Gå til innhold

Hvorfor er det ikke rom for at ikke alle er like?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barn. Eldste har siden han var 4 år holdt på med idrett og gjør det ennå. Som ung voksen trener han 1-2 ganger om dagen i tillegg til en krevende fysisk jobb.

Yngste på 11 år hater mildt sagt alt som har med idrett og gjøre. Han har prøvd flere idretter med det resultatet at motviljen ble enda større. For ett år siden ble vi enige med han at han skulle få slippe mere tvang. Det er ikke sånn at han sitter passivt å stirrer i veggen. På sommeren sykler han mye og koser seg med det. På vinteren går han mye på ski. Dessverre er det ikke så mange andre som går på ski så da blir han alene, men han bryr seg ikke mener han. Koser seg alene. Om det er -5 eller -25 er ikke så nøye. På ski skal han. Håper det blir det samme når snøen kommer i år.

MEN jeg har siden han sluttet med organisert idrett fått høre fra andre at barn SKAL drive med idrett om det så er under tvang. Er ikke måte på hvor tjukk i huet (jepp, fått høre det et par ganger) jeg er som lar han slippe unna. Har hatt et par heftige diskusjoner med enkelte for jeg mener det ikke er deres sak og at det ikke tjener noen å tvinge ungen til noe han virkelig hater.

Merker det titt og ofte at alle skal være like i andre settinger også. Man skal ikke ha egne meninger som går på tvers av det "normalen" mener.

Kan tenke dere det ble ståhei da folk oppdaget tatoveringene mine. Jeg har ikke typiske jentetatoveringer. Demoner, djevler o.l.

Det beste av alt var da jeg på en fest ble kritisert fordi jeg ikke drikker vin. Var helt uakseptabelt at jeg dukket opp med vodka og tilbehør. De som ble fullest og mest sippete var damene med vin. Ikke ble det tatt pent at jeg ble sittende og diskutere med mennene. Jeg orker ikke diskutere hus, unger, sykdom, sminke, klær, håndarbeid osv. Og i alle fall ikke på fest.

Jeg er så lei av at andre skal bry seg med hva jeg og vi gjør. Vi er ikke SÅ spesielle heller. Er voksne mennesker som tør å ha egne meninger og stå for dem.

Til tider føles som om man er i en annen tidsalder enn 2016. Vi bor til og med i Groruddalen i Oslo. Så absolutt ikke noe fisefint strøk.

Hvorfor kan ikke folk bare se mer på seg selv i stedet for å følge med på andre for så å kritisere?)

Anonymous poster hash: 63610...486

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er omgitt av tullinger. Organiserte aktiviteter er ikke for alle, og det viktigste er at han er aktiv.

Anonymous poster hash: 4e168...af2

Skrevet

Hvorfor SKAL gutter gå på idrett?? Blir det ikke folk av gutter som går på piano, tegning, dans, dataspill, miniaryrfigurer, speider, gitar, atronomiklubb, fiolin osv osv??

Anonymous poster hash: 9ccdb...222

Skrevet

Er helt enig med deg! Folk kan godt slutte å bry seg om hva alle andre gjør! Sport er ikke for alle, iallefall ikke organisert. Har tre unger selv som ikke er gnad i sport men er med på andre ting istedet. Har heldigvis ikke fått noen teite tilbakemeldinger på det. Skal dog sies at jeg har "tvingt" dem avgårde i 1. Klasse på fotball men det er i hovedsak på grunn av det sosiale siden fotballagene blir satt sammen etter skolekrets. Er greit å bli kjent utenom skolen siden vi bor på bygda.

Skrevet

Dette er absolutt ikke noe svar på det du lurer på, men jeg lurer på hvorfor den andre tråden om emnet står som låst uten begrunnelse fra moderator. Jeg trodde de alltid skulle begrunne når de låser tråder.

Skrevet

Sier som nr 2, du er omgitt av mindre intelligente mennesker. Dessverre... Hadde noen snakket sånn om meg og mine hadde de virkelig fått passet påskrevet! Vi er ganske sånn a4 (kjedelige 😂), men aldri i verden om jeg hadde kunnet funnet på å mene noe om hvilken vei finner for livene sine! Føler meg ganske spesiell selv innimellom 🙈

Anonymous poster hash: 23dfe...9d1

Skrevet

Sier som nr 2, du er omgitt av mindre intelligente mennesker. Dessverre... Hadde noen snakket sånn om meg og mine hadde de virkelig fått passet påskrevet! Vi er ganske sånn a4 (kjedelige 😂), men aldri i verden om jeg hadde kunnet funnet på å mene noe om hvilken vei finner for livene sine! Føler meg ganske spesiell selv innimellom 🙈

Hvilken vei folk finner for livene sine skulle det stå 🙊

Skrevet

Så teit! 

Anonymous poster hash: 0ccb9...d79
Skrevet

Helt ærlig så lurer jeg virkelig på hvorfor folk tatoverer djevler og demoner.......

Anonymous poster hash: 9c425...0a1
Skrevet

Mennesker flest synes det er skummelt å skille seg ut og mene/gjøre noe annet enn det store flertallet. Det får dem til å føle at det er noe feil med dem.

Det er også kulturelt betinget enkelte interesser/egenskaper/styrker som har høyere status enn andre. For eksempel gir det høyere status å være flink i fotball og kunne masse faktakunnskap (høyeste fjell, hovedsteder etc.), kontra å bygge modellskip og ha en intelligens som går på det mellommenneskelige - å lese mennesker, være en brobygger etc.

Personlig har jeg blitt møtt med alt fra skepsis til direkte motvilje på ting som at jeg har "for mange" barn (i forhold til A4 formelen), at jeg foretrekker regn framfor sol (folk kan bli direkte mannevonde hvis jeg uttrykker glede over en overskyet/regnfull dag), at mine favorittreisemål ikke er "syden" men heller nordover til kaldere strøk etc. Min ekssvigermor hadde problemer med å knytte seg til vårt barn nr tre, for hun mente det korrekte antall barn å få var to...

Så jeg deler din frustrasjon, men har heldigvis fått såpass selvtillit og indre ro med tiden at jeg har sluttet å bry meg så veldig. Mest av alt tolker jeg slike tvangspregede A4 mennesker dithen at de mangler en likevekt og senkede skuldre i forhold til seg og sitt eget liv.

Anonymous poster hash: 426a6...731

Skrevet

Helt ærlig så lurer jeg virkelig på hvorfor folk tatoverer djevler og demoner.......

Anonymous poster hash: 9c425...0a1

D: 

Det hadde jeg reagert på!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous poster hash: 0ccb9...d79

Skrevet

Helt ærlig så lurer jeg virkelig på hvorfor folk tatoverer djevler og demoner....... Anonymous poster hash: 9c425...0a1

Fordi jeg elsket tatoveringer men ikke liker "jentete" greier. Blomster, fugler,sommerfugler osv. kan bære pent, men passer ikke for meg.

Jeg er helt i andre retningen. Tatovøren jeg bruker har det også som spesialfelt og er vanvittig rå på detaljene.

Skrevet

Jeg har fått forferdet reaksjon på at datteren min ikke går på idrett. Hun går på dans 3 ganger pr uke og er stort sett aldri inne om været er bra. Jeg er ikke urolig for henne i det hele tatt. Men det må jeg åpenbart se å bli!

Noen mennesker er så opptatt av de valg de selv har tatt - og som de derfor mener er de beste, naturlig nok - at de ikke makter å se at det at andre har valgt et annet alternativ ikke nødvendigvis er hverken feil eller farlig.

Anonymous poster hash: 8d66d...73f

Skrevet (endret)

Folk er slik fordi de ikke liker at andre stikker seg ut fra normen. Alle må jo være innforbi rammen. Jeg har også barn som ikke liker håndball og fotball f.eks, og som trener best på egenhånd. Det var jo nærmest unormalt!

Jeg tror mange er opptatte av andres valg, bare for å konstantere for seg selv at de gjør det rette. Det må være innmari slisomt! :-O

Endret av Kari Mari
Skrevet

Jeg har to barn. Eldste har siden han var 4 år holdt på med idrett og gjør det ennå. Som ung voksen trener han 1-2 ganger om dagen i tillegg til en krevende fysisk jobb.

Yngste på 11 år hater mildt sagt alt som har med idrett og gjøre. Han har prøvd flere idretter med det resultatet at motviljen ble enda større. For ett år siden ble vi enige med han at han skulle få slippe mere tvang. Det er ikke sånn at han sitter passivt å stirrer i veggen. På sommeren sykler han mye og koser seg med det. På vinteren går han mye på ski. Dessverre er det ikke så mange andre som går på ski så da blir han alene, men han bryr seg ikke mener han. Koser seg alene. Om det er -5 eller -25 er ikke så nøye. På ski skal han. Håper det blir det samme når snøen kommer i år.

MEN jeg har siden han sluttet med organisert idrett fått høre fra andre at barn SKAL drive med idrett om det så er under tvang. Er ikke måte på hvor tjukk i huet (jepp, fått høre det et par ganger) jeg er som lar han slippe unna. Har hatt et par heftige diskusjoner med enkelte for jeg mener det ikke er deres sak og at det ikke tjener noen å tvinge ungen til noe han virkelig hater.

Merker det titt og ofte at alle skal være like i andre settinger også. Man skal ikke ha egne meninger som går på tvers av det "normalen" mener.

Kan tenke dere det ble ståhei da folk oppdaget tatoveringene mine. Jeg har ikke typiske jentetatoveringer. Demoner, djevler o.l.

Det beste av alt var da jeg på en fest ble kritisert fordi jeg ikke drikker vin. Var helt uakseptabelt at jeg dukket opp med vodka og tilbehør. De som ble fullest og mest sippete var damene med vin. Ikke ble det tatt pent at jeg ble sittende og diskutere med mennene. Jeg orker ikke diskutere hus, unger, sykdom, sminke, klær, håndarbeid osv. Og i alle fall ikke på fest.

Jeg er så lei av at andre skal bry seg med hva jeg og vi gjør. Vi er ikke SÅ spesielle heller. Er voksne mennesker som tør å ha egne meninger og stå for dem.

Til tider føles som om man er i en annen tidsalder enn 2016. Vi bor til og med i Groruddalen i Oslo. Så absolutt ikke noe fisefint strøk.

Hvorfor kan ikke folk bare se mer på seg selv i stedet for å følge med på andre for så å kritisere?)

Du hadde meg det første avsnittet. Da tenkte jeg herregud for noen folk du henger med.. men ettersom jeg leste lengre ned tenkte jeg at det er helt åpenlyst at du ser ned på kvinner. Det er ikke noe hyggelig vibbe å gi fra seg. Hvis det er tonen du møter folk med, så er det kanskje ikke så rart om du havner i diskusjoner med kvinner hele tiden heller?

Anonymous poster hash: 1bac5...ece

Skrevet

Dette er absolutt ikke noe svar på det du lurer på, men jeg lurer på hvorfor den andre tråden om emnet står som låst uten begrunnelse fra moderator. Jeg trodde de alltid skulle begrunne når de låser tråder.

Akkurat den tror jeg nok er noen som bomma på knappen og skulle slette/flette dobbeltposting, neppe mer drama enn det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...