Gå til innhold

Noen som er god i engelsk her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan oversette til norsk?

15095475_1818108928465548_20667585044600

Anonymous poster hash: 15148...129
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må jeg oversette alt, eller lurer du på enkeltord?

JD's er en sportsbutikk.

'Spoons er Wetherspoons, en restaurantkjede.

Nando's er også en restaurantkjede.

Skrevet

Det handler vel først og fremst ikke om å være god i engelsk, men om å forstå den britiske kulturen. Cheeky Nando's i seg selv kan ikke oversettes, men cheeky kan kanskje oversettes til "frekt"- i positiv betydning,  veldig bra, overlegent - det er delvis ordet det settes sammen med som avgjør. Nando's er en restaurant. Uttrykket kan forstås litt som toppen over i-en, det som topper at noe er hipt, kult eller bra (i denne konteksten). Teksten i seg selv "leker" med unge britiske middelklassemenn, dvs. gjør narr av den typiske kulturen.

"kompis, det er vanskelig å forklare, kompis. Det er liksom sånn at du er ute med kompisene dine og titter rundt på JD (jeg antar at det er en butikk, det er i hvert fall en sportsbutikk som heter det), og du er hypp på for eksempel Curry Club på Wetherspoon (kan forstås litt som pizzaonsdag som avholdes hver onsdag på en eller annen restaurant), men så sier kompisen din Calum, som er en legende og (denne er ikke helt lett å oversette, men det kan forstås som den munnrappe, den som overgår hele gjengen - den kule, den som får med seg alt og alle), "gutta, la oss ha en Cheeky Nando's istedenfor", og du tenker bare: "ja, kjør på"

Anonymous poster hash: da17d...1a6

Skrevet

Det handler vel først og fremst ikke om å være god i engelsk, men om å forstå den britiske kulturen. Cheeky Nando's i seg selv kan ikke oversettes, men cheeky kan kanskje oversettes til "frekt"- i positiv betydning,  veldig bra, overlegent - det er delvis ordet det settes sammen med som avgjør. Nando's er en restaurant. Uttrykket kan forstås litt som toppen over i-en, det som topper at noe er hipt, kult eller bra (i denne konteksten). Teksten i seg selv "leker" med unge britiske middelklassemenn, dvs. gjør narr av den typiske kulturen.

"kompis, det er vanskelig å forklare, kompis. Det er liksom sånn at du er ute med kompisene dine og titter rundt på JD (jeg antar at det er en butikk, det er i hvert fall en sportsbutikk som heter det), og du er hypp på for eksempel Curry Club på Wetherspoon (kan forstås litt som pizzaonsdag som avholdes hver onsdag på en eller annen restaurant), men så sier kompisen din Calum, som er en legende og (denne er ikke helt lett å oversette, men det kan forstås som den munnrappe, den som overgår hele gjengen - den kule, den som får med seg alt og alle), "gutta, la oss ha en Cheeky Nando's istedenfor", og du tenker bare: "ja, kjør på"

Wow! Jeg er imponert, MEKTIG imponert! Jeg trodde det bare var tøys, som i tulleting som var slengt sammen til å bety ingenting. Du kan britisk, både språk og kultur, den saken er i hvert fall klar! MEKTIG imponert!  :sjokkert:  :pls:

Skrevet

Wow! Jeg er imponert, MEKTIG imponert! Jeg trodde det bare var tøys, som i tulleting som var slengt sammen til å bety ingenting. Du kan britisk, både språk og kultur, den saken er i hvert fall klar! MEKTIG imponert! :sjokkert::pls:

Hehe, jeg er brite, men jeg er London-brite, så jeg vet ikke helt om jeg egentlig kjenner til den britiske kulturen, foruten det åpenlyse. Merk deg at det er min forståelse og tolkning av teksten, da. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...