Anonym bruker Skrevet 24. november 2016 #1 Skrevet 24. november 2016 I vårt hus, er det mannen som er rengjørings-freak. Han elsker å holde huset rent, og vil gjerne støvsuge, rydde, vaske og tørke støv 2 ganger i uken. Helt ok, huset ser fint ut, selv om jeg ikke er vant til en så hyppig rengjøring. Problemet vårt er, at han daglig forteller meg hva jeg skal gjøre. "Gidder du støvsuge gangen?", "Gidder du hente det?", "Gidder du tørke støv av hyllene?", "Gidder du vaske badet?". Flere ganger daglig, og jeg holder på å bli gal. Han maser konstant. "Kan du gjøre sånn?" , "Kan du gjøre sånn?". Jeg slapper ikke lenger av i eget hjem, fordi han hele tiden er etter meg med ting som skal gjøres. Mitt hovedproblem i de situasjonene, er at han maser på meg, før han i det hele tatt gir meg sjansen til å gjøre det. Hvis jeg står å lager mat, så kommer han ALLTID og sier "Husk å rydde opp etter deg, sant??". Eller hvis jeg sitter å limer bilder i album, "husk å rydde det vekk når du er ferdig!". Som om jeg var et barn. Jeg ER i stand til å rydde opp etter meg selv, uten påminnelse. Jeg kan faktisk støvsuge uten å bli mast på, ettersom jeg er et velfungerende menneske. Jeg er voksen nok, til å holde styr på hus og hjem, uten at han hele tiden skal fortelle meg hva jeg skal gjøre. Jeg føler jeg blir undervurdert. "Best å fortelle henne at hun skal rydde opp etter matlagning, for det kan hun umulig forstå selv!" aktig. Han liker også å fortelle meg hvorfor det jeg gjør, er feil. Etter jeg har vasket huset, så har han flere ganger tatt meg rundt på sightseeing i eget hjem, for å peke ut hvor jeg skal gjøre det bedre. Eller hvis benken ikke er tørket godt nok av, eller hvis det er kommet sand i gangen. Det skal alltid påpekes hva jeg gjør feil, skal gjøre bedre eller generelt hva jeg skal gjøre! Ja, det høres trivielt ut, og JA jeg er sikkert barnslig og dum. Men, det er bare ikke kjekt å sitte i eget hjem, og kjenne at hele kroppen synker sammen hver gang han roper, fordi du vet at nå er det noe du skal gjøre, eller noe du ikke har gjort ordentlig. (For å unngå misforståelser: Ja han rydder og vasker like mye som meg, han lager mat osv. Han driver ikke bare å dirigerer meg rundt uten å selv gjøre noe. ) Anonymous poster hash: 84596...f5a
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 24. november 2016 #2 Skrevet 24. november 2016 (endret) Da svarer du "HOLD KJEFT DITT MASEHELVETE!!" neste gang Hilsen en som er pms så det holder. Ingen hjemme hos meg tør å prøve seg på sånt engang. Endret 24. november 2016 av Kari Mari
Anonym bruker Skrevet 24. november 2016 #3 Skrevet 24. november 2016 Da svarer du "HOLD KJEFT DITT MASEHELVETE!!" neste gang Hilsen en som er pms så det holder. Ingen hjemme hos meg tør å prøve seg på sånt engang. Signerer denne. Anonymous poster hash: 65af6...235
Anonym bruker Skrevet 24. november 2016 #4 Skrevet 24. november 2016 Høres ut som min mann dette 😂 Men han er ikke like ille da. Grenseløst irriterende! Kom gjerne med konstruktive tips som ikke er barnslig så kanskje det blir slutt på det. Anonymous poster hash: 71063...0ca
Søte Satan Skrevet 24. november 2016 #5 Skrevet 24. november 2016 Du overdriver ikke. Jeg hadde drept ham. Han har en makt over deg han ikke skal ha i et likeverdig forhold. Du må ta makta tilbake, du må stoppe ham.
pifi med tre nurk Skrevet 24. november 2016 #6 Skrevet 24. november 2016 Synes det høres ut som han han OCD, altså tvangstanker rundt dette med vasking og rydding jeg. Det høres ikke normalt ut en plass det han driver med. Ja, normalt renhold og rydding er en selvfølge, men å støvsuge hver dag og holde guidet tur rundt i huset for å påpeke alt som er feil/ for dårlig vasket høres tvangsmessig ut. Synes du skal spørre han hvordan han egentlig har det og at dette med vasking/rydding har gått over styr...
Kjerringa med agurken Skrevet 24. november 2016 #7 Skrevet 24. november 2016 Tror nok at jeg hadde klikket hvis jeg var i din situasjon og mannen holdt på slik. Si at du går med på normalt husarbeid- dvs du rengjør en gang i uka eller ved behov (hvis du/han har tid). Hvis han ønsker at det skal være mer får han gjøre det selv. Be han slutte å hakke på deg - du er voksen og kan rydde selv. Jeg hadde en mann som aldri hadde sett noe muggent i kjøleskapet, fikk fnatt av hybelkaniner og hadde ikke rot/oppvask i kummen eller mye skittentøy. Tok et par måneder før han tilpasset seg mer rot, støv osv, men han er nå helt herdet. Har man jobb, et liv og ikke minst barn så vil aldri huset være prikkfritt, støvfritt og perfekt til enhver tid.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2016 #8 Skrevet 24. november 2016 Jeg er nok som din mann, og det er helt greit men da må jeg gjøre rent selv. Kan be mannen om hjelp, men krever ikke at han skal opprettholde den standarden jeg ønsker. Han ser det rett og slett ikke, og det blir urimelig av meg å kreve det av ham. Snakk sammen! Anonymous poster hash: 6be19...189
Anonym bruker Skrevet 24. november 2016 #9 Skrevet 24. november 2016 Tror nok du føler det samme som ekstremt mange menn føler. Kjenner flere damer som stadig forteller mennene hva de skal gjøre, og ikke minst, klager dersom det ikke er gjort på deres måte. Jeg tror (for jeg skjønner dersom man ikke orker å ha noen hengende over seg slik) at man må prate sammen, legge listen et sted man kan enes om (ønsker den ene parten mer vasking, får de gjøre det, dog uten å klage) Anonymous poster hash: 5b1ed...193
*Miss Marple* Skrevet 24. november 2016 #10 Skrevet 24. november 2016 Da svarer du "HOLD KJEFT DITT MASEHELVETE!!" neste gang Hilsen en som er pms så det holder. Ingen hjemme hos meg tør å prøve seg på sånt engang. Dette hadde sånn ca vært min reaksjon også. Jeg har også en mann som er over snittet opptatt av å ha det rent og ryddig, men det er faktisk ikke mitt problem. Jeg vasker når det er nødvendig og liker å ha det noenlunde ryddig, men hans standard hverken vil eller kan jeg ha.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2016 #11 Skrevet 24. november 2016 Akkurat sånn mener min mann at jeg er😂Men jeg er så langt fra hysterisk på disse områdene, så jeg MÅ mase- eller be om hjelp, for å ikke slite meg selv helt ut. Anonymous poster hash: c028a...475
Anonym bruker Skrevet 24. november 2016 #12 Skrevet 24. november 2016 Kan du ikke speile han i noen dager først... altså gjøre akkurat d samme mot han. Gidder du å lage middag, gidder du å rydde opp etter deg gjerne med en gang han hårsårt seg m kaffekoppen. Huffe og akke deg i enidingen om hvordan ting kan bli bedre. Klage på støv i bilen, feil type grus ute, hårstrå ved vasken, fingeravtrykk på flater osv. Etter to dager spor du om han har likt deg de siste dagene og forklarer at du oppfatter han sånn. Anonymous poster hash: b5783...7f9
Anonym bruker Skrevet 24. november 2016 #13 Skrevet 24. november 2016 Takk for svar, alle sammen! Godt å se at jeg ikke er helt på viddene. Ja, han har OCD. Det sier han selv også, spesielt med tanke på rengjøring. For eksempel, hvis man lager seg brødskiver, så skal det ikke ligge en eneste smule på kjøkkenbenken/bordet/gulvet når man er ferdig. Likte Miss Marple sin måte å si det på, at det er hans problem, og at jeg ikke trenger å leve etter samme standard. Kanskje jeg skal prøve å si det. For jeg er veldig lei, må jeg innrømme! HI Anonymous poster hash: 84596...f5a
Leeloo76 Skrevet 24. november 2016 #14 Skrevet 24. november 2016 Jeg kan bytte plass med deg noen dager, han kommer til å prise seg lykken over deg etter et par dager. Hilsen verdens største rotekopp 😂
Anonym bruker Skrevet 24. november 2016 #15 Skrevet 24. november 2016 Det hadde klikka for meg😂 Jeg er sykt rotete og mannen maser litt han også. Når han begynner på noe som er i nærheten av det du beskriver, så sier jeg bare: JEG gidder ikke bruke halve livet mitt på husarbeid (bruker allerede alt for mye tid på jobb, og NØDVENDIG husarbeid). Ikke pokker om jeg gidder å bruke mer tid enn nødvendig på noe som er så kjedelig. Anonymous poster hash: b7c92...449
Miss Chocolate Skrevet 24. november 2016 #16 Skrevet 24. november 2016 Begynn å gjøre det samme mot han. Så innser han kanskje hvor irriterende det er.
pifi med tre nurk Skrevet 24. november 2016 #17 Skrevet 24. november 2016 Hvis han faktisk forteller deg at han har tvangstanker rundt dette så vil det jo ikke hjelpe å kjefte eller avvise han. Da må han få profesjonell hjelp! Tvangshandlinger/ tanker er en alvorlig psykisk lidelse og det vil nok kreve tett oppfølging og sikkert også eksponeringsterapi. Når det er sagt så skjønner jeg godt at det er tøft å leve med dette og det understreker bare enda mer hvor viktig det er at mannen din får den hjelpen han trenger, ellers vil det kunne ødelegge dere begge to.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2016 #18 Skrevet 24. november 2016 Jeg var sånn. Men jeg hadde tvangstanker Snakk med han om det. Anonymous poster hash: 41d53...78a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå