikke tenkt å dele din arv med han. Du kommer heller ikke til å informere han om hvor mye arv/gaver du mottar fremover, da han bidrar lite inn i felleskassa. Dersom dere endrer på hvordan familiøkonomien fordeles mellom dere er du villig til å revurdere hvordan dine arvepenger skal brukes. Det neste du må få frem, er at du er uenig med han i hva som trengs å gjøres av oppussing. Dere har tydeligvis en ulik standard, og han kan da ikke forvente at hans standardskrav skal medfinansieres av deg (med mindre det er fare for skader på huset ol). Dersom begge skal bidra økonomisk til oppussing må dere være enig om at det er et behov for oppgradering og hva som skal gjøres. Jeg vil råde deg på å bruke arvepengene dine til å nedbetale EGEN gjeld. Det virker som om dere har delt økonomi, og du sitter da igjen med svartepetter, dersom dere (bank i bordet) går fra hverandre fordi du tar mest av daglige forbruksutgifter. Han akkumulerer derimot egenopptjente penger på bekostning av deg. IKKE AKSEPTER DETTE!!!!!!!! Anonymous poster hash: 4b3c0...2a9
Anonym bruker Skrevet 25. november 2016 #10 Skrevet 25. november 2016 Mitt råd til deg etter siste innlegg du skrev er å forberede deg grundig til en samtale medhan. 1. Lag en oversikt over både familieøkonomien og begges privatøkonomi, hvor du demonstrerer at de økonomiske byrdene ikke er likt eller progressivt fordelt etter inntekt 2. Vis til hans bidrag (arv) både størrelsesorden og hva pengene gikk til 3. Vis hva ditt bidrag har gått til hittil (regninger osv) Deretter argumenterer du at ettersom han både tjener mer og derfor bidrar langt mindre prosentvis enn deg, har du ikke tenkt å dele din arv med han. Du kommer heller ikke til å informere han om hvor mye arv/gaver du mottar fremover, da han bidrar lite inn i felleskassa. Dersom dere endrer på hvordan familiøkonomien fordeles mellom dere er du villig til å revurdere hvordan dine arvepenger skal brukes. Det neste du må få frem, er at du er uenig med han i hva som trengs å gjøres av oppussing. Dere har tydeligvis en ulik standard, og han kan da ikke forvente at hans standardskrav skal medfinansieres av deg (med mindre det er fare for skader på huset ol). Dersom begge skal bidra økonomisk til oppussing må dere være enig om at det er et behov for oppgradering og hva som skal gjøres. Jeg vil råde deg på å bruke arvepengene dine til å nedbetale EGEN gjeld. Det virker som om dere har delt økonomi, og du sitter da igjen med svartepetter, dersom dere (bank i bordet) går fra hverandre fordi du tar mest av daglige forbruksutgifter. Han akkumulerer derimot egenopptjente penger på bekostning av deg. IKKE AKSEPTER DETTE!!!!!!!! Anonymous poster hash: 4b3c0...2a9 Tusen takk for godt innspill! Anonymous poster hash: f45d2...2e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå