Gå til innhold

Har dere snakket med ungene om overgrep?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I kveld tok jeg det med 6åringen min. Vi har selvsagt snakket om grenser før, men det har gjerne blitt litt vagt. Mer sånn at noen voksne er slemme, bli aldri med noen du ikke kjenner osv...

Jeg sa

- Du bestemmer over din egen kropp. Ingen har lov til å gjøre noe med deg som du ikke liker.

- Ingen kan gjøre ting med deg og kroppen din og så si at det skal være hemmelig. Du kan alltid si alt til meg, og jeg vil alltid beskytte deg. De som gjør sånt mot barn vil prøve å lure barn til å holde det hemmelig, fordi det er ulovlig for den voksne å gjøre det.

Det finnes ungdommer og voksne mennesker som gjør ting med barn som de ikke har lov til.

Han spurte hva da.

- Feks tar på kroppen og tissen din eller får barn til å gjøre ting med kroppen sin eller med kroppen til den voksne. Det er ikke lov for voksne å lure barn til å gjøre sånt.

Vi snakket også litt om nakenbilder og Internett - at voksne kan lure barn til å gi bilder eller gjøre ting for penger, mobiler osv og at det også er noe som ikke er lov. Litt tidlig men tenkte det var like greit

Mye spørsmål men en god samtale.

Anonymous poster hash: f5120...2e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde den samtalen med 5-åringen her om dagen, men jeg synes det er vanskelig. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle svare da han spurte hvorfor voksne ikke har lov å ta på tissen til barn. Prøvde med at det er et privat område, men da lurte han på hvorfor det.

Jeg må også hele tiden passe på å spesifisere unntakene, for han tar alt veldig bokstavelig. Som f.eks. selv om du bestemmer over kroppen din så har de voksne som passer på deg lov til å bestemme at du må pusse tennene og andre ting som man må gjøre. Men en overgriper kan sikkert lett innbille ham at dette er noe man må gjøre. Barn tror jo på det voksne sier...

Så jeg tenker det viktigste jeg formidlet er at han alltid kan fortelle alt til mamma eller pappa eller de som jobber i barnehagen, at ingen har lov til å tvinge barn til å holde noe hemmelig og at ingenting fælt kommer til å skje med ham eller noen andre hvis han forteller noe. Så får vi heller leve med at en og annen julegave kan bli avslørt.

Anonymous poster hash: dc740...c53
Skrevet

Har og hatt den samtalen. Nevnte de samme tingene.

Skrevet

Hadde den samtalen med 5-åringen her om dagen, men jeg synes det er vanskelig. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle svare da han spurte hvorfor voksne ikke har lov å ta på tissen til barn. Prøvde med at det er et privat område, men da lurte han på hvorfor det.

Jeg må også hele tiden passe på å spesifisere unntakene, for han tar alt veldig bokstavelig. Som f.eks. selv om du bestemmer over kroppen din så har de voksne som passer på deg lov til å bestemme at du må pusse tennene og andre ting som man må gjøre. Men en overgriper kan sikkert lett innbille ham at dette er noe man må gjøre. Barn tror jo på det voksne sier...

Så jeg tenker det viktigste jeg formidlet er at han alltid kan fortelle alt til mamma eller pappa eller de som jobber i barnehagen, at ingen har lov til å tvinge barn til å holde noe hemmelig og at ingenting fælt kommer til å skje med ham eller noen andre hvis han forteller noe. Så får vi heller leve med at en og annen julegave kan bli avslørt.

Ja det er litt vanskelig. Men jeg fant ut at det er bedre å si det ganske direkte. Han vet feks hvordan man lager barn, så jeg sa også at voksne kan kose med hverandre og lage barn sammen, men en voksen har ikke lov til å kose med barn på den måten.

Jeg sa det fordi han skjønner lettere at voksne ikke kan gjøre barn vondt- men et overgrep trenger ikke gjøre direkte vondt.

Skrevet

Ja, men har aldri satt meg ned for å ta en prat. Litt og litt i ulike sammenhenger der jeg kan lure inn litt. Jeg er selv utsatt for overgrep og hvordan mine foreldre tok disse pratene har nok mye å si for hvor greit det har gått i ettertid. De snakket også slik som meg, lot det bli en naturlig ting å prate om. Jeg sliter ikke idag pga overgrepene og er ikke redd for at mine unger skal bli utsatt for noe. Jeg ser ingen grunn til å bli hysterisk over slikt, for skjer det så skjer det for vi kan ikke pakke ungene inn i bobleplast. Men vi må ruste ungene på hele livet og det er mye negativt og mye positivt vi må fortelle dem om.

Her har skolen sammarbeid med Insestsenteret. De har møte med foreldre i første klasse, ungene har møte med de sammen med skolen og helsesøstere, og ingen foreldre får vite når dette skjer. Kun at det skjer i 1klasse og husker ikke helt andre gang de er innom. Mulig 6 eller 7 klasse.

En liten stund etter ett slikt møte mitt eldste barn fortalte hun hadde blitt slått av faren sin. Jeg fikk en telefonsamtale fra helsesøster dagen etter at hun så mitt barn reagerte litt rart, og tok en samtale dagen etter med henne. Hun hadde en hemmelighet om faren sa hun. Så da startet fiskingen og hun kom med hemmeligheten til meg.

Heldigvis var det ikke så alvorlig, men det burde fortsatt ikke ha skjedd. Så utifra dette så vet jeg at skolen har ett veldig bra opplegg ang dette.

Anonymous poster hash: 2371a...a4b

Skrevet

Ikke direkte om overgrep. Barnet er ikke så gammel enda. Snakker ofte om at hemmeligheter er bare fine og gode ting, de kan vi holde hemmelig. Og sier i samme slengen at hemmeligheter skal aldri være vonde eller rampete, da forteller vi det til mamma, pappa eller en annen voksen, fordi de vonde skal aldri være hemmelige.

Anonymous poster hash: 54071...9ef

Skrevet

Ja, men må nok repetere for barnet er bare to. Vi fikk denne praten flere ganger årlig fra vi var 3 år. Veldig viktig.

Anonymous poster hash: b38a8...885

Skrevet

Jeg har sagt at noen voksne liker å ta på tissen til barn og liker at barn tar de på tissen men at det ikke er lov.

At man ikke skal holde på vonde hemmeligheter uansett. Heller ikke hvis det er noen han kjenner, liker eller er i familie med. Og uansett hvem det er så kan han si det til oss eller noen i barnehagen.

Sånn hvis det er mamma eller pappa som gjør noe vondt så kan han snakke med barnehagen.

Han er fem og syns mamma maser fælt

Skrevet

Ja, men har aldri satt meg ned for å ta en prat. Litt og litt i ulike sammenhenger der jeg kan lure inn litt. Jeg er selv utsatt for overgrep og hvordan mine foreldre tok disse pratene har nok mye å si for hvor greit det har gått i ettertid. De snakket også slik som meg, lot det bli en naturlig ting å prate om. Jeg sliter ikke idag pga overgrepene og er ikke redd for at mine unger skal bli utsatt for noe. Jeg ser ingen grunn til å bli hysterisk over slikt, for skjer det så skjer det for vi kan ikke pakke ungene inn i bobleplast. Men vi må ruste ungene på hele livet og det er mye negativt og mye positivt vi må fortelle dem om.

Her har skolen sammarbeid med Insestsenteret. De har møte med foreldre i første klasse, ungene har møte med de sammen med skolen og helsesøstere, og ingen foreldre får vite når dette skjer. Kun at det skjer i 1klasse og husker ikke helt andre gang de er innom. Mulig 6 eller 7 klasse.

En liten stund etter ett slikt møte mitt eldste barn fortalte hun hadde blitt slått av faren sin. Jeg fikk en telefonsamtale fra helsesøster dagen etter at hun så mitt barn reagerte litt rart, og tok en samtale dagen etter med henne. Hun hadde en hemmelighet om faren sa hun. Så da startet fiskingen og hun kom med hemmeligheten til meg.

Heldigvis var det ikke så alvorlig, men det burde fortsatt ikke ha skjedd. Så utifra dette så vet jeg at skolen har ett veldig bra opplegg ang dette.

Anonymous poster hash: 2371a...a4b

Høres ut som et godt opplegg! Har ofte tenkt at det er litt rart at skolen ikke er gitt mer ansvar for åpenhet rundt overgrep.

Tenker på de som opplever det hjemme...

Skrevet

Jeg har sagt at noen voksne liker å ta på tissen til barn og liker at barn tar de på tissen men at det ikke er lov.

At man ikke skal holde på vonde hemmeligheter uansett. Heller ikke hvis det er noen han kjenner, liker eller er i familie med. Og uansett hvem det er så kan han si det til oss eller noen i barnehagen.

Sånn hvis det er mamma eller pappa som gjør noe vondt så kan han snakke med barnehagen.

Han er fem og syns mamma maser fælt

Det sa jeg også, men da fant jeg fort ut at jeg måtte bli mer konkret, for han mente at jeg og pappan gjorde dumme ting mot han ofte, ved å være strenge. For han ble jo lei seg når han ikke fikk se barne-tv så lenge han ville måtte jeg skjønne. :P Og en mann som jobber i barnehagen hadde gjort noe han ikke likte en gang, han hadde nemlig tatt en leke barna kranglet om og lagt vekk på en hylle...

Skrevet

Det sa jeg også, men da fant jeg fort ut at jeg måtte bli mer konkret, for han mente at jeg og pappan gjorde dumme ting mot han ofte, ved å være strenge. For han ble jo lei seg når han ikke fikk se barne-tv så lenge han ville måtte jeg skjønne. :P Og en mann som jobber i barnehagen hadde gjort noe han ikke likte en gang, han hadde nemlig tatt en leke barna kranglet om og lagt vekk på en hylle...

😂 Jeg ser den, men jeg var litt mer spesifikk når jeg snakket med han..

Skrevet

Ikke gjort det i det siste, men ved jevne mellomrom kommer det opp. Gjerne i forbindelse med samtalen og påminnelsen om at det er greit å ta på tissen sin når man er alene på badet eller på rommet sitt. Det er ikke greit på stua!

Skrevet

Vi snakker om det med jevne mellomrom. To venninner av meg ble utsatt for overgrep da vi var små, så jeg har sett hvordan det kan ødelegge et menneske. Jeg har ikke vært så spesifikk og fortalt nøyaktig hva som er greit og ikke, og det burde jeg kanskje.

Anonymous poster hash: 3297b...aff

Skrevet

Ja, med jevne mellomrom.

Anonymous poster hash: 87b58...1ea

Skrevet

Hvor spesifikk er dere? Jeg har barn på 3 og 5. Har snakket mest med eldste men typ du bestemmer over din kropp, ingen andre kan ta på tissen din eller gjøre noe du ikke vil, du kan alltid si alt til mamma og pappa. Ingen hemmeligheter som er vonde skal holdes hemmelig (kun gode). Usikker på hvor mye jeg skal si, så trist å ødelegge deres uskyldige og barnlige virkelighetsoppfatning selv om det er nødvendig. Ble selv utsatt for overgrep som barn, sa det ikke til noen før jeg var voksen :/

Anonymous poster hash: 0ddcb...543

Skrevet

Jeg tenker at man kan være ganske spesifikk. Jeg tenker da på at det nesten alltid er noen man kjenner som er overgriper. Si noe som at også folk vi liker kan gjøre slemme ting og da er det viktig at du ikke blir redd men sier i fra til en voksen. Og at selv om noen sier det er greit så skal man ikke gjøre noe man ikke vil. For eksempel hvis en voksen ber deg om å ta på tissen sin, eller vil ta på din tiss. Da skal du rope høyt sånn at noen andre oppdager det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...