Gå til innhold

Ta mer betalt uten å gi beskjed?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min og jeg var til parterapi hos en privatpraktiserende psykolog forrige uke. Prisen var 1000 kr for 1,5 time. Samtalen ble intens, og plutselig hadde det gått to timer. Nå har psykologen fakturert 1500 kroner. Er dette greit når han ikke sa i fra om at vi var over den avtalte tiden? Vi var der for å snakke om noe vanskelig, vi så ikke på klokka. Og det synes jeg faktisk ikke vi burde behøve heller. Er det ikke psykologens oppgave å si i fra om at tiden er ute, og at man eventuelt må betale mer for å fortsette?

Anonymous poster hash: 96fcf...a02
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hadde han ikke ødelagt hele samtalen og poenget ved timen ved å bryte inn og si," Nei nå er tiden ute gitt. Snakker dere mer nå koster det ekstra "

Samtidig lever han av dette, og fakturerer selvsagt tiden han bruker på hver klient.

Skrevet

Men hadde han ikke ødelagt hele samtalen og poenget ved timen ved å bryte inn og si," Nei nå er tiden ute gitt. Snakker dere mer nå koster det ekstra "

Samtidig lever han av dette, og fakturerer selvsagt tiden han bruker på hver klient.

Kanskje vi ville ha valgt å avslutte da? Det burde være vårt valg. Vi hadde en avtale om 1,5 time og 1000 kr. Synes det er lite profesjonelt å pluselig si: "Det var to timer, det blir 1500 kr, takk". 

HI

Skrevet

Tror det er veldig vanlig..

Anonymous poster hash: 9ddcc...abb

Skrevet

Jeg tenker det er naturlig at psykologen har et øye på klokka og sørger for å oppsummere/runde av i tide til timen er slutt. De fleste sånne konsultasjoner kan jo ikke utvides etter forgodtbefinnende, så de må jo ha innfallsvinkler for å avslutte vanskelige samtaler. Han kunne eventuelt nevnt at han hadde mulighet til å utvide timen om dere ønsket det. Timeprisen økte jo også for den siste halvtimen, så dere burde absolutt fått et valg om dere ønsket en halvtime til for prisen av tre kvarter.

Skrevet

Syntes det er innafor å ta betalt for tiden dere var der. Dere er vel voksne mennesker? Burde klare å passe tiden selv.

Anonymous poster hash: 52ab2...b12

Skrevet

Oh my... Hvor går grensen på hvor mye cash mye du vil ofre for familien ?

Anonymous poster hash: 469cc...388
Skrevet

Har aldri opplevd en terapeut som går over tiden. Hvis de hadde gjort det, hadde jeg forventet at de sa fra, informerte meg om høyere pris og spurte om det var ok.

Anonymous poster hash: 62fc3...834

Skrevet

Oh my... Hvor går grensen på hvor mye cash mye du vil ofre for familien ?

Anonymous poster hash: 469cc...388

Idiot.

Skrevet

Syntes det er innafor å ta betalt for tiden dere var der. Dere er vel voksne mennesker? Burde klare å passe tiden selv.

Anonymous poster hash: 52ab2...b12

Så folk som er i terapi må sitte og passe klokka?

Skrevet

Hvis avtalen var 1,5 time og 1000 kr, har han/hun ikke lov til å kreve mer penger uten at dette er avtalt. 

Anonymous poster hash: 8f37a...2f4
Skrevet

Det er jo egentlig litt ugreit. Det ville imidlertid vært enda verre hvis terapeuten midt i en krevende diskusjon, avbrøt og sa at nå er timen over. 

Skrevet

Det er jo egentlig litt ugreit. Det ville imidlertid vært enda verre hvis terapeuten midt i en krevende diskusjon, avbrøt og sa at nå er timen over. 

Da må det avtales på forhånd - at dersom samtalen blir veldig intens/følelsesladd så skal ikke terapeuten avbryte der og da, og klienten skal betale for den ekstra tiden. Dersom dette ikke er avtalt, har terapeuten ikke anledning til å gjøre dette. Terapien er å anse som en tjeneste, altså en vare. Å la tiden gå og så kreve mer penger blir som at en maler har avtalt en viss sum for å male et hus, men så maler karmene også og krever ekstra for dette. Og det er terapeuten som skal passe på dette, ikke klienten. Det ligger faktisk i tjenestens natur at klienten skal slippe å sitte og tenke på klokka.

Anonymous poster hash: 8f37a...2f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...